شناسایی 1900 مداح در استان سمنان / مداحان طلایه داران انتقال فرهنگ فاطمی به مردم هستند

خانه / استان ها / شناسایی 1900 مداح در استان سمنان / مداحان طلایه داران انتقال فرهنگ فاطمی به مردم هستند

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان از شناسایی یک هزار و ۹۱۹ مداح در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۲۶۰ نفر برادر و ۶۵۹ نفر نیز مداح خواهر هستند.
حجت الاسلام علی شکری در گردهمایی ائمه جمعه و مداحان شهرستان سمنان به مناسبت دهه کرامت در محل مجتمع فرهنگی ولایت این شهر، ضمن اهتمام جدی سازمان تبلیغات اسلامی برای ساماندهی مداحان افزود: یک هزار و ۹۱۹ مداح در سطح استان سمنان شناسایی شده اند که برای آموزش و ساماندهی ایشان برنامه ریزی مناسبی شده است.

وی، تعداد مداحان شهرستان شاهرود را ۴۹۱ نفر، سمنان ۴۸۳ نفر، گرمسار ۱۳۷ نفر، دامغان ۳۴۶ نفر، مهدیشهر ۱۳۰ نفر، سرخه ۵۲ نفر، میامی ۱۵۷ نفر و بیارجمند نیز ۱۲۳ مداح ذکر کرد و افزود: یک هزار و ۴۴۹ هیئت مذهبی، ۱۰۸ کانون‌های فرهنگی، ۳۴ انجمن اسلامی ثبت شده در سطح استان سمنان فعالیت دارند.

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان سمنان از شناسنامه‌دار شدن یک هزار و 800 مداح در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد 750 مورد در شاهرود، 300 مورد در دامغان، 250 مورد در سمنان، 200 مورد در گرمسار، 150 مورد در بیارجمند، 90 مورد در میامی و 60 مورد در مهدیشهر حضور دارند.

شکری با اشاره به فعالیت هفت ساله کانون مداحان استان سمنان گفت: دربخش خواهران هم با توجه به وجود پتانسیل‌های موجود، 450 خواهرعلاقمند نیز آموزش مکرر دیده‌اند.

وی از صدور کارت تخصصی سطوح مختلف مداحان خبر داد و تأکید کرد: به زودی با حضور اساتید مجرب کشوری، آزمون کتبی و شفاهی برای سطح‌بندی مداحان این استان را برگزار خواهیم کرد که در این راستا با آموزش مداحان استان در قالب‌های مقتل شناسی، مقتل خوانی، مفاهیم قرآنی، ادعیه، ادبیات فارسی و عربی و … گام‌های بزرگی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص خرافه‌زدایی از مداحی برداشته‌ایم.

کانون مداحان بستر آموزش فنی و مهارتی مداحان را فراهم آورد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان تصريح كرد: کانون مداحان بايد زمينه و بستر لازم را براي آموزش هاي فني و مهارتي مداحان فراهم آورد و با شناسايي صداها و استعدادهاي جوانان و نوجوانان به رونق مداحي درشهرستان کمک کند

شکري در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی کشور با بیان اینکه اکنون وظایف بیشتری مورد توجه مداحان است، بیان داشت: از جمله اهداف مهم یک مداح پرورش نیروهای اسلامی و انقلابی و احیای کارکردهای دین بوده که مداحان باید با آموزش صحیح قوانین مداحی در این عرصه فعالیت بیشتری کنند.

وی با تاکید براینکه هیئات مذهبی، مبلغان و مداحان طلایه داران انتقال فرهنگ فاطمی به مردم هستند، بیان کرد: رعایت شئون اخلاقی و دینی می تواند در انتقال این فرهنگ کمک کند.

ساماندهی مداحان از وظایف کانون مداحان است

امام جمعه درجزین نیز در این نشست برساماندهی مداحان تاکید کرد و گفت: کانون مداحان به عنوان يک ساختار منظم و داراي قوانين و مقررات خاص نقش مهمي در راستاي شناسايي، ساماندهي و همچنين آموزش مداحان دارد.

حجت الاسلام رحیم زاده نقش مداحان اهل بين عصمت و طهارت (ع) را در ترويج واقعي اصول شيعه حياتي دانست و بر گسترش فرهنگ مداحي در جامعه اسلامي تاکيد کرد.

وی به ویژگی های یک مداح خوب و موفق اشاره کرد و گفت: یک مداح موفق علاوه بر تزکیه نفس و دوری از رذایل اخلاقی باید با آموزش و مطالعه کتب و مقاتل معتبر، آشنایی با زبان عربی، پیداکردن و خواندن شعرهای خوب که از نیازهای اساسی مداحی بوده، برخوردار شود.

وی تهذیب نفس، توجه به مبانی اشعار و معارف اهل بیت (ع) و شناساندن بخش‌های معرفتی به ذاکران و توسعه فعالیت‌های شناساندن معارف اهل بیت را از مهم‌ترین مسئولیت‌های کانون مداحان برشمرد و عنوان کرد: شناسائي و ساماندهي مداحان از دیگر وظایف کانون مداحان است.

فعالیت 165 هیئت مذهبی و تشکل دینی در سمنان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان نیز در این نشست از فعالیت ۱۶۵ هیئت مذهبی و تشکل دینی در این شهرستان، خبر داد و افزود: ۴۸۳ مداح و متصدیان دینی و مذهبی در کانون مداحان عضویت دارند.

حجت الاسلام غلامرضا زاهدی با اشاره به این مطلب که برخی از این افراد در کمیته نوحه‌خوانان ساماندهی شده‌اند که بیش از دوسوم مجموع این افراد را شامل می‌شود، گفت:عده‌ای هم در کمیته ترحیم‌خوانان فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه مداحان و شعرای آیینی در این بخش در هر دو قسمت بانوان و آقایان شمارشان به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر می‌رسد و هر ماه دو جلسه در راستای ارتقای وضعیت در این حوزه برگزار می‌شود.

مداحی یک هنر مذهبی فرهنگ ساز است

زاهدی ضمن تاکید بر اینکه مداحی یک هنر مذهبی فرهنگ ساز است، گفت: مداحی یکی از جلوه های مختلف نشان دادن ارادت به اهل بیت است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان با اشاره به این مطلب که پایه و اساس توسعه فرهنگی، آموزش است، افزود: اگر آموزش نباشد کارها به نحو شایسته انجام نخواهد شد.

زاهدی یکی ازجلوه های روشن محبت و پیوند مردم ایران اسلامی با اهل بیت پیامبر اسلام (ص) را برپایی آئین های مذهبی، مجالس مداحی و نوحه خوانی دانست و تصریح کرد: به واسطه مداحی دل ها متوجه اهل بیت (ع) می شود، عشق ها و احساس ها برانگیخته و از این رهگذر پایه های اعتقادات دینی و باورهای مردم استحکام می یابد و پیوند معنوی و عاطفی شیعیان با خاندان عصمت و طهارت قوی تر و عمیق تر می شود.

وی در خاتمه با اشاره به این مطلب که مداحی یک هنری است که در فرهنگ شیعه جایگاه والا و مخاطبان فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: شعرهای مداحی اگر از محتوای عالی و شیوای ادبی برخوردار باشند بسیار تاثیر گذار و فرهنگ ساز خواهند بود.

Visits: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *