ماهواره نور3 سپاه

دهمین کشور درساخت ماهواره و اولین کشوراسلامی درپرتاب آن

خانه / سر تیتر اخبار / دهمین کشور درساخت ماهواره و اولین کشوراسلامی درپرتاب آن

ماهواره نور 3 اکنون ایران دهمین کشور جهان است که هم ماهواره هم ماهواره‌بر دارد و ما اولین کشور اسلامی هستیم که به این موفقیت دست پیدا کرده‌ایم.

ماهواره نور 3

ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی و با ارسال ماهواره «سینا ۱» به باشگاه کشور‌های فضایی پیوست. ماهواره‌ای که به کمک روسیه به آسمان فرستاده شده بود. و در این مسیر سازمان فضایی ایران برنامه‌ریزی برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی. در کشور با استفاده از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داد.

ماهواره نور3 سپاه

 

ایران در این سال‌ها ماهواره‌های سینا ۱، امید، رصد. نوید، فجر، پیام، دوستی. ظفر، نور ۱ و ۲ و خیام را به فضا فرستاده است. و برخی از آن‌ها موفق و برخی نیز ناموفق بوده است.

در اواخر دهه ۹۰ شمسی، اما نیروی هوافضای سپاه تغییری مهم در وضعیت برنامه فضایی کشور را برای خود برنامه ریزی کرد. در اردیبهشت ۱۳۹۹ سپاه پاسداران ماهواره «نور۱» را در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد.

سپاه همچنین در اسفند ۱۴۰۰ از قرار گرفتن ماهواره «نور ۲» در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین خبر داد. تمامی این پرتاب‌ها البته توسط ماهواره‌بر قاصد و با موفقیت انجام شده بود. ماهواره‌بری که به گفته مسئولان هوا فضای سپاه اکنون صلاحیت‌های لازم را به دست آورده تا در پروسه تولید قرار گیرد.

از نور ۱ به عنوان اولین ماهواره نظامی ایران یاد می‌شود. و صرف پرتاب موفق و وارد شدن به مدار این ماهواره هم یک گام مهم بود.

ماهواره نور-۱ در کلاس ماهواره‌های لئو بود. که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار گرفت. ماهواره نور ۲، اما ارتقا یافته. ماهواره نور ۱ بود. نور ۲ ماهواره سنجشی و اطلاعاتی بود. که اطلاعات جمع آوری شده توسط آن کاربرد دفاعی و عمومی داشت. علاوه بر این ماهواره نور ۲ در مقیاس بزرگ و با دید بسیار وسیع از فاصله ۵۰۰ کیلومتری حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را هم رصد کند.

ماهواره و موشک نور

ماهواره نور 3

موفقیت ماهواره نور ۲، اما یک پرتاب موفق دیگر را به حساب جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد. قرار گرفتن موفق این ماهواره در مدار زمین هم توسط منابع داخلی و خارجی تایید. و در عین حال دوباره بر ماموریت شناسایی ماهواره نور ۲ نیز تاکید شد.

ماهواره نور 3

اما پرتاب ماهواره نور ۱ و ۲ مقدمه‌ای بود. برای پرتاب ماهواره نور ۳ که با تجربه بیشتر متخصصان داخلی و با امکانات بیشتر و سطح بالاتری به فضا پرتاب شد.

 

eheyat

اولین ماهواره در تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *