مهم‌ترین و بهترین راه شناخت و معرفت، راه وحی و دریافت اصول از سرچشمه الهی است

خانه / استان ها / مهم‌ترین و بهترین راه شناخت و معرفت، راه وحی و دریافت اصول از سرچشمه الهی است

استاد برجسته مسائل دینی،در جمع مردم شهرکرد گفت:مهم‌ترین و بهترین راه شناخت و معرفت،راه وحی و دریافت اصول از سرچشمه الهی است.

محمدی مبانی2

استاد برجسته مسائل دینی،در جمع مردم شهرکرد گفت:مهم‌ترین و بهترین راه شناخت و معرفت،راه وحی و دریافت اصول از سرچشمه الهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی گفت:با وجود عرفان‌ها،ادیان و فرق دست‌ساز در عصر حاضر، بیان چگونگی تشخیص حق از باطل و راه‌های صحیح دست‌یابی به معرفت و شناخت از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

استاد برجسته مسائل دینی با بیان اینکه آشنا نبودن با شیوه‌های معرفتی موجب گمراهی و انحراف می‌شود، افزود: موضوع معرفت‌شناسی از مقدمات تمامی علوم به شمار می آید و دانستن غایت، هدف، روش و ابزار هر علم ضروری‌ترین عامل برای ورود به عرصه آن محسوب می‌شود.

وی، عرفان را به عنوان یکی از ابزارهای شناخت دارای خصوصیاتی دانست و تصریح کرد: پذیرفتن وجود عرفان در اسلام نیازمند بررسی اصول، مبانی و روش‌ها و همچنین تطبیق عرفان اسلامی و بیان تفاوت‌ها با دیگر عرفان‌ها و مکاتب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه احاطه بر معیارها و راه‌های تشخیص حق از باطل امکان برگزیدن بهترین مسیر رسیدن به معرفت الهی را فراهم می‌کند، یادآور شد: علم و معرفت قابل‌ تعریف نیست زیرا علم،نور و وجود دارای یک حقیقت هستند و تنها عامل مقابل آن، ظلمت است که نمی‌تواند معیار تشخیص واقع شود.

این دانشمند دینی، راه‌های کسب معرفت برای انسان را در چهار بخش تقسیم‌بندی کرد و گفت: نخستین ابزار شناخت، حواس پنج‌گانه انسان است که آنچه از این راه حاصل می‌شود نوعی علم جزیی بوده و معرفت کلی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

وی از عقل به عنوان دومین راه تشخیص و ایجاد معرفت نام برد و افزود: محصول این نوع شناخت، حکمت و فلسفه است که با وجود داشتن نگاه کلی به عالم، آرمان ساز نبوده و شناختی بی‌روح و فاقد احساس را برای انسان فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه، راه شناخت از مسیر فطرت و قلب را معرفت عرفانی بیان و تصریح کرد: این شناخت از جنس علم حضوری است و طولانی بودن مقدمه و راه دست‌یابی و همچنین بروز اشکال و انحراف در مسیر انتقال از عمده‌ترین محدودیت‌های آن به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه معرفت حاصل از عرفان نوعی شناخت کاملاً شخصی است، یادآور شد: انتقال این نوع شناخت و تبدیل آن معرفت اصولی همواره با دخالت باورهای شخصی روبه رو می‌شود.

استاد برجسته مسائل دینی، مهم‌ترین و بهترین راه شناخت و معرفت را راه وحی و دریافت اصول از سرچشمه الهی دانست و افزود: این نوع شناخت همان معرفت دینی و مذهبی بوده و به عنوان علمی مستقیم و لدنی زمینه‌ساز ایمان حقیقی است.

وی تصریح کرد: کلام قرآن مجید و ائمه معصومین علیهم السلام به پشتوانه معرفت لدنی و فطری بسیار نافذ و اثرگذار است و هیچ کلامی در مرتبه‌ی شناخت پروردگار بالاتر از آن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تبیین مبانی اعتقادی و راه‌های معرفت‌شناسی برای افراد جامعه را از وظایف اصلی متولیان امور فرهنگی بیان کرد.

پانزدهمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی با موضوع”ˈراهکارهای تشخیص حق از عرفان های نوظهور و ادیان و فرق دست ساز” در سالن اجتماعات بلاغ شهرکرد برگزار شد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *