سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی در سومین همایش نوجوانان و جوانان عاشورایی

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام سید حسین مومنی / سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی در سومین همایش نوجوانان و جوانان عاشورایی

الان دشمن بر علیه ما وارد عمل شده است و الان که عرض می کنم خب چند سالی است وقتی که دیگر نتوانستند آن جنگ تحمیلی را ببرند و بر ما از ان طریق مسلط بشوند، بحث مسائل اقتصادی نتوانستند واقعا مسلط بشوند، آمدند سراغ مسائل فرهنگی. الان دشمن بر علیه ما بمب اتم حتی نمی تواند استفاده کند اصلا اندازه ی این حرف ها نیست؛ بمب های مختلف را شما در نظر بگیرید دشمن بر علیه ما نمی تواند استفاده کند، اما متاسفانه دشمن بر علیه ما بمب شیمیایی فرهنگی دارد استفاده می کند و متاسفانه موثر واقع شده است، از طریق فضاهای مجازی ورود پیدا کرده در تمام خانه ها از طریق سایت ها، از طریق این فضاهای مجازی به اسم گروه ها و به اسم جلسات این چنین ورود پیدا کرده است

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 الان دشمن بر علیه ما وارد عمل شده است و الان که عرض می کنم خب چند سالی است وقتی که دیگر نتوانستند آن جنگ تحمیلی را ببرند و بر ما از ان طریق مسلط بشوند، بحث مسائل اقتصادی نتوانستند واقعا مسلط بشوند، آمدند سراغ مسائل فرهنگی. الان دشمن بر علیه ما بمب اتم حتی نمی تواند استفاده کند اصلا اندازه ی این حرف ها نیست؛ بمب های مختلف را شما در نظر بگیرید دشمن بر علیه ما نمی تواند استفاده کند، اما متاسفانه دشمن بر علیه ما بمب شیمیایی فرهنگی دارد استفاده می کند و متاسفانه موثر واقع شده است، از طریق فضاهای مجازی ورود پیدا کرده در تمام خانه ها از طریق سایت ها، از طریق این فضاهای مجازی به اسم گروه ها و به اسم جلسات این چنین ورود پیدا کرده است و زمانی که این فضاها به وجود بیاید قوه ی خیال تقویت می شود، قوه ی خیال تقویت بشود، قوه ی عقلانیت ضعیف می شود، قوه ی تعقل ضعیف می شود؛ ما یک ادعایی داریم بر اساس آنچه که قدیمی ها یاد ما دادند برای مقابله ی با حربه ی شیطانی، برای مقابله ی با این دشمن ما دو کار باید انجام دهیم، که یکی از آن ها این است که شما ملاحظه می فرمایید موضوعی که است موثرترین عاملی که می تواند در مقابل هجمه ی شیمیایی فرهنگی دشمن بایستد و اجازه ی عمل ندهد: 1- جلسات هفتگی هیات است 2- احیای روضه های خانگی 3-  همچنین جلسات دوره ی قرآن، این سه باید احیا شود، نباید ضعیف شود، با پرداختن به هیات ها به صورت کلان متاسفانه هیاتی ها از این مسئله غفلت کردند، هنر واقعا در هیات هفتگی است نه هیات هایی که در یک مقطع خاص در مناسبت برگذار می شود، بتواند انسان به طور مستمر و منسجم هیاتی را اداره کند، تغذیه کند، ممکن است گروه ها عوض بشوند، در یک مقطع یک عده بیایند و یک عده بروند، چون طبیعتا هیات خروجی و ورودی دارد، عیبی ندارد این خوب است این امتیاز است، ورودی هیات خروجی هیات؛ ما بالاخره یک نقطه ی جدایی داریم مثل این دست است، هر کسی یک طریقی می رود، ممکن است درس باشد، ممکن است اشتغال باشد، ممکن است کار باشد، ممکن است ازدواج باشد، هر چیزی ممکن است باشد، ما نقطه ی جدایی داریم، تا زمانی که در این دست هستیم باید بتوانیم هم خود را و هم دیگران را، آنچه که هست و من به عنوان یک آفت از او نام می برم، نوعا که هیات می گیرند سفره می اندازند برای غیر، ما از قدیم یاد گرفتیم خودمان که توفیق داشتیم محضر عزیزان بودیم، ما از اول مبنا را این چنین یاد گرفتیم که سفره برای دیگران پهن نمی کنیم، سفره برای خودمان پهن می کنیم حالا دیگران هم می خواهند بیایند سر سفره متنعّم بشوند بسم الله ولی نوعا می بینیم که در هیات ها، هیاتی ها که مثلا ماها را دعوت می کنند خودشان هیچ بهره ای از آن هیات نمی برند، چرا؟ درگیر کار هستند؛ معمولا وقتی وارد می شوم، منتقل به این معنا می شوم که خود این ها نحوه ی اداره ی هیات را هم بلد نیستند، تمام کار باید قبل از هیات انجام بگیرد، مسئولین هیات باید اولین کسانی باشند که بیایند زانو بزنند از قرآن، چون بعضی ها بر عکس این اعتقاد دارند، ما اعتقاد نداریم، ما یک پیش منبر داریم، یک منبر داریم و یک پس منبر داریم، این فرمول هیات است: پیش منبر، منبر و پس منبر. پیش منبر ممکن است قرآن باشد که این اصل است؛ پیش منبر را الان بعضی ها می آیند زیارت عاشورا می گذارند، حدیث کسا می گذارند، خوب است، یا پیش منبر مثلا قدیم ها در تهران سبک بوده که یک مداح پیشکسوتی که قدرت دارد جمع خوانی کند، بزمی بتواند بخواند نه حالت حماسی و شوری، بتواند بزمی اداره کند، که متاسفانه تعدادشان هم الان کم هستند ولی خیلی موثر بود، یک قصیده ی بلند بالا می خواندند بر اساس یک روایت، روضه می خواندند و بعد آقا می رفت بالای منبر، این پیش منبری بوده. منبر و پس منبر، و تمام این ها باید در ظرف زمانی دو سال بسته بشود؛ یعنی هیاتی که از این ظرف زمانی طولانی تر بشود آن آسیب دارد، نیم ساعت، چهل و پنج دقیقه اختصاص پیدا کند به سخنرانی، بعد عزاداری، مقدمه و موخره باید دو ساعت بشود که بیشتر از این دیگر سازندگی نیست برای افراد عادی می شود، آن عطشی که باید داشته باشند را دیگر ندارند.

 برای مقابله با این حمله ی شیطانی دشمن: 1هیات های هفتگی 2- روضه های خانگی 3- جلسات دوره ی قرآن که در ضمن آن روایات هم مطرح می شود، به این ها دامن بزنید، این ها را احیا کنید، این ها در جامعه موثر است، مهم نیست آقا پنج نفر باشند ده نفر باشند، پای کار ایستادن مهم است. قِلَّت و کِثرت جمعیت اصلا مهم نیست، مهم این بیرق است که زده بشود، مهم این پارچه است که زده بشود و باز هم عرض می کنم سفره ای که خودمان پهن می کنیم برای خودمان، مسئله ی شرعی، بیان روایات و روزه، این ها خیلی مهم است که به آن ها پرداخته شود. از طرح مباحث تحلیلی هم به صورت مطلق در هیات باید اجتناب بشود مگر موارد خاص/ف مگر یک جلسات فوق برنامه مثلا. پس جلسات هفتگی خیلی اهمیت دارد.

یک نکته ای که خواهش می کنم در نظر بگیرید: هیاتی ها باید در هر کاری که هستند حرف اول را بزنند و الا هیات هفتگی منعقد نمی شود، همین هیات های مقطعی مناسبتی، من با آن ها موافق هستم ولی اثری که هیات های هفتگی مستمر دارد آن هیات های مقطعی ندارد، به صورت مستمر، مدام، باید این کار صورت بگیرد.

هم درس اخلاق، هفتگی لازم است و هم روضه، هفتگی لازم است.

شیخ انصاری کسی است که دست روی قفل در حرم امیرالمومنین(علیه السلام) می گذارد، قفل در حرم باز می شود، هفته ای یک بار شیخ انصاری می رود پیش شاگرد خودش می گوید به من درس اخلاق بده. اما الان می بینید مثلا هیات می گیرند، من عمده با برگذار کنندگان هیات کار دارم، ما با مستمع مشکل زیادی نداریم، آقا می بینید پسرِ تازه مثلا ریش هایش زده بیرون و قشنگ آن کارد کرده، خوشگل، خوش تیپ نشسته آن جا نوکرتیم حاج آقا، یا علی، می دانید اسم آن را چه می گذارند؟! اسم آن آفت پیر غلامی زودرس است، این آفت پیر غلامی زودرس متاسفانه در نود و هشت درصد هیات ها افتاده است. آدمی وارد هیات می شود انقدر خبره است باید بداند نقطه ضعف هیات کجاست، نقطه قوتش کجا است، لذا در هیات همه کار کنید، سخت ترین کار ها را هم در هیات کنید، اجر دارد زیاد.

برای اینکه هیات های هفتگی شما موثر باشد، آدم هایی که بیرق هیات هفتگی را بلند می کنند باید خودشان موفق باشند در هر عرصه ای که هستند، در درس است باید موفق باشند، کارمند هستند باید موفق باشند، کاسب هستند باید موفق باشند. هیات هفتگی که تا یک و دو شب بخواهد طول بکشد بعدش هم تا صبح بنشینند بگویند یا ودود و یا ودود! بعد از آن طرف هم تا لنگ ظهر بخوابند، من خب بچه ام را به هیچ وجهی نمی گذارم در این هیات هفتگی برود، اجازه نمی دهم، چرا؟ چون یک آقایی آن جا است که خودش اهل دود است( که این در جلسات آفت شده) بعد هم یک حرف هایی در آن گعده ها مطرح می شود، منِ پدر به هیچ وجهی اجازه نمی دهم که پسرم در این جلسات هفتگی شرکت کند. جلسه ی هفتگی برای من مهم است که بدانم پسرم در آن جلسه رشد پیدا می کند، ادبش، اخلاقش، برخورد اجتماعی، اشتیاق او به درس، وقتی که ما ببینیم این را، بله توصیه می کنم. وقتی پدر ببیند که فضا، فضای ادب است، فضا، فضای اخلاق است، فضا، فضای رشد علمی است، مقیّد هستند، آقا نمی آیند! شما سر وقت جلسه را شروع کن، سر وقت تمام کن. زمان بر است، یعنی فکر نکن که در یک سال جواب می دهد، نه، خون دل باید بخوری تا جواب بدهد ولی اثر می گذارد، با پنج نفر هم باشند اثر می گذارد. یک بحثی بود حاج آقای علیرضا پناهیان خدا حفظش بکند، آن موقع در هیات می گفت بچه ها هیات می آییم هیات داری می کنیم، عزاداری می کنیم ولی صبح اول وقت سرکارمان، سر درسمان، سر بحثمان که از این کار ما عقب نیفتیم، در هر کاری که است بچه ها باید حرف اول را بزنند تا این هیات های هفتگی عمق پیدا کند. خلاصه ی مطلب: هیات های هفتگی اگر می خواهد شکل بگیرد اعضای آن هیات باید از جهت امتیاز بالا باشند. هیات های هفتگی(دستوری است که از ناحیه معصومین(علیهم السلام) به ما داده و ما از روایات استفاده می کنیم اَتَجلِسون؟ اَتُحَدِّثون؟ آیا دور هم دیگر می نشینید؟ از ما می گویید؟ مواقع خاص که خب اقبال هست ولی هفتگی، بچه ها احساس نیاز بکنند و ما این احساس نیاز را الان داریم. الان جوان ها به هیات های هفتگی نیاز دارند ولی این را که خدمتتان عرض کردم را بدانید: کسانی باید پرچم هیات های هفتگی را بلند کنند که در هر عرصه ای که هستند خودشان امتیاز داشته باشند و هیات های هفتگی الان، روضه های خانگی، دوره قرآن، الان تنها چیزی که در مقابل بمباران شیمیایی فرهنگی می تواند بایستد این است.

اهدافی که ما برای برپایی هیات ها داریم و این باید به صورت مستمر در سال و هفتگی باشد:

 1- عمل به توصیه ی ائمه ی معصومین (علیهم السلام)؛ از ما خواستند که دور هم بنشینیم، از ما بگویید. پس شعری که می خوانیم، حرفی که می زنیم، تحلیل سیاسی که ارائه می دهیم، تمام باید بر اساس بیانات معصومین باشد.

یک نامه ای امام سجاد(علیه السلام) به محمد بن مسلم زُهری دارد، بروید این را بخوانید، هر حرفی که حضرت آقا می زنند، اتفاقاتی که در عالم سیاست الان افتاده، ببینید امام سجاد(علیه السلام) کِی به محمد بن مسلم زهری فرمودند، محمد بن مسلم زهری، دشمن از تو در بدنه ی نظام نفوذ کرد؛ این را امام سجاد(علیه السلام) می گویند، آقا حرف سیاسی می خواهی بزنی روایت بخوان. محمد بن مسلم زهری حداقل مشکل تو این است که دشمن با تو احساس آرامش کرد، دشمن با تو احساس امنیت کرد،؛ فهمید از تو می تواند در بدنه نفوذ کند، محمد بن مسلم زهری تذکرهای شفاهی و غیر مستقیم به تو دادم ولی چون موثر واقع نشد من را وادار کرد به نوشتن نامه. اگر یک جایی دیدید که ولیّ خدا دست به قلم شده بدانید که تذکرات شفاهی به قلب این افراد دیگر اثر نمی کند و او مجبور به ورود به این عرصه شده است.

 2- بهترین راه در مسیر تکامل انسانی: چیزهایی که آدم در هیات ها می تواند یاد بگیرد در هیچ مکتب خانه ای نمی تواند یاد بگیرد، درسی نَبُوَد هر آنچه در سینه بُوَد چون در هیات افاضه است، در هیات عنایت است.

3- محفلی است که مورد عنایت خاص خدا، ملائکه و ائمه(علیهم السلام) است.

4- محفلی است مورد عنایت خاص اباعبدالله(علیه السلام).

5- محفلی است که مشمول مغفرت الهی است: ملائکه دور اهل آن مجلس می نشینند و برای آن ها طلب مغفرت می کنند.

6- بهترین مکان برای تقویت دین.

7- بهترین مکان برای عمق بخشیدن به باورهای دینی.

8- بهترین سنگر برای حفظ دستاوردها: اینکه امام ما فرمود که هرچه ما داریم از محرم و صفر داریم. این بیان حضرت امام در صحیفه نور است، امام فرمود اگر کسی پای منبر بنشیند از روضه بی بهره باشد، معلوم است از ان روضه هم چیزی متوجه نشده. منبر، روضه، این ها باهم هستند و مکمل دیگر هستند؛ بدون روضه و یا فقط پرداختن به مثلا عزاداری یا از این طرف سخنرانی باشد و عزاداری نباشد، این ها باید باهم باشند تا جذب قلب بشود. سنگر است، امام فرمود جبهه های ما را روضه ها نگه داشته است؛ به روضه ها دامن بزنید.

9- بهترین محفل برای نزدیک شدن به امام زمان(علیه السلام).

10- موثرترین راه برای هدایت افراد است.

 

اهیمت برپایی هیات ( انگیزه از شرکت در هیات – برای چه هیات برویم؟)

  • اشک بر امام حسین(علیه السلام).
  • یاری کردن امام حسین(علیه السلام): حضور در جلسات یعنی حسین جان ما اگر در کربلا بودیم تو را یاری می کردیم
  • حضور در جایی که مورد محبت امام زمان(علیه السلام): جایی شما حضور پیدا می کنید که یقینا امام زمان(علیه السلام) به شما نگاه می کند.
  • دردمند شدن برای دین: بعضی ها اصلا درد دین ندارند
  • یافتن درمان برای دردها: در هیات امکان پذیر است. در هیات برای تمام دردهایتان می توانید درمان پیدا کنید.
  • پشتوانه بودن برای ولایت: اگر می خواهید پشتوانه برای نظام باشید به هیات های هفتگی دامن بزنید.
  • بالا بردن معارف و باورهای دینی

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: « وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ‏ » من بوی شما به مشامم می رسد لذت می برم. بعد فرمودند: شما که امر ما را احیا می کنید مَثَل ما میان شما مثل دانه ی جو می ماند. شماهایی که امر ما را احیا می کنید ما آرامش می گیریم.

هیات هفتگی که بگیرید اول کسی که از شما تشکر می کند مادرش حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

 

بازدیدها: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *