کتاب «شعر و موسیقی در نوحههای طهران قدیم» پژوهش، تصحیح و نُت نویسی مهدی امینفروغی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به بازار نشر عرضه شد.
در پیش درآمد این کتاب تحقیقی ارزشمند آمده است: «هنر در میان اقوام مختلف بشری، نمایانگر چگونگی اعتقادات، آداب و رسوم، احساسات، عواطف و سایر خصوصیات هر قوم است. چگونگی فرهنگ یک جامعه و فراز و فرودهای آن را با مطالعه در باب هنر آن جامعه میتوان دریافت.در میان هنرهای مختلف، شاخصترین آنها موسیقی و ادبیات است که پیوسته در طول قرون و اعصار، به شکلهای گوناگون در میان جوامع مختلف متولد شده است و با بررسی آن میتوان جامعه مورد نظر را بهتر شناخت و بر کیفیت فرهنگ آن وقوف حاصل نمود. بیشک آثار هنری باقیمانده از هر جامعه، آیینهای است که میتوان در آن زوایای پنهان و آشکار فرهنگ آن جامعه را به نظاره نشست، فیالمثل مردمی که از روحیه سلحشوری برخوردارند، آثاری حماسی از خود به یادگار میگذارند و مردمی که تحت ظلم و ستم روزگار گذراندهاند، آثاری از خود به جای میگذارند که مهر و نشانی از غم و اندوه برخود دارند.
بیمها، امیدها، غمها، شادیها و آرزوهای اقوام مختلف بشری، در آثار هنری آنها اعم از نقاشی، خط، ادبیات ، موسیقی و… متجلی است.
سنگ نوشتههای باقیمانده از روزگاران پیشین، نشانگر چگونگی تاریخ، اعتقادات، احساسات، آیین پرستش و کیفیت زندگی مردم آن روزگاران است. یکی از مهمترین و دقیقترین روشها که با آن میتوان به کیفیت فرهنگ یک جامعه پی برد، مطالعه در باب موسیقی مذهبی آن جامعه است.
موسیقی مذهبی هر ملت، رساترین فریادی است که گلخروش جان آن ملت را به گوش میرساند و این فریاد در جهان تشیع در قالبهای مختلف چون اذان، مناجات، قرائت قرآن، روضه خوانی، نوحهخوانی، منقبت خوانی، شبیهخوانی و… خود را نمایان کرده است.
بیشک با گردآوری آثار پدید آمده در هر یک از حوزههای مذکور و تحقیق و پیرامون آن، میتوان مجموعهای گرانسنگ پدید آورد تا گذشته از ارزش ذاتی خود، دستمایهای شود برای پژوهشگران عرصههای مختلف علمی تا به درک صحیحتری از فرهنگ دینی جامعه نائل آیند. بدون در دست داشتن مجموعهای مدوّن و علمی در باب کیفیت موسیقی مذهبی ایرانی و انواع عزاداری در میان اقوام مختلف و آثار باقی مانده از پیشینیان، جامعه شناسان و پژوهشگران فرهنگ عامه نمیتوانند در تحقیقات خود به توفیق کامل دست یابند. پژوهشگران سایر رشتهها از تاریخ و ادبیات و انواع هنر گرفته تا علوم سیاسی نیز به این مهم نیازمندند و دانشمندان علوم دینی با شناخت بهتر از فرهنگ اقوام مختلف و پیشینه فرهنگی خواهند داشت.
آنچه پیشروی شماست، قدیمیترین نوحههایی است که در روزگاران گذشته در تهران توسط روضهخوانها و نوحهخوانها به صورتی هنرمندانه در مجالس مذهبی اجرا میشده است. این آثار گذشته از ارزش معنوی، جزء میراثهای ملی و فرهنگی مردم ایران به خصوص تهران قدیم است».
مؤلف در این اثر به بررسی نوحهها در دستگاههای ماهور، شور، سهگانه، چهارگاه، همایون، نوا و آوازهای بیات اصفهان، بیات ترک، آواز افشاری، ابو عطا و دشتی پرداخته است. این اثر در ۶۵۹ صفحه و با بهای تومان ۳۰/۰۰۰ به بازار نشر عرضه شده است.
بازدیدها: 249