درگیری‌های شدید برای جلوگیری از پیشروی داعش ادامه دارد

خانه / مطالب و رویدادها / درگیری‌های شدید برای جلوگیری از پیشروی داعش ادامه دارد

جنگ در شمال عراق برای عقب راندان داعش همچنان ادامه دارد. شب گذشته آمریکا دومین دور از حملات هوایی خود را به مواضع “دولت اسلامی” آغاز کرد. ائتلاف جنگجویان کرد نیز با شدت نا تروریست های داعش درگیرند.

پس از آغاز حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در شمال عراق امیدوارهایی برای تضعیف این گروه خشن افزایش یافته است. روز پنج شنبه باراک اوباما رییس جمهور امریکا دستور حمله هوایی به داعش در خاک عراق را صادر کرد. این برای اولین بار پس از سال 2011است که آمریکا به طور مستقیم در خاک عراق عملیات انجام می دهد. گفته می شود جت های جنگنده اف18 و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در این عملیات نظامی شرکت دارند. با وجود این کاخ سفید اعلام کرده است که قصد اعزام سرباز و نیروی زمینی به عراق را ندارد. تحلیلگران می گویند اقدام امریکا موقتی و برای تضعیف مواضع “دولت اسلامی” و جلوگیری از پیشروی آن هاست است و نه نابودی آن. حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش روز جمعه به این ترتیب صورت گرفت که در یک نوبت جنگنده‌های آمریکایی با ریختن بمب‌هایی که در مجموع ۲۲۷ کیلوگرم وزن داشتند، تلاش کردند ادوات نظامی نیروهای دولت اسلامی را منهدم کنند. سپس جت‌های اف-۱۸ نیروی دریایی این کشور با استفاده از بمب‌های که به کمک اشعه لیزر هدایت می‌شوند هفت خودرو دولت اسلامی را که در قالب کاروانی به سوی اربیل حرکت می‌کردند، هدف قرار دادند. در عملیاتی دیگر هم، آن طور که پنتاگون می‌گوید، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مواضع شبه نظامیان سنی تندرو را هدف قرار دادند.در همین حال آمریکا کمک های انساندوستانه خود به مناطق شمالی عراق را نیز آغاز کرده است. کمک هایی که منابع محلی می گویند کافی نیست. گفته می شود تعداد کثیری از ایزدیها در کوه های اطراف شنگال محاصره شده اند و امکان مرگ آن ها در روزهای اینده بسیار زیاد است. 

حملات سنگین ائتلاف کردها به مواضع داعش

پس از آغاز حملات هوایی آمریکا به موضع داعش موجی از امیدواری در کردستان عراق ایجاد شده است. گزارش های رسیده از اربیل حاکی از ان است که بسیاری از مردان شهر در بسیج عمومی علیه داعش شرکت کرده اند و عازم جبهه جنگ شده اند. از طرف دیگر از روز چهار شنبه ائتلاف نیروهای نظامی پ ک ک، پیشمرگه ها و نیروهای کردستان سوریه و دیگر احزاب کرد علیه داعش شکل گرفته است. این نیروها به رهبری پ ک ک روز گذشته حملات سنگینی را علیه مواضع داعش در شنگال آغاز کردند. در نزدیکی های اربیل نیز درگیری های شدیدی در جریان است گفته می شود این درگیری ها در شهر مخمود 40 کیلومتری اربیل در اوج خود قرار دارد.براساس گزارش منابع خبری کرد در این حملات ده ها عضو “دولت اسلامی” کشته شدند. با این حال همچنان بخش های مختلف اطراف شنگال و موصل هر لحظه دست به دست می شود. روز گذشته برای یک بار دیگر سد موصل به دست تروریست های داعش افتاد که نگرانی های فراوانی را ایجاد کرده است. این احتمال وجود دارد که داعش این سد را نابود کند. گفته می شود اگر سد موصل شکسته شود، موصل را آب خواهد برد و این شهر بزرگ عراق تا ارتفاع 30 متر زیر آب خواهد رفت. آب ذخیره شده پشت این سد می‌تواند تا حاشیه بغداد را هم به ارتفاع 5 متر زیر آب ببرد.

Views: 176

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *