عيد سعید قربان از اعياد مهمّ اسلامى است

خانه / استان ها / عيد سعید قربان از اعياد مهمّ اسلامى است

همزمان با آغاز دهه ولایت و امامت مراسم جشن،سخنرانی،مداحی و ادعیه در مسجدجامع شهرکرد برگزار می شود.

دعا12

همزمان با آغاز دهه ولایت و امامت مراسم جشن،سخنرانی،مداحی و ادعیه در مسجدجامع شهرکرد برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛در نخستین شب از این مراسم حجت الاسلام شیخ جعفر واضحی باگرامیداشت آغاز دهه ولایت و امامت و تبریک عيدقربان،گفت: عيد سعید قربان از اعيادمهمّ اسلامى است.

استاد حوزه علمیه افزود: دهم ذي الحجه الحرام عيد قربان نام دارد، برای اين روز نامهاي ديگري چون يوم النحر، اضحي، و روز حج اكبر ذکرشده است، این روز یکی از اعیاد مهم مسلمانان است.

وی ادامه داد:از نگاه ائمه اطهار علیهم السلام ، عيد سعید قربان روزِ ذكر، استغفار، توبه، نظافت، آراستگي، ياد امام زمان علیه السلام و صلوات است.

حجت الاسلام واضحی گفت:حضرت امير المؤمنين عليه السلام در خطبه روز عيد قربان فرمودند: ذكر خداي بزرگ زياد گویيد ، استغفار كنيد، توبه كنيد چرا كه خدا توبه پذير و مهربان است.

ناطق افزود:اين روز يادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهيم عليه السلام در برابر پروردگار خويش است، وقتی كه فرمان خداوند سبحان براى ذبح فرزندش اسماعيل صادر شد، این پدر و پسر برای اجرای حکم الهی آماده شدند و به قرباگاه رفتند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهيم عليه السلام که بنده فرمانبردار خداوند است آماده اجراى اين فرمان الهی شد و با آرامش کامل کارد را بر حلقومش پسرش اسماعيل نهاد، ولى ندايى رسيد كه اى ابراهيم از عهده اين آزمون بزرگ الهى سربلن برآمدى و فرمانبردارى خويش را از خالق هستی به درستى اثبات كرده اى.

حجت الاسلام واضحی افزود: پس از اینکه حضرت ابراهيم علیه السلام از آزمونى دشوار، سربلند بيرون آمد و بندگى خويش را در پيشگاه خداى بزرگ ثابت كرد، جبرئيل همراه با “قوچى” فرود آمد و آن حضرت قوچ را قربانى كرد.

وی گفت:بعد از این آزمون بزگ الهی همه ساله در موسم حج،خیل عظیم حجاج در روز عید سعید قربان در سرزمین منا، قربانى مى کنند.

حجت الاسلام واضحی اظهار کرد:باید انسان در این روز بندگی هوای نفسانی را قربانی کند تادر عبادت و پیروی از دستورات الهی موفق باشند.

وی به سنت حسنه قربانی اشاره کرد و افزود: در روز عید سعید قربان جمعی از مسلمین با تأسی به حضرت ابراهیم علیه السلام سنت حسنه قربانی احیا می کنند و با الگوگیری از امیر ولایت حضرت علی علیه السلام به یاری نیازمندان می شتابند.

مراسم جشن دهه ولایت و امامت از عید قربان آغاز و تا عید سعید غدیرخم در مسجدجامع شهرکرد با برنامه های متنوع ادامه خواهد داشت.

شایان ذکراست:سنت حسنه ذبح قربانی در روز عیدسعیدقربان با هدف رسیدگی به نیازمندان،از سه سال قبل در مسجدجامع شهرکرد آغاز و امسال نیز خیرین نمازگزاران این مسجد هفت گوسفند قربانی کردند و گوشت آن را به نیازمندان تقدیم کردند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *