محقق ساختن سبک زندگی اسلامی در جامعه از وظایف بسیج است

خانه / استان ها / محقق ساختن سبک زندگی اسلامی در جامعه از وظایف بسیج است

امام جمعه شهرکرد،در همایش ائمه جماعات،‌هیئت امنای مساجد و فرماندهان بسیج شهرستان شهرکرد، فتنه های ۸۸ و ۷۸ را از مصادیق بارز فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ و تفکر بسیجی عنوان کرد.

بسیجی

امام جمعه شهرکرد،در همایش ائمه جماعات،‌هیئت امنای مساجد و فرماندهان بسیج شهرستان شهرکرد، فتنه های ۸۸ و ۷۸ را از مصادیق بارز فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ و تفکر بسیجی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام گلپایگانی،در آستانه هفته بسیج، در جمع ائمه جماعات، هیئات امنا و فرماندهان پایگاه های بسیج شهرستان شهرکرد به هم پیوستگی بین ارکان مسجد را یکی از ضرورت ها در راستای نقش آفرینی مطلوب دانست و اظهارکرد:  لازمه اثرگذاری و نقش آفرینی به معنای واقعی کلمه مساجد در گرو به هم پیوستگی بین تمام ارکان مسجد است که اگر غیر این باشد به طور قطع وظیفه و رسالت خود را به شکل مطلوب انجام نداده ایم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، با گرامیداشت هفته بسیج، به تبیین جایگاه بسیج و ویژگی‌های منحصر به فرد آن، به عنوان یکی از نیازها و ضرورت های اصلی انقلاب برای مقابله با خلاء ها وچالش پرداخت.

امام جمعه شهرکرد؛ ایمان، تقوا ، بصیرت، شفافیت، عزم راسخ، غیرت،  احساس مسئولیت واقعی و در نهایت پرورش یافتن مجموعه مسلمان و مومن جامع و کامل را از ویژگی های بارز بسیج و بسیجی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام، با بیان اینکه امام خمینی (ره) نیز بسیج را با هدف تربیت و ایجاد یک مجموعه مسلمان متقی بصیر غیرتمند تلاشگر در تمام عرصه تشکیل داد، تشکیل بسیج را یکی از ضرورت ها و نیازهای برای پر کردن خلاءهای موجود در جامعه دانست.

وی، محقق ساختن سبک زندگی اسلامی به معنای واقعی کلمه در زندگی فردی و اجتماعی و سپس حاکم سازی آن در جامعه را از وظایف بسیجی دانست و تاکیدکرد: مسلمانی جامع و کامل بدون سبک زندگی اسلامی هیچ معنا و مفهومی ندارد بر همین اساس مسلمان واقعی زمانی معنا پیدا می کند که سبک زندگی اسلامی بر تمام زندگی حاکم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام، تلاش و خواسته شوم دشمنان برای دین زدایی و سکولاری کردن جامعه را یادآور شد و افزود: سکولاریست ها توام بودن دین با سیاست را یک امر غیرقبل قبول و پذیرش می دانند و بر همین اساس به شدت به دنبال جدا کردن دین از سیاست و متن زندگی مسلمانان هستند.

وی با بیان اینکه مسلمان واقعی همه وجودش دین و حساسیت نسبت به رفتارهای دینی است تصریح کرد: مسلمان واقعی همیشه نسبت به نقش و جایگاه دین در امور زندگی فردی و اجتماعی خود حساس است و هر کجا نقش دین را در امور کم رنگ ببیند غصه می خورد و می کوشد دین را در زندگی خود زنده نگه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام، فرهنگ بسیجی را برآمده از چنین نگرش و تفکری دانست و در تبیین فرهنگ و تفکر بسیج ، حرکت دسته جمعی، فعال، همسو و متحرک را از نشانه ها و مصادیق بارز این فرهنگ برشمرد.

وی بر لزوم حاکمیت این چنین فرهنگی در تمام سطوح جامعه تاکید کرد و از مساجد به عنوان پرچم داران اصلی در راستای تحقق این فرهنگ اصیل یادکرد و افزود: مساجد ما باید در سایه فرهنگ بسیجی در جامعه نقش آفرین باشند.

امام جمعه شهرکرد با ابراز نگرانی از مبدا فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ بسیجی و بی تاثیربودن اقدامات فرهنگی مساجد در لایه های اصلی جامعه تصریح کرد: اگر چه اقدامات و فعالیت های فرهنگی فراوانی در مساجد رخ می دهد اما باید توجه کرد که مبادا این  اقدامات در تغییر مسیر لایه اصلی جامعه هیچ نقشی نداشته باشد چرا که آنها راه و مسیر دیگر را می روند.

وی در تبیین بیشتر این مسئله، از فتنه 88 و 78 به عنوان مصادیق بارز فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ و تفکر بسیجی یادکرد و تصریح کرد: امروز یکی از دغدغه های بنده و بقیه دلسوزان نظام این است که چالش ها و مشکلات پیش رو بیان می شود در راستای آن اقدامات فرهنگی فراوانی از سوی فعالان فرهنگی صورت می گیرد، اما متأسفانه به دلیل عدم جذب و خروجی مناسب در بدنه و لایه های اصلی جامعه نفوذ پیدا می کند و این خسارت های فروانی را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام با تاکید بر اینکه فرهنگ بسیجی یک فرهنگ همه جانبه و برآمده ازمتن مردم است، بر لزوم بکارگیری همه اقشار جامعه به ویژه جوانان در عرصه های مختلف فعالیت های بسیج به ویژه در مسجد تأکید کرد.

امام جمعه شهرکرد،بی توجهی نسبت به لایه های دیگر جامعه را موجب بروز حواشی و چالش های همچون تشکیل اجتماعات دانست و خاطرنشان کرد: اگر مسئولان امور فرهنگی به دنبال انجام کارهای روزمره خودباشند و از لایه دیگر جامعه غافل باشند و همچنین بدنه جامعه نیز مسیر خودش را برود به طور قطع این شکاف آثار و خطرات جبران ناپذیری همچون شکل گیری اجتماعات زاویه دار با اسلام و نظام را درپی خواهد داشت.

وی در همین راستا هشدارهایی داد و تصریح کرد: گاهی اجتماعات بزرگی که در بعضی از مراسم ها  شکل می گیرد و چندان رنگ و جلای عمقی دین هم ندارد هشدارهایی است که نباید از کنار آنها به سادگی گذشت.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تأکید کرد: اگر فرهنگ بسیج و بسیجی به معنای واقعی کلمه در تمام لایه ها و اقشار جامعه حاکم نباشد باید شاهد وقوع فتنه های دیگری همچون فتنه 88 و 78 باشیم.

وی با طرح این سوال که چه میزان فعالیت ها و اقدامات  فرهنگی مساجد ما موجب جذب و نفوذ در لایه دیگر جامعه می شود ، از صغف خروجی فعالیتهای فرهنگی در مساجد و پایگاه های بسیج انتقادکرد و افزود: متاسفانه ضعف و خروجی نامناسب فعالیت های فرهنگی در مساجد موجب می شود کسانی و افراد دیگری که هیچ دلبستگی به اسلام و ارزش ها ندارند  دل و جان جوان ما را تسخیر کنند و این نقطه خطری برای مجموعه فرهنگی تلقی می شود.

امام جمعه شهرکرد، ایجاد انگیزه و شور در جوانان، هماهنگی و برنامه ریزی صحیح، تلاش همگانی و در کنار بهره گیری از ابزار هنر، ایجاد خلاقیت  و روزآمد را راهکارهای موثر کردن  اقدامات و فعالیت ها در بدنه جامعه دانست.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام  با تاکید بر ضرورت توجه به خواسته ها و نیازهای مردمی در اجرای فعالیت های دینی و فرهنگی ، تصریح کرد: تمام ارکان مسجد باید با انسجام و وحدت رویه و تفکر توام با خلاقیت در راستای انجام فعالیت های که مردم را بر سر سفره دین می نشاند تلاش کنند.

وی با یادآور شدن راه اندازی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ، محتوایی شدن مساجد را یکی از دغدغه های جدی این مرکز دانست و بر لزوم همکاری و تعامل همه دست اندرکاران مساجد با این مرکز در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر تاکید کرد.

انتهای خبر /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *