حجت الاسلام علی اکبری: مجالس اهل بیت برای کسب شباهت ما به آنها است

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام علی اکبری: مجالس اهل بیت برای کسب شباهت ما به آنها است

اولی الالباب

حجت الاسلام علی اکبری: مجالس اهل بیت برای کسب شباهت ما به آنها است.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و امام جمعه موقت تهران، در دومین روز از ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)  در حسینیه فاطمه الزهرا، به سخنرانی پرداخته. و در شرح جمال اولی الالباب گفت:

ما همیشه باید در آغاز و پایان جلسه به حضرت فاطمه زهرا(س) توجه کنیم.

حضرت زهرا(س) مادر عقل، حماسه، جمال و جلال اهل بیت(ع) هستند. اساس و ریشه همه فضایل در حضرت فاطمه زهرا(س) است.

وقتی می‌گوییم اولی الالباب؛ بنیان، محور و کانون اصلی آن حضرت صدیقه اطهر فاطمه زهرا هستند. مجلس ما هم مجلس توسل به حضرت زهرا(س) است.

 

وی با استناد به آیاتی از سوره رعد، عنوان کرد:

قرآن می فرماید غرش ابرها در آسمان تسبیح خداوند تبارک و تعالی است. در این سوره معارف عالی مطرح شده است.

از جمله این بخش است که آیات مورد نظر ما از آیه ۱۹ شروع می‌شود. و به لطف خداوند متعال ادامه پیدا می‌کند. تا آیه ۲۵، از آیه ۱۹ تا آیه ۲۴ شرح مقامات اولوالالباب است که آرزو داریم ما هم همین مسیر را در زندگی خود طی کنیم.

همه این مجالس برای کسب شباهت ما به اهل بیت (ع) است. وقتی می‌فرماید حضرت محمد(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) پدران شما هستند فرزندان باید تابع آنها باشند. آیه ۲۵ رعد شرح دشمنان اولیاء الهی است که خداوند به آنها لعنت فرستاده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه چنان حقیقت قرآن درخشان و برجسته است. که اگر کسی آن را نبیند باید گفت او نابینای محض است. اظهار کرد:

این مقیاس هیچ ربطی به افراد نابینای ظاهری ندارد. کم نیستند افرادی که چشم ظاهری را ندارند اما به حقیقت می‌رسند.

از آن طرف کسانی داریم که به حسب ظاهر چشم را دارند. اما نابینای حقیقی هستند.

مسئله اتصال با عالم الهی و دریافت وحی الهی و حقانیت مقام بسیار بالایی است که هر کس به آن نمی‌رسد. و تنها صاحبان اولوالالباب می‌توانند آن را درک کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد:

در این آیه ۸ ویژگی برای اولباب مطرح شده است. ابتدا اینکه آنها بر پیمانی که با خدای متعال دارند وفادار هستند. و در این پیمان تحت هیچ شرایطی عهد شکنی نمی‌کنند.

ویژگی بعدی آنها این است که هرجا خداوند متعال خواسته آنها وصل می‌شوند و قطع نمی‌کنند. وقتی خداوند فرموده به علی وصل باش محکم به او وصل هستند و قطع نمی‌کنند.

وقتی گفته با والدین و برادر ایمانی خود وصل باش وصل هستند. هرجا که خداوند گفته وصل باشید آنجا وصل هستند.

وی افزود: ویژگی دیگر آنها این است که از کسی که آنها را آفریده و پرورش داده حساب می‌برند. و حریم پروردگار خود را نگه می‌دارند که امر، نهی و رضای او در چه چیزی است.

کسانی که از پروردگار خود حساب نمی‌برند آنها بی عقل‌های روزگار هستند. در منطق قرآن کسی که از خدا ترس ندارد بی عقل است.

ویژگی دیگر این است که آنها دائم از اینکه گرفتار حساب بد بشوند می‌ترسند چون می‌دانند که قرار است حسابرسی شوند.

از اینکه در نقطه نهایی برای آنها بد حساب شود می‌ترسند. از روز حساب در هراس هستند. کسی که ترس قیامت ندارد از دایره عقل خارج می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بیان کرد:

امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خداوند می‌خواهند که «الهی من به جایی برسم. که مرگ را چنان به خود نزدیک ببینم. که حتی تردید داشته باشم آیا وقتی راه می‌روم این قدم به قدم بعدی می‌رسد یا نه.

مرگ ممکن است ناگهانی باشد. هیچکس نمی‌داند که فردا چه اتفاقی رخ می دهد. آیا فردا جزو زنده‌ها یا جزو کسانی است که از دنیا رفته است.

امروز که خداوند به شما توفیق داده که در هیئت امام حسین(ع) این قلب بهشت شرکت کردید قدر سعادت خود را بدانید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی دیگری از اولی الالباب، گفت:

ویژگی دیگر اینکه آنها اهل صبر هستند. و به خاطر خداوند متعال مقاومت می‌کنند. هیچکس نمی‌داند که فردا چه کاره است.

اسم او در فهرست زنده‌ها یا در فهرست کسانی است که از دنیا رفته است. یک نفس فاصله او است که بیاید یا نیاید.

امروز که نفس شما را یاری کرده و در خیمه اباعبدالله(ع) این قلب بهشت وارد شده‌اید سعادت بزرگی است که نمی‌توانید شکر آن را به جا بیاورید.

وی ادامه داد: ویژگی بعدی آنها صبر است.

آنها اهل صبر هستند و به خاطر خداوند متعال مقاومت می‌کنند. صبر در برابر بلا، امتحانات الهی، معصیت و طاعت است. مقاومت آنها به خاطر خد شکسته نمی‌شود.

حضرت زینب در کربلا کوه صبر است. ویژگی دیگر آنها این است که اهل اقامه نماز هستند. آنها حق نماز را ادا می‌کنند. اولیا خدا می‌گویند یکی از آرزوهای ما برای در دنیا ماندن نماز خواندن است.

لذا امام حسین(س) روز عاشورا در بحبوحه جنگ برای نماز خواندن از دشمن وقت می‌گیرند. زیرا خداوند می‌داند که امام حسین(ع) عاشق نماز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر آنها این است که دست گشاده به سوی خلق دارند عاشق مردم و گرهگشایی از آنها و اهل احسان هستند.

از هرچه که خداوند به آنها عنایت کرده است انفاق و دیگران را با خود شریک می‌کنند. آنها به صورت مخفی و آشکار انفاق می‌کنند.

امام حسین(ع) در انفاق هر آنچه را که داشت تقدیم خداوند کرد و چیزی برای خود باقی نگذاشت. آنها کسانی هستند که هر کس به آنها با بدی رفتار می‌کند آنها در مقابل پاسخ درستی می‌دهند.

حر راه را بر امام حسین(ع) و اجازه عبور نداد. اما امام حسین(ع) زمانی آنها آب نداشتند به آنها آب عنایت کردند. طبق آیات قرآن کریم پایان نیک، فرجام خجسته و سعادت ابدی برای آنها است.

 

 

 

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *