شهادت دردانه اباعبدالله (ع)

خانه / تازه ها / شهادت دردانه اباعبدالله (ع)

شهادت دردانه اباعبدالله(ع)

پنجم ماه صفر سالروز شهادت حضرت رقيه (س) مي باشد. ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت دردانه اباعبدالله الحسين(ع)، نگاهي اجمالي به زندگاني حضرت رقيه (س) مي اندازيم.

يكي از شهيدان قيام حسيني كه نقش بسيار تاثير گذاري درتبديل واقعه عاشورا به يك جريان سيال تاريخي داشت، حضرت رقيه (س)، دختر سه ساله امام حسين (ع) است (كه بارگاه آن مخدره در شهر شام واقع شده است). بعضي از مورخين درباره وجود تاريخي حضرت رقيه(س) سعي در شبهه پراكني دارند، اما با توجه به مستندات تاريخی میتوان به تمام اين شک و دودلي ها پايان داد.

 

ناممبارکخانمدرمنابعقدیمی

نام حضرت رقیه در منابع قبل از سال ١١٠٠ ق:

مقتل ابی مخنف،اشعار سیف بن عمیره،لباب الانساب و الالقاب،لهوف،الحاویه فی مذمت معاویه،کامل بهائی،منتخب للطریحی و

عمده اختلاف بر سر نام مبارک حضرت است که فاطمه صغریبودهاند یا رقیه.

باتوجه به تحقیقات فاطمه نام ایشان رقیه از القاب ایشان بوده؛مانند عمویش عباس که معروف و مشهور به ابوفاضل یا ابالفضل هستند؛دختر سهساله امام حسین ع هم مشهور به رقیه هستند.

حضرت رقیه سلام الله علیها دارای القابی از قبیل ریحانه،حنانه،حلماء وبوده است.

توضیحات بیشتر در اثبات وجود مبارک دردانهامام حسین ع در شهادتنامه ایشان در سایت بارگذاری شده برای مطالعه بیشتر رجوع کنید.

 

اثباتبارگاهمقدس‌‌بانوی‌‌شام

در این بخش دلایل و شواهدی را می آوریم که اثبات میکنند قبر حضرت رقیه س در همین مکان فعلی است. ابتدا به بررسی دلیل شهرت قبر و زیارت آن و ارائه نمونه هایی از زیارت بزرگان می پردازیم و سپس شواهدی را میآوریم که اثبات میکنند قبر آن حضرت در همین مکان فعلی است.

 

شهرت مقبره و زیارت آن

بهترین دلیل بر وجود قبر و حرم حضرت رقیه س در همین مکان فعلی شهرت آن میان خواص و عوام از قدیم الایام و زیارت قبر آن حضرت توسط علما و بزرگان و مؤمنان در طول تاریخ است.

علاوه بر دلالت مدارک و اسناد و شواهدی که پس از این می آید شهادت آن حضرت دختر امام حسین ع بودن، صغیره بودن آن حضرت و بودن قبر آن حضرت در شام سینه به سینه به ما رسیده و مشهور است و این شهرت کفایت میکند.

چه این که یک سال و صد سال ،نیست در یک مجلس و یک شهر و چند شهر و یک کشور نیست و در یک کتاب و ده کتاب نیست بلکه این شهرتی است که در میان شیعیان در طول قرون و اعصار وجود داشته و تحقق یافته است این استدلال به تفصیل در سخنان مرجع بزرگوار و فقیه اهل بیت حضرت آیة الله حاج میرزا جواد تبریزی آمده است که در این جا نقل میشود.

 

کفایت شهرت در اثبات بعضی از موضوعات خارجی

یادگیری احکام شرعی و فراگیری مسائل فقهی از برترین کارهاست شما میدانید که راجع به ثبوت موضوعات خارجی، حدودی وجود دارد. و در همه یا در بیشتر آنها باید بینه اقامه گردد. ولی در پاره ای از امور خارجی، مجرد شهرت آنها برای ثبوتشان کافی است. و نیازی به اقامه بینه یا چیز دیگری نیست مثل آنکه کسی زمینی را بخرد. و پس از آن به وی گفته شود که این زمین وقف بوده است. از امام در مورد حکم این مسئله سؤال شد.

حضرت فرمود اگر بین مردم مشهور باشد که این زمین وقف است خرید آن جایز نیست. از همین قبیل است حدود مِنیٰ و مشعرکه حدود مِنیٰ و عرفات با شهرت ثابت میشود و همچنین مقابر.

ممکن است کسی دویست سال پیش در جایی دفن شده باشد. و الان کسی نباشد که دیده باشد فلان شخص در آن مکان دفن شده، ولی بین مردم مشهور است. که آن ،مکان محل دفن فلان شخص است. همین شهرت برای اثبات این که آنجا محل دفن فلان شخص میباشد کافی است.

 

مزار کنونی حضرت رقيه بنت الحسین س در شام از اول مشهور بوده است. گویا حضرت امام حسین ع نشانی از خود در شام به یادگار سپرده است تا فردا کسانی پیدا نشوند. که به انکار اسارت خاندان طهارت و حوادث آن بپردازند.این دختر خردسال گواه بزرگی است. بر این که در ضمن اسیران حتی دختران خردسال نیز بوده اند.

دفن حضرت رقیه س در این مکان شهرت دارد و مشهور است. و ما ملتزم به این شهرت هستیم حضرت در این مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زیارتش شتافتیم و باید احترام او را پاس داشت.

 

عظمت

نگویید که ایشان کودک خردسالی است. چرا که حضرت علی اصغر ع هم کودک شیرخواری بود. ولی دارای آن چنان مقامی است که پیش حضرت سیدالشهداء ع در کربلا دفن گردید.

گفته اند که دفن وی در این مکان نشان از آن دارد. که روز حشر حضرت این کودک شیرخوار را به دست خواهد گرفت و نشان خواهد داد.

دفن این طفل خردسال(حضرت رقیه س)هم در شام گواهی بزرگ و نشانی قوی از اسارت خاندان طهارت و ستم روا داشته بر ایشان است آن ستمی که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند. تا آنجا که خدا عزای امام حسین ع را برای آدم خواند. از این رو احترام این مکان لازم است.

 

زیارت حضرت رقیه توسط علما،بزرگان و مؤمنان

بر اساس همین شهرت،بسیاری از علما و بزرگان به زیارت آن حضرت مشرف شدهاند. به مناسبت تشرف چندتنی از بزرگان به زیارت آن حضرت را در این جا میآوریم. که حکایت از اعتقاد آنان به وجود آن

حضرت و قبر او در این مکان دارد.

 

تشرف شیخ بهائی به زیارت حضرت رقیه س

مرحوم شیخ بهائی در سال ۱۰۳۰ هـ ق به زیارت آن حضرت رفت. و عمارت سوم آستانه مقدسه را تأسیس کرد. و اشعاری را که منسوب به حضرت امیرالمؤمنین ع است در داخل گنبد کتیبه کرد.

 

تشرف ملا محمد صالح برغانی به زیارت حضرت رقیه

مرحوم ملا محمد صالح برغانی که از علمای مشهور قرن سیزدهم بودند. در بازگشت از سفر حج در حدود سال ١٢٤٣ هـ ق برای زیارت وارد شام شدند.

ایشان پس از تحقیق و مطمئن شدن از این که این همان محلی است که خاندان عصمت و طهارت به عنوان اسیر در آن منزل نمودند. (محل شهادت حضرت رقیه س) خانههای جنوب آستانه را خریدند. و عمارت چهارم را بنا کردند.

و همچنین تشرف شیخ عباس قمی و میرزا جواد تبریزی به زیارت حضرت حضرت رقیهس

 

بنای حرم مقدس رقیه خاتون س

بارگاه مقدس دردانه امام حسین در شهر دمشق و پشت کاخ یزید ملعون بنا شده. از زمان شهادت این دردانه خامس آل عبا تا کنون مزار و مدفن ایشان زیارتگاه شیعیان و و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است. بارگاه حضرت رقیه (س) در طول سالیان همواره مورد احترام و توجه و علاقه مردم شام قدیم و سوریه فعلی بوده و ساکنین محل استقرار حرم ، از این بارگاه نورانی به قطعه ای از عرش و بهشت خدا بر روی زمین یاد می کنند.

 

بنای اولیه ساخته شده بر روی قبر مطهر حضرت رقیه (س) برای اولین بار در سال ۵۲۶ ه.ق توسط فرمانروایان سلسله ایوبی احداث گردید. که طی آن سنگ مزاری از جنس مرمر که با عاج مزین شده بود بر روی آن نصب شد.

پس از آن در طی سده ها و سالهای بعدی مسجدی بر روی مدفن شریف حضرت ساخته شد. و بارها مرمت و تجدید بنا شد که از آن میان باید به ساخت. و مرمت مقام حضرت رقیه در سال ۱۳۲۳ ه.ق بدست میرزا علی اصغر خان یا همان امین السلطان صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار ، بازسازی مجدد بنا در سال ۱۳۹۹ ه.ق و در نهایت بازسازی کامل و ساخت صحن و سرا در زمان مرحوم حافظ اسد رییس جمهور پیشین سوریه اشاره کرد. که طی فضای حرم به ۴۰۰۰ متر مربع شامل ۶۰۰ متر صحن زیارت ، مصلی و کتابخانه توسعه پیدا کرده است.

 

برشیازکتابریحانه کربلا بهقلم عبدالحسین نیشابوری

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *