دستاوردهای مقامت فعال در تحکیم وحدت و اقتدار ملی | عباس حاجی نجاری

دستاوردهای مقامت فعال در تحکیم وحدت و اقتدار ملی | عباس حاجی نجاری

خانه / اختصاصی هیأت / دستاوردهای مقامت فعال در تحکیم وحدت و اقتدار ملی | عباس حاجی نجاری

توفیقات نظام جمهوری اسلامی در برابر فزون خواهی های استکبار جهانی در ماههای اخیر، مبتنی بر راهبرد مقاومت فعال ، که تحکیم وتقویت اقتدار کشور را در پی داشته و حتی دشمنان نیز به آن اذعان می کنند

دستاوردهای مقامت فعال در تحکیم وحدت و اقتدار ملی | عباس حاجی نجاری 

چکیده                                                                                                

توفیقات نظام جمهوری اسلامی  در برابر فزون خواهی های استکبار جهانی  در ماههای اخیر، مبتنی بر راهبرد مقاومت فعال ، که تحکیم وتقویت  اقتدار کشور را در پی داشته و  حتی دشمنان نیز  به آن اذعان می کنند،  در عین برهم زدن نظام محاسباتی دشمن  و خنثی سازی جنگ نرم وعملیات  روانی طراحی شده برای ناکارآمدسازی وناکارآمد  نمایی  انقلاب اسلامی   ،افزایش اعتماد عمومی مردم به نظام اسلامی را به همراه داشته است.

اگر چه دستاورد‌های انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته در عرصه داخلی ومنطقه‌ای مرهون عملیاتی شدن این نظریه در  ادوار مختلف است، امادر ماه‌های اخیر وبا توجه به تشدید فشار‌های دشمن و ورود جدی‌تر کشور در این میدان وبهره گیری بیشتر از ظرفیت‌های موجود، کارآمدی این نظریه آشکارتر شده است که ابعاد آن را می‌توان در اثبات اقتدار دفاعی کشور در اسقاط پهباد پیشرفته نظامی آمریکا وتوقیف کشتی متخلف انگلیسی و اقدامات دستگاه‌های اجرایی و شورای عالی امنیت ملی در تعیین ضرب الاجل برای اروپایی‌ها واقدامات عملیاتی در غنی سازی وبه ویژه در تغییر لحن و مواضع قاطعانه مسئولان کشور ومدیران دستگاه دیپلماسی دید، که برخلاف برآورد قبلی دشمنان که معتقد بودند ایران در قبال افزایش فشار‌ها منفعل بوده واقدامی نخواهد کرد،.اقدامات اخیر ایران توهم کاخ سفید را فروریخت و ایران را در موضع انتخاب و ابتکار عمل قرار داد.

این روند روحیه ملی را تقویت و افکار عمومی را با سیاست‌های کلی نظام همراه‌تر کرده است . تقویت روحیه ملی قدرت عمل مسئولان اجرایی را افزایش داده که  مواضع اخیری که از سوی رئیس جمهور ومسئولان دستگاه دیپلماسی در مواجهه با دشمنان و چارچوب گفتمان مقاومت مطرح شده، در دوران دولت‌های یازدهم ودوازدهم بی سابقه است .راهبرد‌های اخیر ایران موضع مقاومت در منطقه را نیز تقویت کرده و قدرت عمل بیشتری به آن‌ها داده است، که نشانه‌های آن را در تحولات لبنان،عراق  فلسطین، یمن و… می‌توان دید. برهم خوردن نظام محاسباتی دشمن و بروز مواضع متناقض از سوی سران کاخ سفید، در عین ایجاد شکاف در جبهه دشمنان نظام اسلامی ،قدرت عمل ایران را در عرصه دیپلماسی نیز ارتقاء داده و سبب گردیده است که ، گفتمان سازش  ومذاکره در میان نخبگان و طیف های مختلف سیاسی کشور اعتبار خود را از دست داده وزمینه مناسبی را برای اجماع نخبگانی در کشور در ایستادگی ومقاومت در برابر فزون خواهی های نظام سلطه ایجاد کند.

 

مقدمه

انقلاب اسلامی ایران بر پایه‌یک گفتمان فرهنگی مبتنی بر آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) و نفی گفتمان‌های رایج در جهان، به پیروزی رسید و نظام سیاسی مردم‌سالار در کشور نیز بر اساس
مؤلفه‌های همین گفتمان فرهنگی و دینی مستقر گردید. ازاین‌رو، تعارض و رویارویی نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران و مقوم های آن، امری بدیهی و قابل‌انتظار بود. لذا باگذشت  چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ و باورهای دینی ملت ایران همچنان  آماج حمله نظام سلطه و ایادی آن بوده که به اقتضای شرایط هر دوره، از شیوه‌های پیچیده، ابزارهای متنوع و بازیگران متعددی بهره گرفته است. بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که دیده‌بان امین انقلاب اسلامی با نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت کشور و روندهای موجود و هوشمندی نسبت به تهدیدات دشمن و عوامل و وابستگان آن، ضمن انتقاد از برخی مواضع و رفتارها، همواره در هر مقطعی خطاب به سطوح مختلف جامعه و مسئولان نظام نسبت به  ترفند های دشمنان   هشدار داده و برای مقابله با آن راهبرد ارائه داده اند

تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در سالگرد ارتحال امام (ره) بر تحقق “بازدارندگی  همه جانبه ” با اتکاء به “مقاومت فعال”به‌عنوان سد نفوذی در برابر دشمن و تلاش دستگاه‌های نظام برای تحقق آن  ،می‌تواند نقش مؤثری در تحکیم بنیان انقلاب اسلامی و ناامید سازی دشمنان دررسیدن به اهدافشان در” تغییر” نظام اسلامی  داشته باشد.

مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در روز 12 آبان 1397 در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان با طرح ایده “نظزیه مقاومت”یاد آور می شوند :«نظریه مقاومت در مقابل دشمن قوی‌پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید. بعضی تصور نکنند که چون دشمن بمب دارد، موشک دارد، دستگاه‌های تبلیغاتی دارد و از این قبیل، ما عقب‌نشینی کنیم. نخیر! نظریه مقاومت یک نظریه اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر و هم در مقام عمل.»

معظم له با طرح «نظریه مقاومت» معتقدند که اولاً مقاومت، تبدیل به یک نظریه شده و بنابراین قادر است در قالب قضایا و احکام کلی در پدیده‌های محیطی خود وحدت‌آفرینی و انسجام‌بخشی نماید. ثانیاً، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تبیین و ترویج صحیح و درست نظریه مقاومت برای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی مزیت‌های راهبردی ایجاد نماید. چراکه نظام سلطه در مرحله جدید مقابله با انقلاب اسلامی و باهدف توجیه کردن تحریم‌های اقتصادی، اتهامات جدیدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کند. در همین راستا، ایران توسط دشمنان متهم به عامل بی‌ثباتی منطقه‌ای و بین‌المللی است و در این خصوص این‌گونه القاء می‌شود که جمهوری اسلامی ایران منابع مالی خود را در مسیر بی‌ثباتی و ایجاد ناامنی منطقه و جهان هزینه می‌کند. بدون تردید، نظام سلطه و به‌طور مشخص آمریکا باهدف خنثی کردن جریان و نظریه مقاومت، ایران را متهم به دخالت در کشورهای دیگر می‌کند. تبیین دقیق نظریه مقاومت این امکان را فراهم می‌سازد تا ضمن خنثی شدن  بهانه‌جویی‌های دشمن در خصوص نقش منطقه‌ای  ایران ،این نظریه به‌عنوان الگو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

چیستی و چرایی مقاومت فعال

راهبرد مقاومت در ایران یک مسأله دفعی یا خلق‌الساعه نیست. این استراتژی همزاد تاریخی انقلاب اسلامی است و در ساختار نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده است. در سال‌‌های پس از انقلاب اسلامی، اجرای این راهبرد از سوی ساختارهای متولی آن درون نظام و همچنین نوع نگاه به مقوله مقاومت، البته فراز و نشیب داشته اما هرگز تعطیل نشده است. بتدریج و با گذشت زمان، بویژه بر اثر تحولات پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و خروج آمریکا از برجام، راهبرد مقاومت تکامل و بلوغ بیشتری پیدا کرده و اکنون نسخه‌ای از آن در حال اجراست که از حیث پیچیدگی، دقت، اثرگذاری و فراگیری فاصله‌ای معنادار با نسخه‌‌های اجرا شده در گذشته دارد.

    سخنان مهم و تاریخی و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی( مدظله‌العالی) در سالگرد رحلت حضرت امام(ره)  در 14 خرداد امسال (1398) بر مقاومت، پایداری و تحقق بازدارندگی همه‌جانبه تمرکز داشت. معظم له زمانی که به تبیین اندیشه مقاومت در مکتب حضرت امام خمینی می‌پردازند و رمز موفقیت امام را ترویج تفکر و باور مقاومت معرفی می‌کنند، در مقابل شعار جمعیت (نبرد با آمریکا) واکنش نشان می‌دهند که  باید از راه‌های گوناگون به بازدارندگی همه‌جانبه رسید. به عبارتی مهم‌ترین عنصر و محصول مقاومت را “بازدارندگی همه‌جانبه” معرفی می‌کنند.

مقام معظم رهبری در توصیف مؤلفه‌های مقاومت می‌فرمایند: « جمهوری اسلامی مرکز مقاومت است؛ اینجا جایی است که ما اگر هیچ اقدامی هم نکنیم، هیچ حرفی هم نزنیم خود وجود جمهوری اسلامی ایران به ملت‌های منطقه الهام می‌دهد. اینجا مرکز مقاومت است. مقاومت تنها با استحکام بخشیدن به بنیان‌ها صورت می‌گیرد. ما باید بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود را استحکام ببخشیم. به نظر من معیار و ملاک، این است.»معظم له در مورد اندیشه مقاومت به‌عنوان پایه اصلی بازدارندگی می‌فرمایند:«اندیشه مقاومت قدرتمندترین سلاح است و دشمن درصدد است با القاء ناممکن بودن و بی‌فایده بودن مقاومت، این سلاح را از دست ملت ایران خارج کند. شکست‌های آمریکایی‌ها در لبنان، عراق، سوریه و فلسطین نمود اقتدار جبهه مقاومت است.» ایشان تأکید می‌کنند: «در ادبیات سیاسی بین‌المللی از این موضوع به‌عنوان مقاومت به شیوه امام خمینی(ره) یاد می‌شود و برخی از سیاستمداران برجسته غربی در این زمینه مقاله نوشته‌اند و از آن به‌عنوان “دکترین مقاومت خمینی” نام‌برده‌اند و تأکید کرده‌اند که این دکترین شاهرگ‌های سیطره‌ی غرب  و آمریکا را هدف گرفته است.»

تحول در عرصه مقابله با نظام سلطه در ماه‌های اخیر که به انفعال وسردرگمی دشمنان ملت انجامیده و وزنه ایران را چه در عرصه گفتمانی وچه در عرصه میدانی قوی‌تر ساخته است، ناشی از تبیین تئوریک گفتمان مقاومت و عملیاتی‌سازی آن در میدان است.

مقاومت فعال؛ یعنی نفی هزینه‌های سنگین سازش و پذیرش هزینه منطقی دفاع از عزت و شرافت که البته متکی بر عقلانیت بوده و هیچ‌گاه احساسی و انفعالی انجام نمی‌شود و به معنای قرار گرفتن در برابر مشت آهنین و تحمل ضربات دشمن نیست؛ بلکه در این مقاومت از همه ابزارها و روش‌های خنثی‌سازی ضربات و وارد کردن ضربه‌های سخت و شوک‌آور به دشمن برای تصحیح محاسبات غلط او و یادآوری خسارت‌ها و هزینه‌های سنگین لجاجت بر ادامه مسیر اشتباهش نیز به‌کارگیری می‌شود. در همین حال هزینه‌های همکاری و همراهی با دشمن به متحدانش نیز یادآوری و اجازه اجماع‌سازی نیز از او سلب می‌شود.

چنین مقاومتی می‌تواند در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دنبال شود و خلأها و نقاط آسیب‌پذیر مورد طمع دشمن را برطرف کرده و با اثبات تاب‌آوری کشور، بی‌فایده بودن راهبرد تداوم فشارهای ظالمانه را نیز اثبات و دشمن را به تجدیدنظر در محاسبات و رویه‌ها وادار کند.همان‌گونه که مقاومت فعال دشمن را به تغییر رویکرد برای کنار گذاشتن رویکرد جنگ‌طلبانه مجبور کرده است، در ادامه می‌توان او را از تلاش برای تحمیل سازش و مذاکره از موضع برتر نیز بازداشت.

ویژگی های  مقاومت از منظر امام خامنه‌ای( مدظله العالی)

  • مقاومت در مقابل سلطه‌ی استکبار، یکی از اهداف انقلاب است
  • استقامت یکی از اجزای مهم ساخت حقیقی، درونی و باطنی نظام اسلامی است
  • مقاومت مایه‌ی اقتدار و پیشرفت کشور است.هر جا استقامت کردیم، پیش رفتیم
  • مقاومت، نیروی درونی یک ملت را احیاء میکند و به فعلیت میرساند
  • مقاومت عامل انقلابی ماندن  و ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • مقاومت به معنای عدم تبعیت از دشمن و تسلیم زورگویی نشدن، تسلیم زیاده‌طلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن است
  • هدف مقاومت رسیدن به نقطه بازدارندگی در اقتصاد و مسائل سیاسی اجتماعی و نظامی است
  • مقاومت جذاب است و هم برای ملت ایران و هم سایر ملت‌ها جذابیت‌آفرین است.
  • واکنش طبیعی هر ملت آزاده و با شرف در مقابل تهدید و زورگویی است.
  • بر خلاف تسلیم موجب عقب‌نشینی دشمن می شود.
  • مقاومت پشتوانه فطری,علمی, عقلی و دینی دارد.(عقل و شرع و هویت انسانی مؤید آن است)
  • مبتنی بر انشراح صدر است(بدور از هیجان زدگی و غلبه احساسات) بنابراین پیامد آن رفعت ذکر و یسر‌ها پس از عسر است. (عسرت را به عشرت مبدل می‌سازد)
  • امکان‌پذیر است و ممکن‌ بودن آن در تاریخ مبارزات انبیاء و اولیاء و در تجربیات تاریخی ملت ایران مشهود است.
  • مطابق وعده الهی پیروزی حتمی به دنبال دارد و نتیجه‌بخش و دستاورد‌آفرین است.
  • هزینه دارد اما هزینه آن در برابر هزینه سازش به مراتب پایین‌تر است.
  • از خطای محاسباتی جبهه خودی ممانعت می کند و در مقابل دستگاه محاسباتی دشمن را مختل می کند.
  • مقاومت به معنای نبرد نیست بلکه عاملی است برای پشیمان‌سازی دشمن از تحمیل نبرد

شروط تحقق مقاومت

رهبر معظم انقلاب  برای رسیدن به نقطه (بازدارندگی همه‌جانبه) و نحوه مواجهه با دشمن چند شرط را مطرح می‌فرمایند:

  • شجاعانه باشد، نه مرعوبانه
  • امیدوارانه باشد، نه مأیوسانه
  • مبتکرانه باشد، نه منفعلانه
  • عاقلانه و خردمند باشد، نه هیجانی و احساساتی و سطحی

محور اساسی راهبردهای دشمن

پس از ناکامی دشمنان در براندازی نظام اسلامی در طول چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  با بهره گیری از همه روشهای ممکن نظیر توطئه تجزیه ایران،طراحی و اجرای 3کودتا،حمایت از گروههای تروریستی وتجزیه طلب، تحمیل 8سال جنگ، تهاجم فرهنگی وجنگ نرم واعمال کم نظیر ترین تحریم اقتصادی  و… ، دال مرکزی فشار حداکثری اقتصادی و جنگ همه‌جانبه نظام سلطه علیه مردم ایران در ماههای   های اخیر برای تغییر در ایران، به تضعیف پایگاه مردمی نظام اسلامی و ایجاد گسست میان مردم و حاکمیت و در نهایت  رساندن کشور به نقطه فروپاشی درونی و براندازی ویا تغییر در ماهیت آن معطوف شده است ،تا از آن طریق بتوانند مانع اصلی در برابر سلطه امریکا و متحدانش در منطقه را از پیش‌پا بردارد. در این مسیر اگرچه ممکن است در تاکتیک میان کشور‌های سلطه اختلاف‌نظر دیده شود، اما در راهبرد کلان میان آن‌ها در رسیدن به هدف موردنظر اجماع وجود دارد و به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوران حضور ترامپ در کاخ سفید، تمامی ظرفیت‌ها و روش‌های ممکن برای تحریم و فشار حداکثری علیه ایران توسط امریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای‌اش به‌کار گرفته شد، به گونه‌ای که سطح تحریم آن‌ها به جایی رسیده است که یا برای تردد تیم وزارت خارجه ایران در نیویورک محدودیت ایجاد کنند و یا به کشتی‌های حامل ارزاق عمومی مردم در برزیل سوخت ندهند و یا اینکه کشور‌ها را وادار کنند که برخلاف همه اصول انسانی از سرویس‌دهی به هواپیما‌های مسافربری ایران خودداری کنند. آنچه در این میان عصبانیت سردمداران کاخ سفید و متحدان غربی‌اش را برانگیخته، علاوه بر ناتوانی در ایجاد گسست در حاکمیت و میان مردم و نظام اسلامی، تقویت و تحکیم این رابطه، به گونه‌ای است که طی سال‌های اخیر این پیوند و همراهی کم‌سابقه بوده، به گونه‌ای که سردمداران کاخ سفید که زمانی از راهبرد فشار حداکثری امریکا به گونه‌ای یاد می‌کردند که «مردم ایران» نان برای خوردن نداشته باشند، اکنون آنان را براین واداشته که بخواهند با مردم ایران گفتگو کنند که هدف آن‌ها فشار بر مردم ایران نیست!

روزنامه وال‌استریت ژورنال ماه گذشته بر این نکته اذعان کرد که دولت امریکا کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده که هدف آن کاهش اعتماد مردم ایران به حاکمیت و مقصر جلوه‌دادن مسئولان نظام در مشکلات اقتصادی اخیر است، این روزنامه به عنوان یکی از مصادیق این راهبرد کاخ سفید، به تلاش دولت امریکا در فضای مجازی در ترند شدن هشتگ‌های ضد ایرانی اشاره می‌کند که هدف آن‌ها معطوف به ناکارآمدی نظام بود، اما صریح‌تر از آن مواضع اخیر پمپئو، وزیر خارجه امریکا در آمادگی گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران یا دلسوزی برایان هوک مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکاست که در پیامی ویدئویی مدعی می‌شود که تحریم‌های امریکا مردم ایران را هدف قرار نداده و این تقصیر مسئولان ایرانی است که باعث شده، تحریم‌های امریکا جلوه‌گر شوند.!

در ریشه‌یابی چرایی تمرکز دشمنان نظام اسلامی بر ایجاد گسست میان مردم و حاکمیت و با هدف کاهش سرمایه اجتماعی نظام که می‌تواند به فروپاشی از درون بینجامد، تردیدی نمی‌توان داشت که روند رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ که به ارائه منفی‌ترین تصویر از نظام در طول چهل سال گذشته انجامید، نقش اساسی داشت و پس از آن بود که در ادامه آن در آشوب‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ و روند تشدید تحریم‌های اقتصادی دشمن که فرصت‌طلبی مفسدان اقتصادی و ضعف عملکرد و یا همراهی بعضی از مسئولان اجرایی کشور به آن دامن زد، در روند کاهش سرمایه اجتماعی نظام مؤثر بود. به همین دلیل بود که دشمنان نظام اسلامی با هدایت و سناریو‌پردازی ضدانقلابیون فراری و برخی از جریان‌های داخلی، به تابستان داغ ۹۷ و یا ناتوانی مردم ایران  از بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب وفروپاشی آن در زمستان 1397 امید بسته بودند.

براین اساس  دشمنان نظام اسلامی  با هدف جلوگیری از تقویت وتثبیت موقعیت نظام اسلامی، در عین تشدید تحریمهای اقتصادی در راهبردهای جنگ نرم وعملیات روانی خود  وحتی معتبر نمایی تهدید نظامی بر  محورهای زیر وبا هدف جلوگیری از تقویت اعتماد عمومی به نظام متمرکز شده اند:

  • تلاش برای مقصر جلوه دادن  مسولین نظام ونهادهای انقلابی به عنوان عوامل اصلی مشکلات مردم
  • تلاتش آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین اللمللی علیه ایران با هدف همراه سازی کشورهای آسیایی واروپایی  و خروج از یک جانبه گرایی در مواجهه با ایران
  • تشدید اقدامات تروریستی با هدف زیر سئوال بردن مهمترین نقطه قوت کشور یعنی «تأمین امنیت مطلوب»که در نظرسنجی های از مردم ایران برآن  تصریح شده است
  • دامن زدن به ناهنجاریهای اجتماعی به ویژه بی حجابی
  • سناریو پردازی برای تخریب وتضعیف نیروهای انتظامی
  • مقابله سازماندهی شده با آمران به معروف وناهیان از منکر و منفعل سازی آنها

ویژگی های میدانی  مقاومت فعال

واکنش قدرتمندانه ایران که نماد «مقاومت فعال» است، در ماههای اخیر در برابر راهبردهای دشمنان ، نشان داد که سیا‌ست‌های انتخاب شده توسط تیم افراطی حاکم بر کاخ سفید، مبنی بر اینکه با تصاعد بحران و بزرگنمایی تهدید قادرند سیاست‌های فشار حداکثری کاخ سفید را به نتیجه برسانند توهمی بیش نیست. همانگونه که در عرصه دیپلماسی و پیگیری حقوق ایران در عرصه برجام، روند عمل دستگاه‌های اجرایی پس از بیانیه شورای عالی امنیت ملی تغییر کرده است. در عرصه دفاعی و امنیتی نیز شرایط تغییر کرده و اگر تاکنون ایران نسبت به تجاوز‌های هواپیما‌ها و یا قایق‌ها و ناو‌های امریکایی غمض عین داشت، بعد از این شرایط تغییر خواهد کرد:

1-اقدامات ایران منبعث از  تفکر ناب انقلابی  امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، دقیقا منطق اسلام ناب محمدی است که به قول شهید مطهری، هرچه بیشتر موردحمله واقع شود، شکوفاتر می‌شود.توفیقات نظام کارآمدی این تفکر را برای جهانیان وبه ویژه مسلمانان منطقه اثبات کرد . پاسخگویی به موقع  ومقتدرانه ایران  نشان داد که هر دولتی، هراندازه برای ایران اسلامی تنش ایجاد کند، به همان میزان یا بیشتر متحمل تنش خواهد شد. برای نخستین‌بار آنچه دشمن مشاهده می‌کند این است که ایران یک راهبرد کاملا شجاعانه در پیش گرفته که در برگیرنده ترکیب پیچیده‌ای از عقلانیت در طرح‌‌ریزی و ریسک‌پذیری در عملیات است.

2-تحقق مقاومت فعال  سبب شده است که  تصویر ذهنی دشمن از ایران، محاسبات و امکانات آن و منطق حاکم بر تصمیمات آن دگرگون شود. این یک واقعیت انکارناپذیر است که رفتار کم‌وبیش منفعلانه ما در طول یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، نوعی بدآموزی در ذهن دشمن ایجاد کرده بود مبنی بر اینکه می‌تواند فشار بیاورد و پاسخ نگیرد و همچنین برجام به عنوان مهم‌‌‌‌‌ترین دارایی راهبردی آمریکا در ایران مصون و بدون هرگونه آسیب باقی بماند. اکنون دشمن می‌داند که اصطلاحا تنش، موازنه شده و دوران فشار با هزینه صفر به پایان رسیده است. شاید ایران نتواند محاسبات آمریکا را بسادگی تغییر بدهد یا روند فشارها را متوقف کند ولی حداقل این است که توانسته در همین زمان کوتاه این موضوع را تثبیت کند که به اندازه‌ای که فشار ببیند پاسخ خواهد داد و برای این کار امکانات، اراده و اجماع لازم را دارد.

3- راهبرد مقاومت فعال،یک راهبرد همه‌جانبه است که تمام ارکان قدرت ملی ایران را درگیر کرده است. همان‌طور که راهبرد فشار حداکثری آمریکا به ایران یک راهبرد همه‌جانبه بوده، استراتژی پاسخ‌دهی به آن هم همه‌جانبه طرح‌‌ریزی شده و دشمن در حال دریافت ضرباتی است که تنوع بی‌سابقه‌ای دارد. در واقع این موضوع قطعی است که آمریکایی‌ها هرگز تصور نمی‌کردند ایران بتواند در زمانی کوتاه و با طراحی یک راهبرد کاملا فشرده، ارکان قدرت ملی خود را به نحوی چنین یکپارچه تبدیل به اهرم‌‌های فشار به آمریکا کرده و طبق یک نقشه پیچیده-که اجزای آن مکمل یکدیگرند- به کار بگیرد.

4- مقاومت فعال  ابتکار عمل در صحنه را کاملا در اختیار ایران قرار داده و دشمن را با غافلگیری‌‌های پی در پی مواجه کرده است. در این راهبرد جدید، ایران از وضعیت پیش‌بینی‌پذیری که قبلا در آن قرار داشت تقریبا به طور کامل خارج شده و عدم تقارن و پیش‌بینی‌ناپذیری در رفتار خود را به جایی رسانده که اساسا طرف مقابل قادر به تدوین یک راهبرد واکنشی موثر نیست.

5-روشهای مقابله ای  ایران  در حوزه مقاومت فعال  روی نقاط ضعف و نقاط محاسبه نشده از سوی دشمن متمرکز است. کاهش تعهدات برجامی یا تبدیل اهرم‌‌های مقاومتی در منطقه به ابزارهای فشار به آمریکا و متحدان آن، حوزه‌‌‌هایی است که هم آمریکا بشدت از آنها نگران است و هم خارج از محاسبات کلاسیک آن درباره نوع رفتار ایران قرار دارد. کشانده شدن رویارویی به مناطق محاسبه نشده، نظام محاسباتی طرف مقابل را به نحو اساسی مختل کرده است.

دستاوردها

1- قابلیت و کارآمدی نیرو‌های مؤمن به انقلاب در دفاع از تمامیت ارضی و منافع راهبردی نظام اسلامی به‌رغم تفاوت سخت‌افزاری با دشمن که در زدن پهپاد متجاوز امریکایی و یا توقیف کشتی انگلیسی تجلی یافت، برای دشمنان نظام اسلامی این پیام را داشت که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع ملی خود در برابر قدرت‌های سلطه کوچکترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند. این اراده این روز‌ها تأثیر خود را در نوع واکنش امریکایی‌ها که قرار بود محور یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با ادعای حفظ امنیت کشتیرانی در منطقه باشند و عقب‌نشینی متحدان اروپایی و دست‌نشاندگان منطقه‌ای آن‌ها آشکار کرده است.

2- کارآمدی تولیدات صنایع دفاعی کشور که در عملکرد سیستم پدافندی سوم خرداد در اسقاط پیشرفته‌ترین پهپاد نظامی امریکا در ارتفاع ۵۶ هزار پایی، تبلور یافت ، تلاش دشمن در ایجاد یک جنگ روانی در ناکارآمدنمایی خودکفایی ملی در عرصه صنایع دفاعی و موشکی را اثبات کرد. مردم ایران فراموش نمی‌کنند که تنها یک ماه قبل برایان هوک، مسئول گروه اقدام امریکا علیه ایران، مدعی شده بود که توان موشکی ایران «فتوشاپ» است.

3- حوادث اخیر و هشدار قدرتنمدانه نیروهای جبهه مقاومت به آمریکا ومتحدانش در صورت اقدام نظامی علیه ایران  که مواضع سیدحسن نصر‌الله، رهبران حماس، گروه‌های انقلابی عراق صراحت داشت و اعلام آمادگی آن‌ها برای مقابله با هر تهدیدی علیه ایران، گواهی روشنی است که به‌رغم اراده دشمنان، جبهه‌ای جدیدی در جهان با محوریت انقلاب اسلامی شکل گرفته است  که می‌تواند سرنوشت آینده جهان را رقم بزند.

4- نشانه‌های این تحول را در نوع عملکرد کشور‌های منطقه، اروپایی‌ها و تغییر مواضع اماراتی‌ها و سعودی‌ها به روشنی می‌توان دید. عقب‌نشینی اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در پی تنش در منطقه خلیج فارس نیستند و همچنین تأکید دوستان فرامنطقه‌ای ایران نظیر چین و روسیه و تأکید آن‌ها بر همراهی با ایران در برابر فشار‌های کاخ سفید، برآیندی از قابلیت‌ها و کارآمدی نظام و استحکام و افزایش سرمایه اجتماعی آن است. برخی  کشور‌های منطقه که زمانی روی این حساب بازکرده بودند که اگر با ایران درگیر شوند، آمریکا و انگلیس و فرانسه، از کشتی‌هایشان در خلیج‌فارس محافظت خواهند کرد، حال با این پدیده مواجه شده‌اند که این کشورها، در برابر اقتدار ایران، قادر به محافظت از خود هم نیستند

5- در عرصه داخلی نیز نشانه‌های این تغییر آشکار شده است؛ تقویت همبستگی ملی ،همراهی طیف های مختلف با ایستادگی و مقاومت نظام در برابر فزون خواهی های دشمنان ،کاهش نشها واعتراضات اجتماعی به رغم کم نشدن از مشکلات معیشتی مردم وبه ویژه اقشار ضعیف ،روند رونق اقتصادی کشور، بهبود عملکرد دستگاه قضایی، افزایش توان دولت در مدیریت فضای اقتصادی کشور و کنترل و مهار نرخ ارز به‌رغم تلاش دشمن در دامن زدن به نگرانی‌های امنیتی و نظامی نویدبخش این تحول است.

 

بایسته ها

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) روز سه‌شنبه 24  اردیبهشت‌ماه  در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با اشاره به اقدامات خبیثانه آمریکا در تشدید فشارها تحریم‌ها علیه مردم ایران، برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» یادآور شدند : در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد یا عقب‌نشینی ما و پیشروی متقابل آنها و یا مقاومت و ایستادگی که تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هر جا در مقابل دشمن مقاومت کردیم، جواب گرفتیم.در شرایط تشدید فشارحداکثری وجنگ روانی دشمن که با هدف خنثی سازی دستاوردها وبرکات مقاومت فعال صورت می گیرد ،تلاش اصلی نیروهای جبهه انقلاب باید معطوف به نهادینه سازی دستاوردها  و تبدیل آن به سرمایه اجتماعی برای نظام اسلامی باشد

چشم‌انداز روشنی را که مقام معظم رهبری در پیش روی نظام در صورت تحقق بیشتر ابعاد این گفتمان مطرح کرده‌اند باید نقشه راه آینده مسئولان کشور باشد. معظم له ماه گذشته  دردیدار با دست اندرکاران مراسم حج، تحقق آینده‌ای توأم با پیشرفت و عزت مسلمانان را نیازمند تلاش و مجاهدت و همکاری خواندند و تأکید کردند: به فضل الهی، دشمنان وحشی و درنده ملت ایران و امت اسلامی سرانجام مجبور می‌شوند در مقابل اسلام زانو به زمین بزنند.ایشان  همچنین در دیدار اخیر ائمه جمعه سراسر کشور با ابراز خرسندی از دل بریدن ملت و مسئولان از بیگانگان یادآور شدند: به برکت این دل بریدن کشور از درون در حال جوشیدن است و این حرکت تحسین‌برانگیز حتما به موفقیت‌های بیشتری منجر خواهد شد. ایشان توانمندی‌های افتخارآفرین دفاعی کشور را نتیجه فشار‌ها و دل بریدن از بیگانگان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: حرکت کنونی نیز به برکت تکیه بر خود در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی به نتایج مهمی خواهد رسید. رهبر انقلاب افزایش مراجعه دستگاه‌های دولتی به جوانان مبتکر و فعال را از جمله نتایج دل بریدن از بیگانگان دانستند و تأکید کردند: استمرار جوشش درونی به فضل الهی به استغنای واقعی ایران عزیز از بیگانگان منجر خواهد شد.

تقویت هماهنگی‌های داخلی در دو سطح «حاکمیتی» و «مردمی» ،گرفتن آرایش مناسب در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، بهره‌گیری از الگوی بازدارندگی دفاعی در عرصه مقابله با جنگ اقتصادی   وعملیات روانی وجنگ فرهنگی  دشمن ،تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در مردم توسط علما،نخبگان و رسانه‌ها  روشنگری آحاد جامعه نسبت به اهداف دشمن و اعتماد وباور به پیروزی ، از جمله اقداماتی است که در افزایش اعتماد وسرمایه اجتماعی نظام نقشی اساسی دارد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

Views: 166

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *