آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دومین روز تفسیر سوره مبارکه همزه در مهدیه مشهد اظهار کرد: تفسیر قرآن کار اهل آن بوده و بهترین تفسیر کنندگان ائمه معصومین (ع) هستند و کار ما نیست و تنها با بیان اسناد و فرمودههای این بزرگان میتوانیم این کار را انجام دهیم و حق حذف و اضافه کلمات و جملات را نداریم.چرا خدا خط حطمه آتش خدا میگوید؟ عدهای از مفسران معتقدند که آتش معمولی توان و دوامش به اندازه استعداد آتشگیر است و این آتش تا زمانی روشن است که هیزم های آن بسوزد و خاکستر شود.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: هر آتشی دوام، استقرار و بقایش وابسته به مادهاش بوده اما آتش دوزخ دوام و بقا و استمرارش به خواست خداست و لذا این آتش با سایر آتشها تفاوت دارد و ماده آن در اراده خداست.آتش دوزخ تنها به خدا مربوط است و به کس و چیز دیگری ارتباط ندارد و این آتش مظهر غضب خداست و همانند آتش معمولی نیست بلکه نار الله بوده که در شکل آتش نمایان شده است.هر چه که در دنیا هست مظهر رحمت خدا بوده، چه برای کافر و چه برای مؤمن و حتی کفار هم شامل این رحمت واسعه الهی میشوند و از هر امکاناتی که استفاده میکنند از نعمتهای خدا بوده و هیچ چیز پیدا نمیکنید که مظهر غصب خدا باشد حتی در مواردی که سیل و زلزله که جزء بلاهای طبیعی هستند و رخ میدهد و عدهای را داغدار میکند و خسارتهای مالی و جانی برجا میگذارد.مظهر غضب خدا در آخرت بوده مگر اینکه به خواست خودش در دنیا برای عدهای خاص نازل شود که قدر این رحمت پروردگار را نمیدانند و آتش دوزخ آتشی قرمز رنگ و گل انداخته نیست، بلکه رنگ این آتش سیاه و تیره و تار است.
وی افزود: کسانی که چشم برزخی دارند و واقعیتها را با باطن معنویشان میبینند مانند معصومان (ع) و برخی اشخاص مانند سلمان فارسی و کسانی که خواسته یا ناخواسته مرتکب گناه میشوند این آتش در درونشان شعله ور میشود.آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در مورد قبرها میگویند انسان را که در قبر میگذارند بی جان است و روی آن خاک می ریزند، مصیبت برای ما همین صحنه است، اما روح آن فرد درون قبر گرفتار است.روح حجمی ندارد اما وقتی در آنجا قرار میگیرد خودش را در همان تنگنا و فشار میبیند و یک دفعه مشاهده میکند که همان گودال قبر پر از آتش شده و تا قیام قیامت باید آن را تحمل کند.
امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: امام سجاد (ع) می فرمودند من دارم برای تاریکی قبرم گریه میکنم و برای انسانهای صالح و با ایمان مشاهده میشود که نوری روشن در قبرشان نمایان شده که نشان دهنده جنت و باغهای بهشتی است.آتش برافروخته خدا تنها مربوط به جهنم نبوده و نیست، بلکه در همین دنیا هم همراه ماست و این همراهی را تا عرصه معشر دارد و آتش از همان لحظه انجام گناه برافروخته میشود.وی افزود: آتش برافروخته خدا که بر دلها بالا میرود و طلوع خورشید به معنای بالا آمدن فجر است و همین بالا آمدن را در آغاز راه طلوع مینامند.وقتی که آتش بر بدن دوزخی مسلط میشود اول پوست و گوشت را میخورد و سپس استخوان را خرد میکند و در نهایت دل را میسوزاند.
وی تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) میفرمایند این آتش اهل خودش را میخورد تا به دل برسد و آن وقت آتش خاموش میشود و سپس دوباره این بدن ساخته میشود و همین مراحل به صورت مداوم تکرار میشود و باز هم او را میسوزاند و این سختی و عذاب تمام شدنی نیست. آتش دوزخ هم ظاهر و هم باطن را میسوزاند و همان شکنجهای که بر بدن انسان است بر روح او هم هست و بر هر دو مسلط میشود.طلوع آتش از باطن و دل بوده و قلب لطیفترین و آسیب پذیرترین بخش بدن انسان است و با نخستین ضربه آسیب میبیند و آتش دوزخ از دل شروع میشود و آسیب پذیرترین عضو بدن آدمی در ابتدا میسوزد و سپس به سایر جاهای بدن پرداخته میشود و منشأ همه گناهان دل انسان است.
وی افزود: دلت، چشمت، زبانت همه گناه میکنند، اما مغز به دل که منشأ همه این گناهان است فرمان میدهد و تا نخواهد و اراده نکند فرد این گناه را مرتکب نمیشود.آتش بر دل زبانه میکشد و افراد متکبر را داغی به سینه اشان میزنند و بشارت میدهند و اینها به طرف عذاب الهی کشیده میشوند و این کشیده شدن به پشت بوده است.
بازدیدها: 278