مهدویت در قرآن – قسمت 14 – آیه 17 سوره حدید

خانه / انتظار و مهدویت / مهدویت در قرآن – قسمت 14 – آیه 17 سوره حدید

مهدویت در قرآن – قسمت 14 – آیه 17 سوره حدید

مهدویت در قرآن – قسمت 14 – آیه 17 سوره حدید

مهدی در قرآن  097

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ  17

ترجمه فارسی : 

بدانيد خداوند زمين را بعد از مرگ آن زنده مي کند.

مهدی در قرآن  099

تفسیر شریف لاهیجی : 

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها يعنى بدانيد اينكه خداى تعالى زنده ميكند زمين را بوجود قائم بعد از موت آن و مراد از موت زمين كفر اهل زمين است
«و فى كمال الدين و تمام النعمة عن ابى جعفر عليه السّلام فى قوله: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهاقال:
يحييها اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها بكفر اهلها و الكافر ميت»
و تفسير ظاهرى آيه اينست كه بدانيد اينكه خداى تعالى بقدرت كامله خود زنده ميكند و طراوت مى‏بخشد زمين را با نبات نباتات و اشجار بعد از موت زمين يعنى بعد از خشك شدن زمين قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ بتحقيق بيان كرديم دلايل و براهين ظاهره بر قدرت كامله خود را تا آنكه تعقل و تفكر نمائيد شما در آن آيات.
منبع اصلی: تفسير شريف لاهيجي، ج‏4، ص 38 (نرم افزار جامع التفاسیر)

مهدی در قرآن  098

تفسیر نمونه : 

بدانيد كه خداوند زمين را بعد از مرگ آن زنده مى‏كند” (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها).

” ما آيات خود را در صحنه آفرينش و نيز در صحنه وحى براى شما تبيين كرديم شايد انديشه كنيد” (قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ).

در حقيقت اين آيه هم اشاره‏اى است به زنده شدن زمينهاى مرده به وسيله باران، و هم زنده شدن دلهاى مرده به وسيله ذكر اللَّه و قرآن مجيد كه از آسمان وحى بر قلب پاك محمد ص نازل شده است و هر دو شايسته تدبر و تعقل است.

و لذا در روايات اسلامى اشاره به هر دو شده است:

در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود:

العدل بعد الجور

” منظور زنده شدن زمين به وسيله عدالت است بعد از آنكه با جور مرده باشد” .

مهدی در قرآن  0100

و در حديث ديگرى از امام باقر ع مى‏خوانيم كه در تفسير” اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها” فرمود:

يحيى اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها، يعنى بموتها كفر اهلها، و الكافر ميت!:

” خداوند زمين را به وسيله حضرت مهدى ع زنده مى‏كند بعد از آنكه مرده باشد، و منظور از مردن زمين كفر اهل آن است و كافر مرده است”! .

ناگفته پيدا است كه اين تفسيرها در حقيقت بيان مصداقهاى روشن آيه است و هرگز مفهوم آيه را محدود نمى‏كند.

در حديث ديگرى از امام كاظم ع آمده است:

فان اللَّه يحيى القلوب الميتة بنور الحكمة كما يحيى الارض الميتة بوابل المطر:

” خداوند دلهاى مرده را به نور حكمت زنده مى‏كند همانگونه كه زمينهاى مرده را به بارانهاى پربركت”
گردآورنده:طیبه فدوی
منبع اصلی: تفسير نمونه، ج‏23، ص: 342-343 (نرم افزار جامع التفاسیر)

مهدی در قرآن  0101

شرح اجمالی: 
در آیه 17 سوره حدید خداوند چنین می فرماید: “اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها”؛ بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده مى‏کند.

در روایات اهل بیت (ع)، این آیه به حوادث زمان ظهور امام زمان (ع) تفسیر شده است. برخی از آنها عبارت اند از:

1. محمّد حلبى ‏می گوید: از امام صادق (ع) در باره این آیه از کلام خداى بزرگ پرسیدم؟ فرمود: «عدل و داد است، پس از جور و ستم».[1]

2. امام کاظم (ع) در تفسیر این آیه فرمود: مراد زنده کردن زمین با قطرات باران نیست، بلکه خداوند مردانی را بر می انگیزد، پس عدالت را زنده می نمایند، بنابراین زنده شدن زمین با عدل و بر پایی آن، تحقق می پذیرد که از قطرات بارانی که چهل روز پیاپی ببارد مفید تر است.[2]

3. امام حسین (ع) فرمود: از ما دوازده نفر، مهدى (هدایت کننده) است که اول آنها على بن ابى طالب (ع) و آخر آنان نهمین نفر از فرزندان من خواهد بود که به حق قیام خواهد کرد، خداوند زمین را به وسیله او زنده خواهد نمود، پس از این که مرده شده باشد.[3]

این پرسش پاسخ تفصیلی ندارد.

مهدی در قرآن  0102

[1] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 8، ص 267، ح 390، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 ش.

[2] همان، ج 7، ص 174، ح 2.

[3] طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الوری، ص 406، دار الکتب الإسلامیة، تهران.

منبع : islamquest.net

تفسیر المیزان – خلاصه : 

16) (الم یان للذین امنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله و ما نزل من الحق و لایکونوا کالذین اوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم و کثیر منهم فاسقون ):(آیا وقت آن نرسیده که آنانکه ایمان آورده اند دلهایشان به ذکر خدا ومعارف حقه ای که نازل کرده نرم و خاشع شود؟ و مانند اهل کتاب که پیش از ایشان می زیستند نباشند، آنها دراثرمهلت زیادقلبهایشان قاسی وسخت شدوبیشترشان فاسق شدند)(خشوع قلب )یعنی تأثیری که قلب انسان در برابر مشاهده عظمت و کبریایی حق به خود می گیرد، در واقع آیه شریفه می خواهند بفرماید: سزاوار است که مؤمنان هرگاه به یاد خدا می افتند و معارف حقه قرآنی را می شنوند، بلا درنگ در برابر عظمت کبریایی خدا متأثر شوند و خشوع بیابند، و ظاهرا لحن آیه توبیخ و عتاب است برای مؤمنینی که دچار قساوت قلب شده اند و یاد خدا وذکر قرآن دلهایشان را خاشع نمی سازد، بهمین دلیل هم می فرماید:آیا وقت آن نرسیده که مؤمنان از یاد حق و قرآن خاشع شوند ومانند اهل کتاب که در اثر طولانی شدن مهلت و زمان عمرشان ، دچار قساوت قلب گردیدند و خشوع را از دست دادند و بیشترشان از روش بندگی خارج شدند،نباشند.و این آیه تذکر مشفقانه و عتابی دوستانه از ناحیه خداوند ودود است ، تادلهای مؤمنان متأثر شود و از مقام پروردگارشان خوف بیابند و او را بپرستند و معصیت اونکنند.
مهدی در قرآن  0103
17) (اعلموا ان الله یحی الارض بعد موتها قد بینا لکم الایات لعلکم تعقلون ):(بدانید که خدا زمین را بعد از موتش ، زنده می سازد، به تحقیق ما آیات ونشانه ها را برایتان توضیح داده و آشکار کردیم تا شاید تعقل کنید)یعنی همانطور که خدا زمین مرده و موات را خرم و سرسبز می سازد، دلهای قاسی وسخت را نیز به قلوبی زنده و با ایمان مبدل می نماید و این قرآن می تواند قلبهای مرده وسخت را زنده و خاشع کند، پس خدا دین خود را وا نمی گذارد و رها نمی کند، بنابراین اگر شما مؤمنان خاشع نباشید، به جای شما قوم دیگری را پدید می آورد که آنها در برابرذکر او خاشع باشند ودین او را یاری کنند، همچنانکه در جای دیگر فرمود:(و ان تتولوایستبدل قوما غیرکم ثم لا یکونوا امثالکم (40) اگر شما اعراض کنید خدا شما را با قومی دیگر عوض می کند که مثل شما نباشند)

منبع : http://tadabbor.org

مهدی در قرآن  0104

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *