خداوند متعال در سوره کهف آیات ۱۰۳ و ۱۰۴ می فرماید: قلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا؛ بگو آیا خبر دهم که زیانکارترین مردم چه کسانی اند. آنها که تلاش هایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده با این حال گمان می کنند کار نیک انجام می دهند.
نکات مهم آیه عبارتند از:
۱- خداوند برای معرفی زیانکارترین انسان ها و بدبخترین افراد بشر موضوع را برای تحریک حس کنجکاوی شنوندگان در شکل یک سئوال مطرح می کند.
۲- مفهوم خسران تنها این نیست که انسان منافعی را از دست بدهد بلکه خسران واقعی آن است که اصل سرمایه را نیز از کف بدهد.
۳- زیان واقعی آن است که انسان سرمایه های مادی و معنوی خویش را در یک مسیر غلط و انحرافی از دست دهد و گمان کند کار خوبی کرده است.
۴- از تعبیر به (اخسرین اعمالاً) نه (عملاً) فهمیده می شود اینها در همه برنامه های زندگی و تمام اعمال ضرر کرده اند.
۵- تعبیر به گم شدن گویا اشاره به این حقیقت است که اعمال انسان هرگز نابود نمی شود ولی گم می شود چون آثار آن ها به چشم نمی خورد و هیچگونه استفاده از آن نمی گردد همانند سرمایه های گم شده ای که از دسترس ما خارج و بلا استفاده است. (تفسیر نمونه جلد ۲)
سرچشمه این بیماری خطرناک چیست؟
در جواب باید گفت هرگاه کار زشت برای انسان زیبا جلوه کند، انسان نه تنها از انجام آن شرم نمی کند بلکه احساس غرور و افتخار و مباهات نیز می کند. قرآن در این باره می فرماید: افمن زین السوء عمله فرآه حسناً؛ کسی که اعمال زشتش در نظرش زینت داده شده است و آن را نیکو می پندارد (سوره فاطره آیه ۸).
در بعضی از آیات عامل این تزیین زشتی ها، شیطان معرفی شده است و می فرماید و اذ زین لهم الشیطان اعمالهم و قال لا غالب لکم الیوم من الناس و انی جار لکم؛ به خاطر بیاورید هنگامی را که شیطان اعمال مشرکان را در نظرشان زینت داد و به آنها گفت در این میدان (جنگ بدر) هیچ کس نمی تواند بر شما پیروز شود و من شخصاً در کنار شما در این میدان شرکت دارم (سوره انفال آیه ۴۸).
این نوع بیماری در وجود افرادی مثل ظالمان و ستمگران بیشتر به چشم می خورد آنجا که خداوند در مورد فرعون می فرماید: و کذلک زین لفرعون سوء عمله؛ این چنین برای فرعون اعمال زشتش در نظرش تزیین شده بود (سوره مومن آیه ۳۶).
در مجموع سرچشمه این حالت انحرافی خطرناک می تواند مسائل زیر باشد:
تعصب های شدید، غرورها و تکبر، خود محوری، حب ذات، تملق و چابلوسی دیگران، در گوشه انزوا نشستن و تنها به قاضی رفتن.
منبع : قدس
بازدیدها: 240