انتخاباتانتخابات

روحانیت شیعه در طول تاریخ الگوهای بشریت بودند

خانه / استان ها / روحانیت شیعه در طول تاریخ الگوهای بشریت بودند

 

طلاب4

پیامبران، ائمه و علمای اسلام در طول تاریخ چهار روش سیاسی کناره‌گیری فعال، نفوذ سیاسی، مبارزه و حاکمیت را دنبال کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛  حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن عرفان در جمع مردم وروحانیون استان با اشاره به اینکه علمای اسلام در طول تاریخ چهار روش سیاسی را دنبال کرده‌اند، عنوان کرد: یکی از این روش‌ها کناره‌گیری فعال بوده است که از سیاست کناره‌گیری فعال و نه منفعلانه می‌کردند همچون امام صادق علیه السلام و نیز قیام‌های ابومسلم و ابو سلمه که می‌خواستند امام رهبری‌شان را به عهده گیرند و دربار نیز از ایشان درخواست کرد که در سیاست وارد شوند و منصور دوانقی خواهان نصیحت کردن امام گشت که این پاسخ را شنید که هرکس دنیا را بخواهد تو را نصیحت نمی‌کند و فردی که خواستار آخرت باشد با تو هم‌نشین نمی‌گردد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شیخ عبدالکریم حائری در سیاست دخالت نکرد و آیت‌الله بروجردی جهت تأسیس و ترویج حوزه‌های علمیه دخالت سیاسی نداشتند ولی فعال بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: روش دوم نفوذ سیاسی بود که برای نمونه در دوران امام کاظم علیه السلام نخست‌وزیر هارون‌الرشید پیرو و مخلص این امام بزرگوار بود و این نخست‌وزیر هارون‌الرشید بسیار به محبین اهل‌بیت خدمت نمود و همچنین از علمای دیگر شیعه صاحب بن عباد عالم بزرگ شیعه بود که در دربار آل‌بویه نفوذ کرد و نخست‌وزیر گشت و کارهای عظیمی برای شیعه انجام داد و از شیخ صدوق نیز خواست تا اخبار امام رضا علیه السلام را جمع‌آوری نماید.

وی افزود: یکی از نفوذهای دیگر که افتخارات بزرگ روحانیت شیعه است مربوط به خواجه‌نصیرالدین طوسی می‌باشد که در دربار هلاکوخان مغول نفوذ کرد و درحالی‌که مغول‌ها پست و آدم کش بوده‌اند، این عالم توانست هلاکوخان که همچون یک سگ وحشی بود را کنترل کند و نیروی حکومت مغول را در خدمت علم درآورد و خشونت آن‌ها را کنترل و بسیاری انسان‌ها را از مرگ نجات دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرفان با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت شهر زواره از سادات هستند، یادآور شد: در زمان مغول و نفوذ خواجه‌نصیرالدین طوسی در این دربار، زنان شهر همواره بر لب جویی لباس می‌شستند که یکی از سربازان مغول حرف ناشایستی به یکی از زن‌ها می‌زند و مردهای زواره آن سرباز مغول را سر می‌برند و سرش را بر روی اسب می‌گذارند و اسب را رها می‌کنند و این حیوان به همراه سر بریده شده به محل ارتش مغول بازمی‌گردد و مغول‌ها تصمیم می‌گیرند به مردم این شهر حمله کنند و خواجه‌نصیرالدین طوسی ازآنجاکه نمی‌تواند جلوی این حمله را بگیرد، کار افتخارآمیزی که در تاریخ ثبت است انجام می‌دهد ، پیغامی محرمانه برای سیدهای زواره می‌فرستد که به‌سرعت از طریق راه‌های غیررسمی شهر را ترک کنید که عده‌ای به بروجرد می‌آیند که آیت‌الله بروجردی از نسل همان سادات است وعده‌ای نیز بر تبریز می‌روند که علامه طباطبایی نیز از آن نسل می‌باشند و برخی هم به اصفهان می‌روند که آیت‌الله طباطبایی هم به نسل همان سادات برمی‌گردد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: رصدخانه مراغه را خواجه‌نصیرالدین طوسی به‌توسط نفوذی که در دربار داشت ساختند و حتی حکومت وحشی مغول را تبدیل به حکومتی علمی کرد.

ناطق در ادامه خاطرنشان کرد: روش و سیاست دیگر پیامبران و امامان و علمای شیعه مبارزه و درگیری بود که در برابر حکومت ظالم به زندان می‌رفتند، درگیر می‌شدند و مبارزه می‌کردند و نوشته‌اند که درگذشته ۲۴۰ عالم در مبارزه با حکومت‌های ستمگر به شهادت رسیده‌اند که این سیاست امام حسین علیه السلام و همچنین علمای ما در زمان رضاشاه و محمد رضاشاه نیز بود.

وی اضافه کرد: شیوه دیگر حاکمیت و مدیریت بود که  وقتی به دولت و حکومت می‌رسیدند و همچون پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد  مصطفی(ص) و حضرت سلیمان و داوود و امیر المومنین حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام که شش ماه حکومت کردند و در آینده نیز به امام زمان (عج) خواهد رسید و اکنون توسط نایب ولی‌فقیه اداره می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرفان تأکید کرد:در حکومت سیاسی امروزکه به دست ولی‌فقیه اداره می‌شود دستاوردهای بزرگی برای شیعه و جهان به‌دست‌آمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه روحانیت شیعه در طول تاریخ الگوهای بشریت بودند، عنوان کرد: تقوا، خداترسی و رشد معنوی مردم ایران بدون شک مدیون روحانیت شیعه است.

وی در خاتمه ابراز داشت: خیلی ها مشهور هستند ولی محبوب نیستند و محبوب بودن امام خمینی (ره) سبب شد چندین میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر پاکش شرکت نمایند.

شایان ذکراست:بیست دومین مرحله طرح تقویت مبانی اعتقادی و شهبه زدایی دینی با عنوان “جوان وسبک زندگی اسلامی”به همت امام جمعه شهرکرد به مدت 25روز از دوم تا بیست و هشتم مردادماه هر شب در مهدیه مصلای شهرکرد برای جوانان و هر روز بصورت تخصصی با حضور 16نفر از اندیشمندان کشور برگزار شد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *