خصوصیاتی که علی اکبر را شبیهترین مردم به پیامبر کرد
هیات: یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری قمری از راه میرسد و زمین مشتاقانه در انتظار هدیهای الهی است. ملکوتیان بی صبرانه در تدارک برگهای از مصحف وجود پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر دفتر گیتی هستند. علی اکبر علیه السلام پسر ارشد سید الکونین، اباعبدالله الحسین علیه السلام چشم به جهان میگشاید و عالم را به نور خود روشن میسازد.
طاووس بهشتیان و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
حجتالاسلام علیرضا خاتم کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت علیهم السلام درباره حضرت علی اکبر علیه السلام گفت: در توصیف عظمت حضرت علی اکبر علیه السلام همین بس که طاووس بهشتیان و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زائر اوست و در رثای او چنین سخن میگوید: «سلام بر تو ای علی اکبر، اول فدایی از بهترین نسل ابراهیم خلیل. شهادت میدهم که تو از هر کس اولی به خدا و رسولش هستی و خداوند ما را به زیارت تو و رفاقت جد و پدر، عمو، برادر و مادر مظلومهات، موفق بدارد. من از دشمنان و کشندگان تو بیزارم و از خداوند میخواهم با تو در نعیم ابدی بوده و همیشه از دشمنانت دور باشم. سلام و رحمت خدا بر تو باد.» (بحارالانوار، ج۹۸، ص۲۶۹ «زیارت ناحیه مقدسه»)
شبیهترین مردم به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
وی ادامه داد: علی اکبر علیه السلام تجدید نسخهای از وجود خاتم انبیاء بر آفاق بود و از اینرو آن حضرت را «أشبَهُ النّاسِ خَلقاً و خُلقا و مَنطِقاً بِرَسولِ؛ (مقتل الحسین علیه السلام ، خوارزمی، ج٢، ص٣٠؛ لهوف، ص۶۷) از نظر صورت، سیرت و سخن گفتن، شبیهترین مردم به پیامبر» دانستهاند. از این کلام در می یابیم که حضرت علی اکبر علیه السلام از رسول خدا سه ویژگی خَلق، خُلق، و منطق را به ارث بردهاند.
علی اکبر علیه السلام وارث صفت خَلق رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم
این کارشناس مذهبی با اشاره به زیبایی چهره پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و شباهت علی اکبر علیه السلام به ایشان گفت: بیتردید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از نظر جمال و زیبایی، بهترین فرد جامعه بوده است و زیباترین حسن جمال را دارا بوده است. نقل کردهاند که کسی بهتر و زیباتر از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ندیده بود. گویا خورشید در صورت مبارکش نمایان بود. (فتح الباری، ج۶، ص۵۷۳) همچنان که مرحوم طبرسی در معرفی رسول خدا از قول هند بن ابی هاله چنین میگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بسیار بزرگوار و با شخصیت بود، چهرهاش چون ماه شب چهاردهم میدرخشید، رنگ رخسارش روشن و شاداب و پیشانیش گشاده و بلند بود، ابروانى کمانى و ظریف و پیوسته داشت محاسنی انبوه داشت و گونهاى صاف، چشمانش سیاه و …، دندانهایش سپید و زیبا و از هم گشاده بود. (مکارم الأخلاق، ص۱۲) علی اکبر علیه السلام نیز حسن جمال و زیبایی را از پدر بزرگ خود به ارث برده بود.
وارث صفت خُلق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
وی با اشاره به توصیف قرآن کریم درباره خُلق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گفت: خداوند متعال که همه چیز در برابر او کوچک و ناچیز است، خلق و خوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را در قرآن کریم، چنین توصیف میکند: «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ (سوره قلم، آیه ۴) و به راستی تو اخلاق عظیم و برجستهای داری.» پیامبر که تربیت یافته ذات ربوبی بوده باید دارای چنین اخلاق پسندیدهای باشد چنان که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم؛ (کافی، ج۱، ص۲۶۶) خداوند عزوجل پیامبرش را تربیتی نیکو کرد؛ چون تربیت او را تکمیل نمود فرمود: و به راستی تو اخلاق عظیم و برجستهای داری.»
این پژوهشگر اهل بیت علیهم السلام ادامه داد: اگر پیامبر قلههای اخلاق را فتح نکرده بود هرگز نمیفرمود: «إنَّما بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الأَخلاق؛ [مجمع البیان، ج۱، ص۵۰۰] من برای تکمیل ارزشهای اخلاقی مبعوث شدم.» وجود مقدس علی اکبر علیه السلام نیز این ویژگی منحصر به فرد را از پدر بزرگ خویش به ارث برد و صاحب خُلق عظیم گشت.
علی اکبر علیه السلام وارث صفت منطق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
حجتالاسلام خاتم به رفتار اجتماعی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به عنوان یکی دیگر از خصوصیاتی که حضرت علی اکبر علیه السلام به آن شبیه است اشاره کرد و گفت: برخورد مناسب رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم با اطرافیان که ثمره تفکر سلیم است، از جمله آموزههای اسلام است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم بهترین الگوی عملی در این مساله مهم هستند. با تأمّل در تاریخ اسلام و روایات، به این امر مهم در حیات رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم پی میبریم اما خداوند متعال در قرآن کریم درباره منطق نبوی توصیفی دارد که هر کسی را توانایی دستیابی به چنین منطقی نیست: «وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى، (سوره نجم، آیه ۳) و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگوید.»
وی ادامه داد: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه چنین مینگارد: «مقصود از کلمه «هوى» هواى نفس و رأى و خواسته آن است. جمله «ما ینطق» مطلق است و در آن نطق، به طور مطلق نفى شده است. مقتضاى این اطلاق آن است که هواى نفس از مطلق سخنان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم نفى شده باشد.» (المیزان، ج۱۹، ص۲۷) حضرت علی اکبر علیه السلام این صفت ویژه را نیز از خاتم الانبیاء به ارث برده و صاحب نطقی مبرّا از هوای نفسانی بود.
مقام والای حضرت علی اکبر علیه السلام از منظر سیدالشهدا علیه السلام
این کارشناس مذهبی با اشاره به توصیف سیدالشهدا علیه السلام از حضرت علی اکبر علیه السلام گفت: این که امام حسین علیه السلام فرزندش حضرت علی اکبر علیه السلام را از سه منظر(خَلق، خُلق و منطق) به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم تشبیه کردند، حاکی از مقام والای حضرت علی اکبر علیه السلام است که زبان از توصیف آن لال، قلم از نگارش آن شکسته و کُمیت عقل آدمی از درک حقیقت آن لَنگ است.
منبع: فارس
بازدیدها: 0