مهدویت در قرآن – قسمت 16 – آیه 20سوره لقمان

خانه / انتظار و مهدویت / مهدویت در قرآن – قسمت 16 – آیه 20سوره لقمان

مهدویت در قرآن – قسمت 16 – آیه 20سوره لقمان

مهدویت در قرآن – قسمت 16 – آیه 20سوره لقمان

أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُديً وَ لا کِتابٍ مُنيرٍ

مهدی در قرآن  0118

ترجمه فارسی : 

آیت الله مشکینی

آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در این زمین است برای شما مسخّر و رام نموده ( تا آنها را در طریق منافع خویش به کار گیرید ) و نعمت های آشکار و نهان خود را ( مانند آنچه بدن هایتان از آن استفاده دارد و نظیر آنچه جان ها و مغزهایتان از آن بهره مند است ) بر شما وسعت و تمامیّت بخشیده؟! و برخی از مردم درباره خدا بدون هیچ دانش ( و دلیلی از عقل ) و رهنمود ( ی از وحی و الهام ) و کتاب ( آسمانی ) روشن و روشنگری محاجّه و مجادله می کنند
حجت الاسلام انصاریان
آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است ، مسخّر و رام شما کرده ، و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته ، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی [ بلکه از روی جهل و نادانی ] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می کنند.

مهدی در قرآن  0119

تفسیر : 

و اسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنه (لقمان 31: 20 )؛ و نعمت های ظاهر و باطن خود را بر شما تمام کرده است. از امام موسی بن جعفر (علیه السلام) در تفسیر این آیه روایت شده که فرمود: نعمت ظاهر، امام ظاهر است و نعمت باطن امام غایب است که وجود او از نظر ها پوشیده است گنج های زمین برای او ظاهر می شود و هر دوری برای او نزدیک می گردد. (هر کار مشکلی آسان می گردد ).

منبع اصلی: سایت رشد

منابع: بحارالانوار، 51 / 64 حدیث 65 ——— الانوار المضیئه

تفسیر جامع : 

ابن بابويه ذيل آيه «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» از محمد بن زياد ازدى روايت كرده گفت از مولايم حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام معناى آيه را سؤال نمودم فرمودند مراد از نعمت‏هاى ظاهره پروردگار ائمه ظاهره بوده و نعمت باطنه امام غائب آل محمد صلى اللّه عليه و آله است عرض كردم مگر از امامان كسى هم غايب ميشود فرمود؟ بلى يكى از ائمه از ديده ‏هاى مردم پنهان ميشود ولى در قلوب مؤمنين جا دارد و آن امام دوازدهمى فرزند عسكرى امام يازدهم است كه هر وقت خداوند بخواهد ظهور ميكند و خداوند هر مشكلى را براى حضرتش آسان و هر دورى را نزديك و هر لجوج ستمكار را بدستش مقهور و هر شيطان مريدى را منكوب و هلاك ميسازد و تمام گنج‏ها و ذخاير زمين را مكشوف و هويدا ميسازد و از روى ادب نام مباركش را بزبان نميآورند و پس از آنكه دنيا پر از جور و ظلم شد بفرمان خداوند ظاهر شده و جهان را پر از عدل و داد ميفرمايد.

مهدی در قرآن  0120

 (عجل اللّه تعالى فرجه الشريف) و از جابر روايت كرده گفت شخصى بحضور حضرت باقر عليه السّلام عرضه داشت مراد از نعمت‏هاى ظاهره و باطنه خداوند كه در اين آيه بيان شده چيست؟ فرمودند مراد از نعمت ظاهره وجود مقدس پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم است و هر آنچه از طرف پروردگار راجع بتوحيد و معرفت خداوند آورده و غرض از نعمت‏هاى باطنه ولايت و دوستى با ما اهل بيت آن حضرت است زيرا گروهى از مسلمانان هم به نعمت ظاهره و هم به نعمت باطنه معتقد  تفسير جامع، ج‏5، ص: 294

 بوده بر نبوت پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و امامت و ولايت ما ائمه شهادت ميدهند و مؤمن بتمام معناى حقيقى ميباشند لكن جمعى فقط بظاهر قناعت نموده و بباطن كه ولايت ما باشد عقيده ندارند و بهمين مناسبت براى رفع تأثر و خشنودى پيغمبر اكرم (ص) اين آيه نازل شد:

يا أَيُّهَا الرَّسُولُ لا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قالُوا آمَنَّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ.

با نزول اين آيه رسول اكرم خوشحال شدند زيرا خداوند ايمان اين قبيل اشخاص را كه بولايت و دوستى ما بى‏اعتنا هستند قبول نمي فرمايد.

مهدی در قرآن  0121

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنِيرٍ اين آيه در باره نضر بن حارث نازلشده آن نادان و بيخبر از كتاب و قرآن در دين مجادله و منازعه مينمود و ميگفت فرشتگان دختران خدا هستند چون باو و اصحابش ميگفتند بيائيد بآنچه خداوند فرستاده و مقرر فرموده تبعيت و پيروى كنيد پاسخ ميدادند ما از روش و دين پدران خود دست برنميداريم پروردگار بپيغمبرش فرمود بآنها بگو اگر بدانيد و بفهميد كه شيطان پدران شما را بآتش دوزخ دعوت و رهبرى نموده باز هم از پدران خود پيروى مينمائيد (يعنى نبايد براه پدران خود برويد چه آنراه طريق شيطان است و شما را بدوزخ ميكشاند)

گردآورنده:طیبه فدوی

منبع اصلی: تفسير جامع، ج‏5، ص: 293(نرم افزار جامع التفاسیر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *