آیت الله نورى همدانى از مراج معظم تقلید و از اساتید دروس خارج فقه حوزه ی علمیه پیرامون فضیلت این فریضه ی اسلامی ،حج ابراهیمی بیاناتی را فرمودند که بدین شرح است:
حجّ یکى از ارکان دین مقدس اسلام و از فرائض مهمّ الهى است و دارای فضیلت فراوان و پاداش بسیار مهمّى است و در میان عبادات اسلامى از لحاظ جامعیّت ، جایگاه والایى دارد
عبادتى است هم بدنى،هم مالی ، هم جسمى، هم روانى ، هم فکرى،هم فرهنگى و هم سیاسى و اجتماعى و موجب پدید آمدن ارتباط و وحدت و الفت و هم آهنگى میان همه مسلمانان روى زمین است ولذا هیچ عَمَلی جاى آن را نمی گیرد .
بر ما مسلمانان لازم است به فلسفه این فریضه اسلامى توجّه کنیم ودر راه تأمین هدف مقدس اسلام گام برداریم .
در زمان حضرت رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله وسلّم ) شخصى که نسبت به انجام حجّ کوتاهى کرده و از انجام آن محروم گردیده بود ، از آن حضرت تقاضا کرد که او را به انجام عمل نیکی که جایگزین حجّ باشد راهنمایی نماید .
حضرتش در پاسخ فرمودند : « اگر انبوهى از طلا به اندازه کوه ابو قبیس را هم در راه خدا انفاق کنی باز هم به ثواب و فضیلتى که حجّاج در راه خدا نادل گدیده اند ، نائل نخواهى شد »
در عظمت و فضیلت این فریضه الهى و این عبادت بزرگ اسلامى همین اندازه کافى است وسیله باریافتن بندگان به پیشگاه با عظمت پروردگار جهان و نزول بر درِ خانه ذات ذوالجلال و مهمان او گردیدن است ، پروردگار کریمى که مهمانان خود را گرامى مى دارد و نظر لطف بر آنها مى افکند .
حضرت صادق ( علیه السّلام ) فرمودند : « رهسپاران حجّ و عمره ، باریابندگان به پیشگاه با عظمت خداوند مى باشند ، هر گاه سؤال کنند خداوند به آنها عطا می کند ، دعا کنند خداوند اجابت می نماید ، شفاعت نمایند خداوند شفاعت آنها را می پذیرد و اگر سکوت کنند و چیزى هم نگویند خداوند به آنها ثواب مى دهد و بجای هر درهمی که در این راه خرج کرده اند هزار هزار درهم به آنها عنایت می کند .
حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند : « سه دسته به پیشگاه خداوند بار مى یابند :
١)بجا آورندگان حجّ
٢)کسانی که برای انجام عمره رهسپار مکّه می گردند .
٣)جهادگرانی که به منظور انجام جهاد در راه خدا به حرکت در مى آیند .
خداوند آنها را دعوت نموده و اجابت نموده اند اینها از خداوند مسألت کردند خداوند نیز آنچه را که اینها عنایت فرمود . »
از آنجا که این عمل به این درجه از اهمیّت است ، خداوند عظیم در قرآن کریم با تعبیرى که از جهاتی مشتمل بر تأکید است ، فرمودند : « وَ ِللهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً (آیه ٩٧سوره آل عمران ) . یعنى بر کسانی که استطاعت زیارت خانه خدا را دارند از جانب خداوند لازم گردیده است که به انجام این وظیفه قیام کنند ؛ بعد ازآن فرمود :
وَ مَنْ کَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمینَ کسانی که کفر ورزیده ، از انجام این وظیفه مهمّ سرباز زنند ، خداوند از جهانیان بى نیاز است .
بازدیدها: 124