به نقل از گزارشی در سایت تبیان؛ خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى و یا بکارگیرى آنها در زینت اطاق و مانند آن اشکال ندارد.
آیه الله تبریزى رحمه الله علیه و آیه الله سیستانى (دام ظله):
در این مقاله دو سوال در مورد ظروف طلا و نقره مطرح کرده و به آن پاسخ می دهیم:
سوال: آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است؟
آیات عظام امام خمینى رحمه الله علیه، بهجت رحمه الله علیه و امام خامنه اى (دام ظله):
نگه دارى و بکارگیرى آنها در زینت اطاق اشکال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است. (امام خمینى و آیه الله بهجت، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۶ و دفتر: آیه الله خامنهاى دام ظله)
آیه الله تبریزى رحمه الله علیه و آیه الله سیستانى (دام ظله):
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى و یا بکارگیرى آنها در زینت اطاق و مانند آن اشکال ندارد. (آیه الله تبریزى و آیه الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۴۹۳)
آیه الله وحید خراسانی (دام ظله):
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، هر چند بکارگیرى آن در زینت اطاق نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى آنها اشکال ندارد. (آیه الله وحید، توضیح المسائل، م ۲۳۴)
آیه الله فاضل لنکرانی رحمه الله علیه:
نگه دارى آنها اشکال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن و حتى بکارگیرى آنها در زینت اطاق حرام است. (آیه الله فاضل لنکرانی ره، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۶)
آیه الله صافى و آیه الله مکارم شیرازی (دام ظلهم):
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز جایز نیست. (آیه الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۶ و آیه الله صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۶۲۳ و ۶۲۴)
آیه الله نورى همدانی (دام ظله):
خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره و هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز حرام است.
(آیه الله نورى همدانی، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۶)
سوال: چرا استفاده از ظروف طلا برای زن و مرد حرام است؟
قوانین الهی دارای فلسفه و حکمت های گوناگونی هستند و به هیج وجه بی پایه و بی حکمت وضع نشده اند. دستورات اسلامی تابع علل واقعی هستند و ریشه در واقعیات جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و … دارند. اصولاً ارزش اعمال انسان به میزان آگاهی و ایمان او وابسته است و این مستلزم بررسی و کاوش از فلسفه احکام و قوانین دینی است که بدانیم این قوانین برای چه نهاده شده و ما را به چه سمت و سویی هدایت می کنند. منتها در شناخت اسرار و فلسفه احکام نباید کشفیات علوم جدید را کافی دانست و بر اساس آخرین دست آوردهای علمی جهان دانش به قضاوت درباره احکام و قوانین الهی نشست؛ چون اولاً: قوانین الهی با توجه به تمام جنبه های روحی و جسمی و … انسان بنا نهاده شده اند. ثانیاً: باید اعتراف کنیم که شناخت ما از جهان پیرامون و از جمله درک و اطلاعات علمی بشر از واقعیات پیچیده روحی و روانی …انسان، بسیار اندک است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سخنی می فرمایند: “ای مردم شما مانند مریضی هستید و خداوند جهانیان همانند طبیب به درمان شما پرداخته است”. (احتجاج، ج ۱، ص ۴۵)
روشن است که هر مریضی وقتی به قدرت علمی و تخصصی یک پزشک ایمان داشته باشد هر نسخه ای که او برایش تجویز کند بدون چون و چرا استفاده می کند گرچه مریض نداند داروهای رنگارنگ چه اثری و چه نقشی از نظر علم بیولوژی در او ایجاد می کنند، ولی چون تشخیص طبیب را صحیح می داند به نسخه او دل می دهد. بله اگر درباره داروها و نقش و فلسفه تجویز آنها مطالعه کند خوب است، اما نباید این باور را داشت که اگر به فلسفه وجودی آنها پی نبردم نباید به آنها عمل کنم؛ چون باید باور کنیم که علم و دانش بشری به اندازه ای نیست که بتواند فلسفه تک تک قوانین الهی را کشف و درک کند.
بنابراین، ما در چار چوب قرآن، روایات صحیح، عقل و علوم قطعی هر حکمی را که به دست آوردیم باید به آن ملتزم باشیم، گر چه فلسفه و پیامدهای آن را ندانیم.
البته یک اثر روشن حرمت استفاده از ظروف طلا و نقره، آن است که نوعی تعدیل اقتصادی و کم شدن فاصله طبقاتی را باعث می شود و همین موجب خواهد شد که فقرا احساس حقارت نکنند و از این طریق؛ امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی جامعه تأمین شود. چنان که در روایت به آن اشاره شده است: “ظروف طلا و نقره را کسانى به کار می برند که به خدا یقین ندارند” (کافی، ج ۲، ص ۲۶۸، ح ۷)
بازدیدها: 453