دومین همایش مجمع زنان انقلاب اسلامی با عنوان «نقش ما در ترویج سبک زندگی اسلامی» با حضور حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرشته روحافزا معاون شورای فرهنگی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار گفتوگو مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
رحیمپور ازغدی طی سخنانی درباره سبک زندگی و نقش ما در زندگی اسلامی با اشاره به بیانات امام راحل گفت: ما نقش زن را به دست افراط و تفریط سپردهایم. عدهای آن را تنها به زایمان و شوهرداری محدود کرده و عدهای دیگر فقط به علمآموزی در دانشگاه و کار خارج از منزل. این موضوع تا بدانجا پیش رفت که امروز، حدود ۷۰درصد دانشجویان کشور را زنان و دختران تشکیل میدهند.
وی در ادامه با بیان اینکه درآمد بسیاری از کشورهای جهان از راه کنیزفروشی و خرید و فروش انسانهاست که اغلب این افراد را زنان و کودکان تشکیل میدهند ، عنوان کرد: این کار برای آن کشورها بیش از هر کار دیگری درآمد دارد. این امر موجب میشود که سبک زندگی آنان فقط به سمت استفاده جنسی برود. کشور ما نیز اگر بخواهد سبک زندگی غربی را مانند آنان در پیش بگیرد، ظرف ۵۰ سال آینده، مانند آنان خواهد شد. این مسأله در ادامه، فروپاشی خانواده را در پی خواهد داشت.
*پدیده طلاق و نافرجامی خانواده را نمیتوانیم بگوییم، درستش میکنیم
این تحلیلگر با اشاره به اینکه حدود یک چهارم ازدواجها در کشورمان، در شهری مذهبی همچون قم به طلاق منجر میشود و در برخی کشورهای غربی حتی ۷۰-۸۰ درصد ازدواجها به طلاق منجر میشود، اظهار داشت: اگر در کشوری بنیان خانواده از هم گسست، دیگر نمیتوان آن را درست کرد، این را نمیتوانیم بگوییم عیبی ندارد. دو نسل بدون خانواده باشیم، بعد اگر نشد، دوباره درستش میکنیم! خانواده خودش ظرف است؛ نه مظروف. یعنی اگر ظرف بشکند، مظروف هم از بین میرود، لذا دیگر جایگزین ندارد. بسیاری از آنچه که امروزه در خانوادهها به عنوان سبک زندگی مطرح میشود، ریشه در اسلام حقیقی ندارد. بسیاری از چیزهایی که زوجین از هم طلب میکنند، اسلامی نیست؛ بلکه سبک زندگی غربی است. آیا صحیح است که با غربیها در غربی شدن مسابقه بگذاریم؟!
وی با تأکید بر اینکه این موضوع، موجب به وجود آمدن دو موج افراطی و تفریطی شده است، افزود: موج افراطی کسانی هستند که نمیگذارند حتی فرزندانشان درس بخوانند و دخترانشان به مدرسه بروند! آنان با این توجیه که سیستم آلوده است خود را از بسیاری از امور روزمره زندگی منع کردهاند. این نتیجهگیری نادرست است. موج دیگری که در این فضا وجود دارد افرادیاند که میگویند زن و مرد باید هر دو کار کنند و خود را با فضای زندگی مدرن کاملاً یکی کنند. این نیز درست نیست؛ چرا که در این صورت زن و مرد در هنگام شب در حالی به منزل بر میگردند که هیچکدام حوصله دیگری را ندارد. زن باید تکیهگاه عاطفی مرد باشد و مرد نیز تکیهگاه اجتماعی زن به شمار میرود. اما با این سبک زندگی، این تعادل کاملاً به هم میخورد.
*سبک زندگی دینی و اسلامی نسخه رفع جریانات افراط و تفریط
وی با اشاره به آیه «الرّجال قوّامون علی النساء» تأکید کرد: این آیه تفسیر گستردهای دارد. اما به طور خلاصه میتوان گفت که این آیه بدان معنا نیست که مرد، برتری ارزشی نسبت به زن دارد. قوام به معنای تکیهگاه است. در این باره، تکیهگاه در عرصه اقتصادی مطرح است؛ چرا که بعد از آن بلافاصله موضوع نفقه مطرح میشود. لذا معنای آن، نیرو در کار اقتصادی است. قرآن نیز در این باره تعبیر «لتسکنوا الیها» را به کار میبرد. این امر موجب میشود که مردان برای کار کردن هم حتی انگیزه را از زنانشان دریافت کنند. در غیر این صورت ممکن است دچار یأس شده و ارتباط خود را با زندگی قطع کند. از سوی دیگر مشکلات جنسی، موجب به وجود آمدن انحرافات جنسی و فساد اجتماعی میشود.
رحیمپور ازغدی برای گریز از این دو جریان افراطی و تفریطی پیشنهاد داد: سبک زندگی دینی و اسلامی اینجا مطرح میشود. زندگی در دنیای امروز بایستی در حد میانه و معتدل باشد. تعبیر قرآن کریم نیز در این باره، امت وسط یا میانه رو است. در این باره بایستی برای جلوگیری از بدفهمی، کلیه آیات و روایات را باهم دید و معناکرد؛ نه اینکه هر جزء را به تنهایی برداشت کرد. موضوعات دینی در قرآن کریم و روایات بایستی با عقل، معنا شده و پیرامون آن تفکر شود. با فقه بایستی در فضای اجتماعی به حل و فصل معضلات پرداخت. لذا دو راه اصلی برای نجات از وضع موجود این است که اولاً تعادل در نظر داشت و روش استنباط درست دین را دریافت و ثانیاً تعادل در عمل داشت و در زندگی حقیقی بتوان با مشکلات به طور معقولی روبرو شد.
*غرب امروز نام آزادی توهین را آزادی بیان گذاشته است
وی در ادامه با بیان اینکه غربی ها راه اسلام ستیزی را در پیش گرفته اند و به خود اجازه میدهند که هرگونه اهانتی به مسلمانان وارد کنند، افزود: غرب امروز، نام آزادی توهین را میگذارد آزادی بیان. اشغال کشورها را دموکراسی و شکنجه بی گناهان را حقوق بشر نام مینهد. حال همین افراد به نام آزادی زنان موضوع فمینیسم را مطرح کردند که با هدف به کارگیری زنان در عرصههای اقتصادی و شغلی، لایحهی اشتغال زن در کارخانهها را توسط کارخانهداران بزرگ آن روز به ثبت رساندند.
رحیمپور همچنین افزود: ویل دورانت، فیلسوف و تاریخنگار مشهور غربی، در باب اسلام و سبک زندگی اسلامی معتقد است: «اسلام در سبک زندگی با کمترین تلفات، انقلابی بزرگ به پا کرد و این خودش بزرگترین هنر است. اسلام زن را مستقل کرد اما خانه براندازی نکرد. انقلابی آرام و بی خطر. انقلابی که صدمه اش ناچیز و فایدهاش بیشمار بود. اما غرب، زن را به اسم اینکه تو آزادی و باید آزاد باشی، گرفتار جان کندن و بردگی در صنعت و جامعه کرد. اما اسلام، زن را از هردو بردگی نجات داد: هم بردگی مرد در خانه و هم بردگی برای مردان در خارج از خانه.»
*اندیشههای ما سبک زندگی را شکل میدهد
در ادامه فرشته روحافزا پیرامون سبک زندگی امروزی در قرن حاضر تصریح کرد: در قرن حاضر چه نوع سبک زندگی باید داشته باشیم که بتوانیم آن را به جوانان خود عرضه کنیم. جوانان امروز اینطور نیستند که نتوانند حق را درک کرده و راه را پیدا کنند. چقدر میتوانیم جوانان را در این زمینه ارتقا دهیم؟ آیا امکان دارد که این سبک را به آنان ارائه دهیم؟ ما باید ابتدا عقیده داشته باشیم و بعد این عقیده را شکل دهیم. آیا مدل زندگی ما را عقیدههای ما شکل میدهد یا برعکس؟ اگر بنا باشد با فکر سنتی به زندگی برسیم، ابتدا مجبوریم شروع کنیم و بعد دنبال سبک زندگی بگردیم. این درحالی است که نباید از این روش انتظار بازخورد مناسب داشت، اندیشههای ما، سبک زندگی را شکل میدهد.
روحافزا با بیان این سخن رهبر انقلاب که «تقلید از غرب، جز ضرر و فاجعه، چیزی به بار نمیآورد.» افزود: چرا در مباحث علمی، غرب را پذیرفتهایم اما در سبک زندگی جوابی نگرفتهایم. سبک زندگی در مقیاس خانواده، تبعیت در دین معنا میشود.
بازدیدها: 123