حجت‌الاسلام غضنفری در مراسم دعای ندبه: از برکات و‌ موهبات غیبت امام عصر(ع) اصلاح و تقویت روحی شیعیان است

خانه / اختصاصی هیأت / حجت‌الاسلام غضنفری در مراسم دعای ندبه: از برکات و‌ موهبات غیبت امام عصر(ع) اصلاح و تقویت روحی شیعیان است

حجت‌الاسلام غضنفری گفت: از برکات و‌ موهبات غیبت امام عصر(ع) اصلاح و تقویت روحی شیعیان است.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام علی غضنفری عضو هیات علمی دانشگاه علوم و قرآن در مراسم دعای ندبه که در مهدیه تهران برگزار شد. گفت: برخی شبهه می‌کنند که دوره ظهور سبب پس رفت انسان می‌شود.  ولی در پاسخ آنها باید گفت که اهل بیت(ع) در هر دوره‌ای بهترین مسیر را برای رشد امت اسلامی ارائه کردند. در طول ۴ سال حکومت امیرمومنان امام علی(ع) شیوه‌ای از حکومت ارائه شده است. که در تاریخ همچون آن وجود ندارد.

وی افزود: حضرت وقتی به خلافت رسیدند در نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر که او را حاکم مصر کرده بودند. می‌فرمایند که مبادا اطرافیان تو در مسند حکومت قرار بگیرند. و حکومت را حاشیه ای برای رسیدن به امیال خود قرار دهی و به امت و مسلمانان بی‌توجه باشی. امروز کجای جهان چنین حاکمی را پیدا می‌کنید.

حکمت غیبت امام عصر(عج)

حجت‌الاسلام غضنفری با استناد به روایتی از امام صادق (ع) در خصوص حکمت غیبت، اظهار کرد: حضرت فرمودند حکمت‌ها پس از اینکه روشن می‌شود آشکار می‌شود. اگر می‌خواهید حکمت غیبت امام عصر(عج) را متوجه شوید حکمت جریانی که برای حضرت موسی(ع) و حضرت خضر نبی(ع) اتفاق افتاده است توجه کنید. که وقتی کشتی را سوراخ کرد. برای حضرت موسی(ع) با اینکه پیامبر اولوالعزم خدا بود شبهه ایجاد شد. که چرا این شخصیت چنین کاری انجام می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و قرآن با بیان اینکه حروف مقطعه قرآن کریم علل مختلفی دارد. که بهترین آن راز و‌ حکمتی بین خالق و مخلوق برگزیده خداوند حضرت محمد(ص) است. ابراز کرد: اگر مصیبت، گرفتاری یا مشکلی به شما وارد شد. برای این است که پس از آن نعمتی بر شما وارد شود. امام کاظم(ع) فرمودند مصیبت و گرفتاری برای کسی که صبر کند یکی است. برای کسی که فزع‌و‌جزع کند دو تا است. اگر صبر نکنیم و جزع و فزع کنیم گرفتاری از بین نمی‌رود. اما ثواب و برکت صبری که خداوند برای آن مصیبت و گرفتاری قرار است به ما داده نمی‌شود.

ویژگی های غیبت

استاد دانشگاه با بیان اینکه غیبت امام عصر(عج) ویژگی‌های مخصوصی دارد. که به چهار حکمت آن اشاره می‌کنیم. ابراز کرد: امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند. از زمان حضرت آدم(ع) تا کنون خداوند زمین را بدون رهبر و پیشوا رها نکرده است که به وسیله آن جامعه را هدایت کند. پس امام واسطه فیض بین خداوند متعال و مخلوقات او به خصوص انسان است. که هر فیضی را از مبدا فیاض دریافت کرده به همه هستی برساند. هر نعمتی از خداوند متعال به همه هستی برسد باید وسیله‌ای داشته باشد که بهترین آنها پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان هستند.

حجت‌الاسلام غضنفری با بیان اینکه یکی از برکات غیبت امام عصر(عج) تقویت روحی شیعیان است. گفت: ما گناهان، لغزش‌ها، کدورت‌ها، بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها را در جامعه می‌بینیم. اما دل ما به این خوش است که امام خواهد آمد. و مشکلات حل خواهد شد. ۷۵ سال است که ملت فلسطین تحت ظلم قرار گرفته‌اند. و فرزندان آنها هم امروز تحت ظلم هستند. همه به این امید دارند که با آمدن امام زمان(عج) همه مظلومان عالم نجات یابند. امام غایب امید انسان را تقویت می‌کند و به او زندگی می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی دیگر از فواید و برکات غیبت اصلاح فرد است اظهار کرد:

وقتی انسان احساس می‌کند که امامی دارد. اگرچه در پس پرده در اصلاح او اثرگذار است. چراکه امام را شاهد بر اعمال و رفتار خود می بیند. کار بد برای همه بد است اما برای شیعه بسیار بدتر است. چرا که می‌گویند تو به من ارتباط داری، موقعیت اجتماعی انسان در گناه او موثر است. گناهی که از یک بچه یا جوان سرمی زند از یک پیرمرد محاسن سفید انتظار نمی‌رود. کسی که خود را به نماد اسلامی در آورده است. و مردم او را به عنوان مسلمان یا شیعه مکتب امام صادق(ع) می‌شناسند. با گناه کسی که در این موقعیت قرار ندارد یکی نیست. یکی از عوامل کبیره شدن گناهان صغیره موقعیت اجتماعی انسان‌ها است. وقتی انسان منتظر امام عصر است. باید زندگی او با دیگران متفاوت باشد. و تقوا و ایمان در زندگی او پررنگ‌تر باشد. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند ای شیعیان سبب زینت ما باشید. و سبب سرافکندگی ما نباشید. در ادای امانت، گفتار، پندار و رفتار خود نیکوکار باشید.

 

eheyat

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *