سخنرانی مکتوب | حجت الاسلام حسینی قمی ؛آثار و برکات زیارت سید الشهداء (علیه السلام) (سمت خدا)

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی / سخنرانی مکتوب | حجت الاسلام حسینی قمی ؛آثار و برکات زیارت سید الشهداء (علیه السلام) (سمت خدا)

شما هم می‌دانید خیلی‌ها این روز این‌هایی که جا‌مان دند گریه می‌کنند اشک می‌ریزند غصه می‌خورند

۹۳/۰۹/۱۸-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بررسی _آثار و برکات زیارت سید الشهداء (علیه السلام)

کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

موضوع: آثار و برکات زیارت سید الشهداء (علیه السلام)

تاریخ: ۹۳/۰۹/۱۸

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

همین که روز بر آن دشت طرحی از شب ریخت * * * هزار کوه مصیبت به دوش زینب ریخت

کنار نعش برادر شبیه نخل عزا * * * به گاه خم شدنش آبشاری از شب ریخت

نظاره کرد چو شمس الشموس بی سر را * * * به گوش گوش فلک ناله ناله یا رب ریخت

زمین برای همیشه سیاه شد چون شب * * * ز چشم‌های ترش هر چه داشت کوکب ریخت

چه بود نیت نا آشکار ساقی غم * * * که جام زینب غم دیده را لبالب ریخت

کشاند کرب و بلا را به شام و بام فلک * * * هزار فصل طراوت به باغ مذهب ریخت

زبانه‌های کلامش به جان دم سردان * * * شراره‌ها شد و آتش فشانی از تب ریخت

مگر همیشه ببارند ابرهای جهان * * * نمی‌رسند به آن اشک‌ها که زینب ریخت

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما هم وطنان خوب خانم‌ها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما. خوش به حال همه‌ی آن‌هایی که زائر اربعین امام حسین علیه السلام هستند نائب الزیاره‌ی همه‌ی ما باشند. حاج آقای حسینی سلام علیکم و رحمه الله خیلی خوش آمدید.

حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمه الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه‌ی بینندگان خوب داریم هفته‌ی گذشته ما چند هزار پیامک داشتیم در ارتباط با بحث ولی من از بینندگان عزیز اجازه می‌گیرم که این بحث پیام‌ها را بگذاریم برای هفته‌ی آینده که زودتر این هفته به موضوع خودمان برسیم.

شریعتی: ان شاء الله همان طور که حاج آقای حسینی اشاره کردند پیام‌ها و بازتاب‌های بی شمار در مورد بحث ایشان داشتیم ان شاء الله هفته‌ی آینده بحث را دنبال کنید به پیام‌های شما خواهیم پرداخت. به بحث امروز می‌پردازیم.

حاج آقا حسینی: چون در آستانه‌ی اربعین سیدالشهدا علیه السلام هستیم بحثی را با عنوان آثار و برکات زیارت سیدالشهدا تقدیم می‌کنم ابتدا مقدمه‌ای را می‌گویم چون یقین دارم تا این بحث شروع شود دل‌های فراوانی که نشسته اند پای شبکه‌های مختلف و قافله‌های زائران امام حسین علیه السلام را می‌بینند و دلشان شکسته و اشک شان جاری شده باز بیشتر یادشان می‌آید دل‌ها می‌شکند اشک‌ها جاری می‌شود خیلی‌ها در حسرت این زیارت اند شما هم می‌دانید خیلی‌ها این روز این‌هایی که جا‌مان دند گریه می‌کنند اشک می‌ریزند غصه می‌خورند تاسف می‌خورند از این که نرسیدند به کاروان‌های پیاده روی. من اول چند جمله‌ای با این عزیزان صحبت کنم تسکین آلام این عزیزان باشد بعد برویم سراغ بحث. این را جدی باور داشته باشیم این حدیث را که در همه‌ی مصادیر قدیمی آمده مرحوم کلینی در کافی شریف مرحوم شیخ صدوق در امالی از پیامبر خدا که حضرت فرمود نِیَّهُ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ نیت مومن از عملش بهتر است من عزیزانی که نشستند گریه می‌کنند سوال می‌کنم آیا نیت این که شما جزء زائرین اربعین باشید یا نه را داشتید یا نه؟ حتما داشتید باور داریم که پیامبر فرمود نیت المومن خیر من عمله اگر باور دارید یقین داشتید شما هم جزء زائرین اربعین امام حسین علیه السلام حساب می‌شوید مسلم است جابر اربعین آمده کربلا به همراه عطیه که او هم مفسر بزرگی است صحابی جلیل القدری است این که بعضی‌ها می‌گویند غلام جابر بوده نه یکی از اصحاب بسیار جلیل القدر است جناب عطیه جابر به عطیه گفت با شهدای کربلا سخن می‌گفت و می‌گفت ما شریک هستیم با ثواب شهدای کربلا عطیه تعجب کرد گفت ما چه کردیم؟ ما که نبودیم گفت از پیامبر شنیدم که فرمود ‌کسی قومی را دوست داشته باشد با آن‌ها محشور می‌شود قطعا عزیزان همه علاقه داشتند دوست داشتند کربلا باشند در مسیر پیاده‌ی نجف به کربلا باشند باور کنید خدا می‌داند من این مقدمه را از اصل بحث لازم تر می‌دانم فراوان دیدم افرادی که گریه می‌کنند دلشان شکسته کسی با آن‌ها خداحافظی کرده زائر کرب و بلا گفت خداحافظ و رفت ولی دل من پشت سرش کاسه‌ی آبی شد و ریخت خیلی دل‌ها شکست و البته این وظیفه‌ی آن‌هایی که رفتند را سنگین تر می‌کند شما این روز‌ها با هر کسی خداحافظی می‌کنید به هر کسی که پیامک خداحافظی می‌دهد دل هایشان می‌شکند این‌ها می‌گویند ما رفتیم ولی دل‌ها می‌شکنند من یقین دارم مخاطبینی نشسته اند گریه می‌کنند متاسف اند اما باور داشته باشید نیت مومن خیر من العمل یک روایت دو روایت ده روایت نداریم در حدیثی از امام صادق علیه السلام از علل الشرایع شیخ صدوق از حضرت سوال کردند چطور می‌شود نیت مومن بالاتر از عملش باشد؟ حضرت فرمودند مثال زدند گاهی بنده‌ای نیت می‌کند نماز شب بخواند ولی خواب می‌مان د خداوند هم ثواب نماز شب برایش می‌نویسد هم نفس‌هایی که آن شب می‌زند ثواب تسبیح می‌نویسد و خوابش را حساب صدقه می‌کند شما نیت داشته باشید نماز شب بخوانید و خواب‌مان دید این باور دینی ما است در روایت دیگری از امام صادق در کافی شریف مرحوم کلینی نقل کردند یک بنده‌ی مومنی که فقیر است می‌گوید خدایا به من بده چه می‌کردم با پول من چقدر کارهای خیر انجام می‌شد اگر راست بگوید خداوند همه‌ی آن ثواب‌ها را می‌نویسد که اگر انجام داده بود این تفضل خداوند است بله آخر حدیث است ان الله واسع کریم خدا کریم است حتما این سوال به ذهن عزیزان می‌آید چطور نیت ما بالاتر است این حدیث نیاز به توضیح دارد مرحوم علامه مجلسی رضوان الله وقتی به این حدیث رسیدند دوازده توجیه و بیان در ذیل حدیث ذکر کردند من یک توجیه را که خود علامه بیشتر پرداخته می‌گویم برای بقیه مجال نیست ایشان می‌فرماید نیت این نیست که چیزی در لفظ بگوییم چیزی در ذهن‌مان  بیاوریم نیت خیلی بالاتر از این است چه کسی می‌تواند بگوید من نیت داشتم فلان کار خیر را انجام بدهد. مثلا کسی بگوید چه حدیث خوبی شنیدم آدم اگر نیت کار خوب بکند خدا ثواب را می‌دهد من همین الآن نیت می‌کنم‌ای کاش من یک مسجدی می‌ساختم مثل مسجد اعظم کتابخانه‌ای می‌ساختم مثل کتابخانه‌ی آیت الله مرعشی و بی زحمت این ثواب را می‌دهند به همین آسانی است؟ مرحوم علامه مجلسی می‌گوید بله واقعا اگر در نیت تو این باشد نه این که یک چیزی بگوییم نه واقعا اهل این‌ها هستی ولی دستت به آن درجات بالاتر نمی‌رسد ولی در مقیاس‌های کوچک تر انجام می‌دهی این خیلی مهم است من اگر بگویم اگر داشتم مسجد اعظم می‌ساختم اگر داشتم یک شهرک می‌ساختم برای خانواده‌های نیازمند بسم الله تو راست می‌گویی یک شهرک طلبت طبقه‌ی خودت را اجازه بده به بینوایی یک وامی درست کن برای کسی که محتاج خانه است محتاج پنج میلیون ده میلیون وام است اگر من داشتم هزار دختر را جهیزیه می‌دادم بسم الله هزار تا را نمی‌دانی جهیزیه یک جا می‌بینی پنجاه هزار تومان بده اگر توانستی از این پنجاه هزار تومان بگذری می‌توانی. حضرت علامه مجلسی می‌فرماید اگر کسی بر دنیا و امیال و هواهایش غالب شد او حتما هر نیتی می‌کند راست می‌گوید آن وقت خدا به او ثواب می‌دهد یک حدیث خیلی لطیفی مرحوم علامه زیل همین بیان نقل کردند پیامبر خدا فرمودند با این حدیث امیدوارم هیچ کسی غصه نخورد فراوان دیدم آدم‌هایی را که خیلی متاثرند چرا نرسیدند کربلا حضرت رسول فرمود خدا به اعمال شما و چهره‌ها نگاه نمی‌کند به نیت‌های شما نگاه می‌کند اگر واقعا ما نیت‌مان  این بوده یقین داشته باشید خداوند ثواب زائرین سیدالشهدا را حتما به شما می‌دهد البته ینظر الی قلوبکم سوء استفاده نشود بعضی‌ها می‌گویند دلت پاک باشد عمل مهم نیست نه عمل مهم است ولی اگر کسی دستش نرسید آن عمل بالاتر را انجام بدهد وقتی نیت اش نیست صادق است که عمل پایین تر را انجام بدهد.

شریعتی: پس برای نیت‌های بزرگ آزمون‌های کوچک مهم است.

حاج آقا حسینی: بله مثلا کسی می‌خواهد برود کربلا نمی‌تواند می‌گوید اگر می‌توانستم حتما می‌رفتم بسم الله مگر در روایت نداریم زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی که روایتش را خواندیم هر کس به زیارت حضرت عبدالعظیم برود خداوند ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را عطا می‌کند کربلا نتوانستیم برویم زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها که می‌توانیم مشرف شویم یا حتی کسانی که نتوانستند بروند کربلا همین جا در تهران حضرت عبدالعظیم است داستانش را گفتیم کسی آمد خدمت امام عسکری علیه السلام آقا فرمودند کجا بودی گفت من از شهر خودمان راه افتادم آمدم رفتم ظاهرا از شهر ری آمده بود رفتم کربلا زیارت سیدالشهدا علیه السلام حضرت فرمود مگر تو مال شهر ری نیستی همان جا اگر رفته بودی زیارت حضرت عبدالعظیم خدا همان ثواب را به تو می‌داد، نمی‌خواهیم بگوییم کربلا و اربعین نه، اما می‌خواهم بگویم نیت‌ها را به تعبیر شما در مقیاس‌های کوچک انجام بدهیم زیارت امام رضا زیارت حضرت معصومه یا در کارهای خیر من دلم می‌خواسته درمان گاه بسازم هزار تخت خوابی خب همین الآن نیت اش را می‌کنیم خدایا بنویس برای ما یک بیمارستان پانصد تخت خوابی در اعمال ما بنویس می‌نویسند برایت به شرطی که راست می‌گوییم. هزار تخت خوابی نتوانستی بخوابی همسایه ات که مریض بود می‌توانستی نسخه اش را بگیری به فقیر می‌توانستی کمک بکنی من تاکید می‌کنم عزیزان یقین داشته باشند چیزی از دست نداده اند اگر نیت اربعین نیت قافله‌ی سیدالشهدا علیه السلام دارند همانی که جابر به عطیه فرمود نه تنها در ثواب زیارت اربعین جابر به عطیه فرمود ما در ثواب شهدای کربلا سهیم هستیم ما اگر کربلا بودیم می‌جنگیدیم اگر کسی کربلا بود در رکاب سیدالشهدا می‌ایستاد می‌جنگید در برابر دشمن یقین داشته باشید ثواب شهدای کربلا را دارد به نص حدیثی که جابر از پیامبر نقل کرده کسی قومی را دوست داشته باشد با آن‌ها محشور می‌شود این را مقدمتا عرض کردم که دل شکسته‌ها این روز‌ها خیلی‌ها هستند پای این صحنه‌ها در شبکه اشک می‌ریزند با این مقدمه من می‌خواهم آثار و برکات زیارت امام حسین علیه السلام را عرض کنم کتاب کامل الزیارات است مال ابن قول وی قمی است از اسمش پیدا است ثواب زیارات اهل بیت علیهم السلام و خود زیارت نامه‌ها را ذکر کرده بسیار جامع است از نظر اطقان خودش ذکر کرده در مقدمه که از اصحابی که مورد وثوق و اطمینان هستند حدیث نقل می‌کنم از کسان دیگر نقل نمی‌کنم این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده اخیرا انگلیسی اش را دیدم اردو است فارسی است کتاب خیلی پر مشتری و پر چاپ است یکی از چاپ هایش را مرحوم علامه امینی تصحیح کرده فراوان است در بازار مولف اش ابن قول وی قمی است استاد شیخ مفید بوده عزیزانی که مشرف می‌شوند در حرم کاظمین معمولا می‌روند سر قبر شیخ مفید در رواق امام کاظم و امام جواد قبر شیخ مفید است بالای سر قبر شیخ مفید نوشته که شیخ مفید کنار قبر استادش صاحب کامل الزیارات دفن شده استاد شیخ صدوق هم بوده حدود ۲۳ کتاب تالیف کرده وفاتش سال ۳۶۸ است یعنی بیش از ۱۰۵۰ سال از وفات مولف این کتاب می‌گذرد. کتاب بسیار معتبر است در این کتاب ۷۵۰ حدیث در مورد زیارات ائمه ذکر کرده اند که ۵۰۰ تایش فقط در مورد زیارت سیدالشهدا است یعنی از پیامبر خدا تا حضرت امام حسن عسکری زیارت امام زمان تمام معصومین ۱۳ معصوم کلا ۲۵۰ حدیث است ۵۰۰ حدیث فقط در مورد زیارت سیدالشهدا است دلم می‌خواست چهارده حدیث را بخوانم.

حدیث اول از امام صادق علیه السلام فرمود هیچ فرشته‌ی مقربی هیچ نبی مرسلی نیست مگر این که از خدا تقاضا می‌کند اجازه می‌گیرند بروند زیارت سیدالشهدا سلام الله علیه دائما یک دسته در حال رفتن به زیارت سیدالشهدا هستند یک عده در حال بازگشت.

حدیث دوم از یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام است به نام معاویه بن وهب می‌گوید من وقت قراری داشتم رفتم خدمت امام صادق علیه السلام حضرت در سجاده نشسته بودند سر به سجده داشتند دعا می‌کردند دعاهای مفصلی است‌ای خدایی که کرامت را در خاندان ما قرار دادی به ما وعده‌ی شفاعت دادی‌ای خدایی که دل همه‌ی عالم را متوجه ما کردی الآن ببینید واقعا دلی هست که آرزوی کربلا را نداشته باشد؟ من یادم است یک شب جمعه‌ای مشرف بودم شب زیارتی خاصی نبود ماه ربیع بود فقط شب جمعه بود هیچ اربعین و عاشورا و مناسبت نبود بعد از نماز مغرب و عشا در اثر ازدحام جمعیت نتوانستم وارد صحن حضرت شوم بی اختیار این شعر را زمزمه کردم‌ای که در کربلا بی کس و یاور کردی چشم بگشا و ببین خلق جهان یاور توست یک روزی سیدالشهدا هل من ناصر فرمودند یک نفر جواب ندادند همه رفته بودند به شهادت رسیده بودند چشم بگشا و ببین خلق جهان یاور توست. این شعر بسیار زیبایی که شما در آغاز خواندید مخصوصا بیت آخر را که می‌خواستم تکرار کنید همه‌ی عالم اگر گریه کنند به اشک بی بی زینب سلام الله علیها نمی‌رسد یک شعری خطاب به امام حسین علیه السلام است.

‌ای طائر قدسی که جهان زیر پر توست * * * هر چند بریدند همه بال و پرت را

همه‌ی بال و پرهایش را زدند ولی عالم زیر پر سیدالشهدا علیه السلام است

بر باغ جنان دل ندهد هر که ببیند * * * شش گوشه‌ی قبر تو و اکبر پسرت را

خدا رحمت کند علامه امینی رضوان الله علیه می‌فرمودند حادثه‌ی کربلا خیلی با عظمت بوده به خاطر عظمتش باید پنج تن آل عبا در کربلا حضور پیدا می‌کردند، اما همه رفته بودند فقط امام حسین‌مان بود، به جای آن چهار تنی که رفتند نائب گذاشتند در کربلا نائب امیرمومنان ابا الفضل علمدار، نائب فاطمه‌ی زهرا زینب کبری، نائب امام حسن قاسم ابن الحسن، نائب رسول الله در کربلا علی اکبر بوده.

بر باغ جنان دل ندهد هر که ببیند * * * شش گوشه‌ی قبر تو و اکبر پسرت را

واقعا گفت

آنان که در جوار تو آرمیده اند * * * کفران نعمت است گر بهشت آرزو کنند

حضرت فرمود ‌ای خدایی که دل‌های مردم را متوجه ما کردی دعا خیلی مفصل است شروع کردند دعا در حق زائرین حضرت سیدالشهدا، خدایا رحمت خودت را نازل کن بر چهره‌هایی که در تابش آفتاب تغییر می‌کند بر گونه‌هایی که کنار ضریح سیدالشهدا قرار می‌گیرد این چشم‌هایی که اشکش رحمه لنا جاری می‌شود، خدایا دل‌هایی که به خاطر مصیبت ما آتش گرفت ما در مصیبت سیدالشهدا باید جگر ما بسوزد آتش بگیریم این که امام صادق علیه السلام فرمودند مصیبت سیدالشهدا پلک چشم ما را مجروح کرده چقدر گریه می‌خواهد، دل‌هایی که آتش گرفته به خاطر مصیبت ما خدایا رحمت خود را بر این ناله‌ها بر این فریاد‌هایی که به خاطر ما زده می‌شود حضرت دعا کردند که مفصل است این راوی که رفته بود دیدن امام صادق علیه السلام وقت قرار داشت با حضرت می‌گوید وقتی من این دعاها را شنیدم به حضرت گفتم آقا من دعاهایی از شما شنیدم که اگر این دعاها را در حق یک کافر می‌کردید عذاب بر او مسلط نمی‌شد حضرت فرمودند که دعاگوهای زائران سیدالشهدا علیه السلام در آسمان‌ها بیش از دعا گویان زائرین آن حضرت در زمین هستند. حدیث سوم از امام باقر علیه السلام است فرمودند فرمان بدهید به شیعیان ما بروند کربلا زیارت سیدالشهدا واجب است بر هر کس که امامت سیدالشهدا را قبول دارد. یک بحث فقهی است مرحوم علامه مجلسی وقتی این حدیث را مطرح کردند فرمودند پدر ما علامه ملا محمد تقی مجلسی مایل به مسئله‌ی وجوب زیارت سیدالشهدا علیه السلام بود، ایشان هم می‌گوید بعید نیست ما بگوییم، مجلسی فقیه والا مقامی است، فقط محدث نبود می‌فرماید بعید نیست انسان نظر فقهی اش وجوب زیارت سیدالشهدا باشد، البته الآن فقهایی نداریم که بر وجوب حکم کرده باشند اما داریم کسانی که احتیاط واجب گفته باشند وقتی شبهه وجوب داشته باشد استحبابش مشخص است. روایت چهارم امام صادق علیه السلام فرمود گلایه می‌کردند شنیدم بعضی از شیعیان ما یک سال دو سال یا بیشتر بر آن‌ها می‌گذرد شیعه‌ی ما نرفته زیارت سیدالشهدا علیه السلام روایت دیگری داریم فرمود اگر یک کسی هر سال به حج خانه‌ی خدا مشرف شود اما یک بار هم کربلا نرفته باشد یکی از حقوق الهی و حقوق رسول الله را ترک کرده. زیارت سیدالشهدا سلام الله علیه جای حج واجب را نمی‌رود ولی اگر کسی هر ساله به حج مشرف شود زیارت نرفته باشد یکی از حقوق الهی و رسول الله را ادا نکرده روایت ششم جالب است امام تذکر می‌دادند به اصحاب شان به خاطر ترس زیارت سیدالشهدا را رها نکنید در طول تاریخ زیارت امام حسین همراه با نگرانی‌ها و خوف و ترس از سوی دشمن بوده این تهدید‌ها همیشه بوده این را از جلال الدین سیوطی خواندیم که متوکل هفده بار قبر امام حسین را خراب کرد تبدیل به کشت زار کرد شکنجه می‌دادند اذیت می‌کردند زائرین را اما حضرت می‌فرمود زیارت امام حسین را به خاطر ترس رها نکن اگر رها کردی به قدری فردای قیامت حسرت می‌خورد که می‌گوید ‌ای کاش من کربلا بودم همان جا می‌ماندم تا می‌مردم، قبرم کنار قبر حضرت حسین بود. حضرت فرمود اگر کسی به خاطر ما ترسی را تحمل کند فردای قیامت که خوف اساسی آن جا است زیر سایه‌ی عرش الهی قرار می‌گیرد. روایت هفتم، فرمود امام صادق علیه السلام همه‌ی کسانی که قیامت می‌آیند آن‌هایی که نرفتند وقتی می‌بینند پاداش‌های الهی را به زائرین سیدالشهدا علیه السلام آرزو می‌کنند کاش ما از زائرین سیدالشهدا می‌شدیم آن جا حسرت می‌خورند که یوم الحسرت است هر کسی کربلا نرفته باشد فردای قیامت حسرت می‌خورد حدیث هشتم از امام باقر علیه السلام است فرمود هر کس می‌خواهد جایگاهش بهشت باشد زیارت این آقای مظلوم را ترک نکند گفتم منظورتان از مظلوم کیست فرمود سیدالشهدا علیه السلام گاهی نام نمی‌بردند می‌فرمودند زیارت مظلوم را ترک نکنید. روایت بعدی یکی از نداهای قیامت این است این زوار الحسین علیه السلام این را قبلا مفصل گفته­ایم صدا می‌زنند و زائرین امام حسین علیه السلام جمع می‌شوند. در حدیث دهم امام صادق قسم خورده اند والله به خدا قسم فردای قیامت خداوند به زائرین سیدالشهدا مباهات می‌کند من یک حدیث دیگر بخوانم این هم روایت جالبی است عزیزانی که دیر برنامه را ملاحظه می‌فرمایند ما داریم تمام روایات چهارده حدیث از کامل الزیارات، امام صادق علیه السلام فرمود شما وقتی می‌روید کربلا وقتی بر می­گردید منادی ندایی می‌دهد تو نمی‌شوی او چه می‌گوید اگر می‌شنیدی اگر می‌شنیدی همان جا می‌ماندی تا آخر عمر. به خوبی می‌شود از این حدیث استفاده کرد که ائمه علیهم السلام همه‌ی آثار و برکات و پرده‌های زیارت سیدالشهدا را کنار نزده­اند.

شریعتی: که اگر کنار می‌زدند ما آرزو می‌کردیم همیشه کنار قبر سیدالشهدا بمانیم.

حاج آقا حسینی: منادی می‌گوید خوشا به حال تو خداوند گذشته ات را بخشید از نو شروع کن این خطابی که روز عرفه به زائران بیت الله حرام می‌شود.

شریعتی: خیلی ممنون باز هم خیلی از دل‌ها با شنیدن این روایات که کلام ناب حضرات معصومین علیهم السلام است لرزید و پر از حسرت شد این سوال را می‌پرسم که واقعا این روایات در صورت استطاعت نه استطاعت به معنای فقهی واقعا آن‌هایی که توانایی این زیارت را هم ندارند.

حاج آقا حسینی: اتفاقا در یک روایت داریم حضرت می‌فرماید آن‌هایی که غنی هستند سالی دو بار بروند آن‌هایی که فقیر هستند سالی یک بار سفرهای دیگر سفر حج اگر خوف باشد، ترس باشد، نباید برود، اما این جا با خوف هم برود.

شریعتی: خیلی ممنون امروز قرار روزانه‌ی ما صفحه‌ی ۲۹۰ مصحف شریف است آیات ۷۶ ام تا ۸۶ ام سوره‌ی مبارکه‌ی اسراء باز می‌گردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَإِن کَادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الْأَرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْهَا وَإِذًا لَّا یَلْبَثُونَ خِلَافَکَ إِلَّا قَلِیلًا ﴿٧۶﴾ سُنَّهَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِن رُّسُلِنَا وَلَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلًا ﴿٧٧﴾ أَقِمِ الصَّلَاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا ﴿٧٨﴾ وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَّکَ عَسَى أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا ﴿٧٩﴾ وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا ﴿٨٠﴾ وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا ﴿٨١﴾ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا ﴿٨٢﴾ وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ کَانَ یَئُوسًا ﴿٨٣﴾ قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا ﴿٨۴﴾ وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ  قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا ﴿٨۵﴾ وَلَئِن شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَکَ بِهِ عَلَیْنَا وَکِیلًا ﴿٨۶﴾

ترجمه:

و نزدیک بود [مشرکان] تو را از این سرزمین حرکت دهند تا از آن بیرونت کنند، و در آن صورت پس از تو جز مدتی اندک درنگ نمی کردند [و دچار عذاب خدا می شدند.] (۷۶) [مهلت نیافتن دشمنان جز مدتی اندک] شیوه ای است که همواره درباره [امت های] پیامبرانی که پیش از تو فرستادیم [جاری] بوده است، و برای شیوه ما هیچ دگرگونی و تغییری نخواهی یافت. (۷۷) نماز را از ابتدای تمایل خورشید به جانب مغرب [که شروعِ ظهرِ شرعی است] تا نهایت تاریکی شب بر پا دار، و [نیز] نماز صبح را [اقامه کن] که نماز صبح مورد مشاهده [فرشتگان شب و فرشتگان روز] است. (۷۸) و پاسی از شب را برای عبادت و بندگی بیدار باش که این افزون [بر واجب،] ویژه توست، امید است پروردگارت تو را [به سبب این عبادت ویژه] به جایگاهی ستوده برانگیزد. (۷۹) و بگو: پروردگارا! مرا [در هر کار و شغلی] به نیکی وارد کن و به نیکی بیرون آور و برایم از نزد خود نیرویی یاری دهنده قرار ده. (۸۰) و بگو: حق آمد و باطل نابود شد؛ بی تردید باطل نابود شدنی است. (۸۱) و ما از قرآن آنچه را برای مؤمنان مایه درمان ورحمت است، نازل می کنیم وستمکاران را جز خسارت نمی افزاید. (۸۲) و زمانی که به انسان نعمت می بخشیم [از ما] روی بگرداند و خود را مغرورانه از ما دور کند، و هنگامی که آسیبی به او برسد [به سبب بی ایمانی و غفلت از قدرت و رحمت ما] بسیار نومید و مأیوس شود. (۸۳) بگو: هر کس بر پایه خلق و خوی و عادت های اکتسابی خود عمل می کند، پس پروردگارتان به کسی که راه یافته تر است، داناتر است. (۸۴) و از تو درباره روح می پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است، و از دانش و علم جز اندکی به شما نداده اند. (۸۵) و اگر بخواهیم قطعاً آنچه را به تو وحی کرده ایم [از یادها و نوشته ها] محو می کنیم، آن گاه در برابر ما [برای بازگرفتنش] کارسازی برای خود نخواهی یافت. (۸۶)

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: اگر همیشه ببارند ابرهای جهان نمی‌رسند به آن اشک‌ها که زینب ریخت. ثواب تلاوت این آیات را تقدیم می‌کنیم به روح بلند حضرت زینب کبری.

حاج آقا حسینی: آیه‌ای که تلاوت شد «وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَّکَ عَسَى أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا» اگر پیامبر بخواهد به مقام محمود برسد باید نماز شب بخواند یک سری چیزهایی بر امت مستحب بود ولی بر پیامبر واجب بود از جمله نماز شب که بر پیامبر واجب بود. باز معید همین آیه سوره‌ی مبارکه‌ی مزمل است خیلی آیه‌ی عجیبی است آیات اول سوره‌ی مزمل را دوستان با تامل ببینند « یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا، نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا، أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا » (مزمل/۴-۱) ‌تا می‌رسد به این جا «إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا» (مزمل/۷) پیامبر روزی این اشتغالات نمی‌گذارد انسان حالت انقطاع الی الله را پیدا کند «وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا» (مزمل/۸) شب قیام کن شب برخیز یعنی آیه‌ی قبلش است «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» (مزمل/۵) اگر بخواهد بار سنگین را تحمل کند اگر پیامبر بخواهد به مقام محمود برسد با نماز شب است اگر ما کربلا بودیم این چند شب را حتما در حرم حضرت سیدالشهدا نماز شب می‌خواندیم بسم الله در این شب‌ها بخوانید کربلا این جا ندارد. یک حدیثی از پیامبر داریم زمستان بهار مومن است روز‌ها کوتاه است شب‌ها بلند است روز‌ها مال روزه‌ی قضا اول روزه‌های قضا اگر ندارند روزه‌های مستحبی و ساعت ۵ اذان مغرب است ۷ صبح طلوع آفتاب ما چهارده ساعت می‌خوابیم؟ چه کسی می‌تواند این همه بخوابد. از این پهلو به آن پهلو می‌شود به خواب التماس می‌کند اما بلند نمی‌شود که دو رکعت نماز بخواند اگر کسی بخواهد به جایی برسد «عَسَى أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا» در نماز شب است.

شریعتی: ممنون دوستان منتظرند بدانند که واقعا توانایی در زیارت حضرت سیدالشهدا یعنی چه؟

حاج آقا حسینی: از همین کامل الزیارات خدمت عزیزان عرض می‌کنیم قدیمی ترین کتاب و معتبرترین کتاب در مورد زیارت ائمه. امام صادق علیه السلام فرمود اگر کسانی وضع مالی شان خوب است سالی دو بار بروند کربلا اگر کسی فقیر است سالی یک بار را برود کربلا باز من همین جا اشاره می‌کنم مرحوم علامه مجلسی فرمودند پدر من مایل به این نظر بود که بگوید زیارت حضرت سیدالشهدا واجب است در یک بار. البته بیان علامه مجلسی آن جا این است که در عمر یک بار آن‌هایی که قائل به وجوب هستند یا می‌گویند احتیاط واجب. علامه فرموده اگر استطاعت داشته باشد حج هم استطاعت می‌خواهد این جا اگر کسی استطاعت دارد حداقل یک سفر کربلا در عمر. استطاعت این ساده تر است من تقاضا می‌کنم مطمئن ام این تقاضا‌ها تاثیر گذار است اگر کسانی می‌خواستند بروند کربلا نتوانستند پولش را داشتند نتوانستند چه‌مان عی دارد مهمان کنند چند نفری را که خیلی‌ها هستند که کربلا را ندیدند مهمان کنند مخصوصا جوان‌ها چون این سفر‌ها روی جوان‌ها تاثیر فوق العاده‌ای دارد و مقدم بر همه خویشاوندان را بانی شوند چند نفر را بفرستند کربلا هزینه هم به فرموده‌ی شما خیلی سنگین نیست. من دو سه روایت دیگر بخوانم یک روایت مفصلی است قبل از آن یک روایت کوتاه تر را بخوانم ما زیارت کربلا دست‌مان  نمی‌رسد اما یک کار دیگر می‌توانیم بکنیم در روایت از امام صادق علیه السلام است فرمود سجده بر تربت سیدالشهدا زمین‌های هفت گانه را نورانی می‌کند حجاب‌های هفت گانه را کنار می‌زند علامه مجلسی در شرح حدیث فرموده اند شاید یکی از معانی اش این است که حجاب‌هایی که‌مان ع قبولی نماز می‌شود نماز ما سرتا پا اشکال است. من حق دارم این گلایه را بکنم که کربلا نمی‌توانید بروید اما مهر تربت کربلا که می‌توانیم برای مسجد کربلا بگیریم می‌بینم مهر مساجد ما نوعا مهر غیر تربت سیدالشهدا علیه السلام است اخیرا تبدیل به سنگ شده. تعارف ندارد خود امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما فرمود به شیعیان من بگویید از تربت من برندارند تنها تربتی که خدا شفا قرار داده تربت سیدالشهدا علیه السلام است حتی تربت مشهد نه چه تقدسی دارد؟ من یک وقتی به شوخی گفتم مشهدی‌ها ناراحت نشوند مخصوصا مغازه‌های اطراف، گفتم این مشهدی‌ها خاک مشهد را می‌خواهند بفروشند مهر درست کردند نوشتند مشهد مقدس امام رضا راضی نیست تربت مشهد و سبزوار و سمنان و دامغان و تهران هیچ فرقی با هم ندارد. تربت کربلا متفاوت است. این اختصاصات سیدالشهدا است شفا در تربتش.‌ای خاک کربلای تو مهر نماز من خدا، رحمت کند مرحوم آیت الله میلانی یک آقایی بالای منبر داشت این را می‌خواند‌ ای خاک کربلای تو مهر نماز من. ایشان پایین منبر گریه می‌کرد داد زد نه شعر را درست کن ‌ای خاک کربلای تو اصل نماز من. حالا ببینید زیبنده نیست چه تربت قم چه مشهد. فقط تربت سیدالشهدا علیه السلام. زیبنده‌ی مساجد ما نیست. امام صادق علیه السلام جز بر تربت امام حسین علیه السلام سجده نمی‌کنند. بعضی از کارهاست که اگر نیت نداشته باشید خدا برای شما ثواب می‌نویسند از جمله این که تسبیح تربت امام حسین دست تان باشد الآن تسبیح‌ها شده شاه مقصود، پلاستیکی، چوبی، فرمود اگر تسبیح از تربت امام حسین دست تان باشد غافل باشد مسبح نوشته می‌شود من آرزو دارم یک روزی هر مسجدی کوچه محله‌ای برویم این جا، خود حرم امام رضا، حرم حضرت عبدالعظیم، حرم امام زادگان می‌رویم تربت نیست. امام صادق فرمودند کام اطفال تان را با تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام باز کنید. از کام طفل تا لحظه‌ی خاک سپاری که می‌گویند یک قسمتی از تربت روی گونه‌ی میت باشد از کام طفل تا آن جایی که در قبر می‌رود تربت امام حسین است. ز گهواره تا گور. حدیث آخر. یکی از اصحاب بسیار نزدیک و مقرب امام صادق علیه السلام به نام محمد بن مسلم در سند شش هزار حدیث از روایات امام صادق و امام باقر حضور دارد مریض شده بود رفته بود مدینه نتوانست خدمت آقا برسد از کوفه رفته بود حضرت یک شربتی فرستادند فرمودند این شربت را که خوردی بیا، شربت را وقتی بردند امام صادق علیه السلام فرمود این شربت از تربت امام حسین علیه السلام است خوردن خاک حرام است. مقدار بسیار کم فقها در رساله‌ها نوشتند گاهی به اندازه‌ی نخود گفته اند بیشتر نه. امام صادق علیه السلام برای شفای صحابی جلیل القدر یک کمی از تربت امام حسین را ریخته بودند در شربتی فرستادند برای او. او می‌گفت من اصلا فکر نمی‌کردم به این زودی بلند شوم به محض این که شربت را نوش جان کرد از جا بلند شد مثل این که هیچ بیماری ندارد رفت خدمت امام صادق علیه السلام.

شریعتی: خیلی ممنون خیلی نکات خوبی را شنیدیم ان شاء الله زیارت کربلای معلی نصیب همه شود.

حاج آقا حسینی: باز عرض می‌کنیم شما هم در پیام‌ها دیده­اید خیلی‌ها خیلی‌ها التماس دعا می‌گویند قطعا این‌ها به آمینی که بینندگان می‌گویند چشم امید دارند خدایا به حق محمد و آل محمد همه‌ی کسانی را که آرزوی زیارت خانه‌ی خودت مدینه الرسول عتبات عالیات مشهدالرضا دارند با معرفت و مکرر عنایت بفرما مریض هایشان را لباس عافیت بپوشان من همین جا اضافه کنم الآن بعضی‌ها نمی‌توانند بروند کربلا چون دارند از یک بیماری پرستاری می‌کنند این‌ها یادتان باشد صریح حدیث امام صادق است گفت من رفتم مکه مریض شدم این‌ها من را تنها گذاشتند رفتند دنبال زیارت، حضرت فرمود اگر می‌نشستند پیش تو بیمار ثوابش بیشتر بود، یقین داشته باشند آن‌هایی که دارند خدمتی می‌کنند به همسر، اولاد، پدر، مادر ثواب این‌ها کمتر نیست.

شریعتی: خیلی ممنون تا تو زمین سجده‌ای، سر به هوا نمی‌شوم. السلام علیک یا اباعبدالله.

بازدیدها: 13068

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *