نگاهی به زندگی و افکار شهید دکتر فتحی شقاقی

نخبگان را بشناسیم| نگاهی به زندگی و افکار شهید دکتر فتحی شقاقی

خانه / پیشنهاد ویژه / نخبگان را بشناسیم| نگاهی به زندگی و افکار شهید دکتر فتحی شقاقی

پیروی از اندیشه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و دفاع از الگوی انقلاب اسلامی ایران، تلاش برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و تأکید بر محوریت آرمان فلسطین و جهاد و شهادت، از جمله ویژگی های برجسته شهید فتحی شقاقی بود… ،نزدیک به سه سال پس از شکست سال ۱۳۲۷ه.ش کشورهای عربی در برابر حکومت صهیونیستی در چهاردهم دی ماه ۱۳۲۹، در اردوگاه پناهندگان رفح در نوار غزه فلسطین اشغالی، نوزادی چشم به جهان گشود که خانواده فقیر، اما دیندارش، او را فتحی ابراهیم نام نهادند.

پیروی از اندیشه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و دفاع از الگوی انقلاب اسلامی ایران، تلاش برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و تأکید بر محوریت آرمان فلسطین و جهاد و شهادت، از جمله ویژگی های برجسته شهید فتحی شقاقی بود…

نزدیک به سه سال پس از شکست سال ۱۳۲۷ه.ش کشورهای عربی در برابر حکومت صهیونیستی در چهاردهم دی ماه ۱۳۲۹، در اردوگاه پناهندگان رفح در نوار غزه فلسطین اشغالی، نوزادی چشم به جهان گشود که خانواده فقیر، اما دیندارش، او را فتحی ابراهیم نام نهادند.
پدرش با پیشه کارگری نیازهای روزمره خانواده خود را برآورده می ساخت و هم زمان، امام جماعت دهکده زرنوقه نزدیک یافا نیز بود.
خانواده اش در ۱۳۲۷ به سبب تاخت و تاز سراسری صهیونیست های اسرائیلی به سرزمین شان، آواره و به اردوگاه رفح رانده شده بودند. ابراهیم ، دوران دبستان و دبیرستان را در اردوگاه به پایان رسانید.
وی در سال ۱۹۶۸میلادی در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری پذیرفته شد و پس از طی دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات عازم یک مدرسه در بیت المقدس شد.
شقاقی در طی این دوران علی رغم وجود حساسیت شدید و تنش میان نیروهای داخلی فلسطین، با برخی از گروه ها و نیروهای ملی ارتباط برقرار کرد و در بعضی از فعالیتهای سازمانهای ملی و چپ گرا مشارکت کرد.
شقاقی در سال ۱۹۷۴ میلادی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و موفق گردید دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کند.
حضور فتحی شقاقی در مصر را می توان از پربارترین و مهمترین مراحل سیاسی و فکری زندگی شقاقی به شمار آورد. دوره ای که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ یعنی تاریخ اخراجش از مصر به درازا کشید.
در دانشگاه الزقازیق بود که نخستین نطفه یک جنبش واقعگرای اسلامی منعقد گردید و نخستین هسته های این سازمان متشکل از برخی دانشجویان جوان فلسطینی این دانشگاه به رهبری او شکل گرفت و بعدها این هسته به قلب فلسطین انتقال یافت تا هسته اولیه سازمان جهاد اسلامی در داخل فلسطین شود.
شقاقی با تالیف کتاب «خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» که اولین کتاب منتشره در سطح جهان در مورد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زبان عربی بود مدتی نیز زندانی شد.
شقاقی به دلیل فعالیتهای اسلامی سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی (۱۹۸۰) پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد.
شقاقی بلافاصله پس از بازگشت به فلسطین در نوامبر ۱۹۸۱ به تأسیس هسته های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به خصوص در غزه و کرانه باختری پرداخت و همزمان برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام نمود تا اینکه سرانجام فعالیتهای سیاسی وی توجه نیروهای اشغالگر صهیونیستی را جلب نمود.
شقاقی در حالیکه در بیمارستان ویکتوریا در بیت المقدس کار می کرد به مدت ۱۱ ماه در سال ۱۹۸۳ به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ به اتهام تحریک مردم بر علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه، به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.
زمانی که رژیم صهیونیستی متوجه شد که شقاقی از درون زندان نیز فلسطینیان را رهبری می کند، وی را به همراه برخی از دوستانش پیش از پایان محکومیتشان در تاریخ (۱/۸/۱۹۸۸) به جنوب لبنان تبعید نمودند.
وی در سال ۱۹۹۵ با گذرنامه جعلی با نام «ابراهیم شاویش» به لیبی رفت تا پیرامون وضعیت آوارگان فلسطینی در مرزهای لیبی و مصر با سرهنگ قذافی رهبر این کشور دیدار کند. اما به دلیل تحریم هوایی لیبی، وی مجبور شد با کشتی به مالت برود و سرانجام در ساعت یک بعدازظهر پنج شنبه 26 اکتبر 1995 وقتی به هتل (دیپلماتیک جزیره مالت) بازمی گشت توسط عوامل موساد ترور شد و به شهادت رسید.

تفکرات دکتر شقاقی

شهید فتحی شقاقی، نظریه پرداز جنبش مقاومت فلسطین، دارای اندیشه های والایی بود که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
پیروی از اندیشه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و دفاع از الگوی انقلاب اسلامی ایران
شهید شقاقی با قلمی پربار و نگاهی راهبردی می نویسد: ، اکنون، مرحله ی نوینی فرا رسیده است. ما به خویشتن خویش، بازگشته ایم و می خواهیم پس از تحمل دو قرن اهانت، خواری و پس از سده ها عقب ماندگی و ناآگاهی، به پاخیزیم.
به اعتقاد دکتر شقاقی انقلاب اسلامی دارای درون مایه های بی شماری است برخی از این درون مایه ها چنین است:

۱. انقلاب اسلامی، هراس از ابرقدرت ها را از یاد همگان به ویژه مسلمانان و مستضعفان جهان زدود.

۲. انقلاب اسلامی پس از اینکه الگوی غربی را در قفس اتهام قرارداد، الگوی تمدن نوینی به بشریت رونمایی کرد.

۳. به دنبال بیش از یک قرن تلاش برای کنار زدن اسلام از توان آفرینی و شکوفایی، انقلاب اسلامی بر نقش تاریخی اسلام انقلابی در زندگی ملت های منطقه پافشاری ورزید.

– دکتر شقاقی توانست با آگاهی بالای خود نسبت جوهره نبرد در خاورمیانه، جهاد علیه حکومت ستمگر و ساختگی اسرائیل را به اولویت جهاد اسلامی در فلسطین تبدیل نماید و اینکه جهاد مسلحانه را نمی توان در هیچ شرایطی و به هر نامی به تأخیر انداخت، بلکه از راه همان عمل، سخن پروردگار بلندمرتبه تحقق می یابد: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهُم سُبلَنا و ان الله لَمَع المُحسنین.»(عنکبوت، ۶۹)
شهید شقاقی یادآور می شود که «تا هنگامی که بر سه اصل مکتبی تکیه کنیم پیروز و کامیاب خواهیم بود:

۱. فلسطین را بدون اسلام مطرح نکنیم، ۲. اسلام را بدون فلسطین نخواهیم ۳. این دو را بدون جهاد و شهادت نخواهیم. دکتر فتحی شقاقی دارای تالیفاتی می باشد از جمله کتاب «امام خمینی، تنها راه حل اسلامی و جایگزین» – ، کتابی به نام «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» – کتاب دیگرش به نام «مقدمه پیرامون مرکزیت فلسطین و طرح اسلامی معاصر»

 

به کانال هیات رزمندگان اسلام بپیوندید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *