امام جمعه موقت تهران:صاحبان خرد نسبت به پروردگار خود خشیت دارند و حریم او را نگه می دارند

خانه / اختصاصی هیأت / امام جمعه موقت تهران:صاحبان خرد نسبت به پروردگار خود خشیت دارند و حریم او را نگه می دارند

امام جمعه موقت تهران:صاحبان خرد نسبت به پروردگار خود خشیت دارند و حریم او را نگه می دارند.

امام جمعه موقت تهران گفت: صاحبان خرد نسبت به پروردگار خود خشیت دارند. و حریم او را نگه می دارند. و از عظمت، بزرگی و شکوه حق خوفی در قلب آنها پیدا می شود. که در اصطلاح قرآنی به آن خشیت گفته می شود.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری به مناسبت ماه محرم در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و در خصوص ویژگی های صاحبان خرد، گفت:

صاحبان خرد نسبت به پروردگار خود خشیت دارند و حریم او را نگه می دارند و از عظمت، بزرگی و شکوه حق خوفی در قلب آنها پیدا می شود که در اصطلاح قرآنی به آن خشیت گفته می شود.

وی با بیان اینکه خشیت جلوه های گوناگون دارد، عنوان کرد: در اصطلاح قرآنی زمانی به خوف، خشیت گفته می شود. که ناشی از آگاهی انسان به قدرت، عظمت، شکوه و علم الهی باشد. که در رفتارهای مومنان جلوه پیدا می کند.

خشیت 48 بار در قرآن استفاده شده است که 8 بار آن درارتباط با انسان و خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: اگر حساب بردن انسان از کسی محصول بزرگی او باشد خشیت است.

به این نوع حالت ترس که به اعضای وجودی انسان هم سرایت پیدا می کند خشیت گفته می شود. بهترین حالت بین ما و خداوند متعال این است. که از رب و آفزیننده خود خشیت داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رب سازنده و خالق انسان است، اظهار کرد:

خداوند متعال شما را از ذره ناپیدا به بهترین شکل خلق کرده است. رب بودن خداوند بر اساس مهر و محبت نسبت به موجودات است. صاحبان خرد از سازنده، مالک و مربی خود حساب می برند. همین امر کلید سعادت دنیا و آخرت آنها است.

میوه اصلی خشیت تقوی است. که شخص در همه مناسبات خود با دیگران مراقب اعمال خود است. که در گرداب گناه و معصیت قرار نگیرد. صاحبان خرد همه کارهای خود را طوری برنامه ریزی می کنند. که مهر و محبت الهی را از دست ندهند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه به هر میزان عقل انسان بیشتر باشد. و صیقل بخورد به همان میزان در مقابل خداوند متعال خشیت بیشتری خواهد داشت. ابراز کرد:

عقل باعث عصمت می شود از افتادن در دام گناه دور می شود و خداوند او را مورد عنایت خاص خود قرار می دهد ابواب تازه از علم را روی او باز می کند او را به آسمان بندگی پرواز می دهد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بهره مندی از قرآن را برای کسانی می داند که اهل خشیت باشند. گفت:

کلیدی ترین بخش خرد در این است که بدانیم که ما بنده خداوندی هستیم که هستی با این عظمت را خلق کرده که ما در مقابل آن چیزی نیستیم. زمین در مقابل افلاک الهی همچون پرگاهی است. عقل انسان هرچه رشد کند کوچکی خود را در مقابل عظمت افرینش پیدا می کند. تا چه برسد در مقابل عظمت الهی که به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه بنیان تمام فضیلت های الهی خشیت است، عنوان کرد:

خشیت شما را متواضع و مودب می کند و به حدی که هستید برمی گرداند. ادب در مقابل امام و بندگان خدا نازل خشیت است. آنچه عقل را پخته می کند علم است.

قرآن کریم می فرماید فقط دانشمندان و عالمان از خداوند متعال حساب می برند و خشیت دارند. این علم هم صرفا در مدرسه، حوزه و دانشگاه حاصل نمی شود. اگر معرفت نسبت به خداوند متعال و آفریده های او به قلب انسان وارد شود اثر آن خشیت می شود.

امام جمعه موقت تهران با استناد به دعایی از پیامبر(ص) در شب نیمه شعبان، ابراز کرد:

خداوندا از خشیت خود سهمی به من بده آنچنان که بین من و گناه فاصله اندازد. امام حسین(ع) در مناجات عرفه با اینکه اشک به پهنای صورت ایشان می ریزد. می فرمایند خدایا مرا در موقعیتی قرار ده که از تو حساب ببرم گویی که تو را می بینم. و آن وقت مرا با تقوایی که دارم خوشبخت کن.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: گزارش هایی که از پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) آمده است حاصل خشوع است.

خشیت آنها در نماز بسیار غالب بود. وقتی نماز می خواندند رنگ از رخسار آنها می پرید. وقتی حضرت زهرا(س) به محراب می رفتند. خداوند همه فرشتگان را خبر می کرد که ایشان را تماشا کنند که چگونه از ترس الهی می لرزد.

 

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *