هشام بن حكم و يك سؤ ال قرآنى

هشام بن حکم و یک سؤ ال قرآنى

خانه / اختصاصی هیأت / هشام بن حکم و یک سؤ ال قرآنى

هشام سخن ابن ابى العوجاء را براى حضرت امام صادق علیه السّلام باز گفت . امام فرمود: ((منظور از عدالت در آیه سومِ سوره نساء، عدالت در نفقه و رعایت حقوق همسرى و طرز رفتار و کردار است ؛ و مراد از آیه ۱۲۹ همین سوره ، عدالت در تمایلات قلبى است . بنابراین تعدد زوجات در اسلام حرام نیست و با شرایطى جایز است .))

روزى ، ابن ابى العوجاء، یکى از دانشمندان مخالف اسلام ، پرسشى درباره تعدد زوجات ، مطرح کرد و گفت : ((قرآن از سویى در آیه سومِ سوره نساء، مى فرماید: (فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباع فَاِنْ خِفْتُمْ اَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِده ) (یعنى با زنان پاک مسلمان ازدواج کنید، با دو یا سه و یا چهار زن ؛ و اگر مى ترسید میان آنها به عدالت رفتار نکنید، پس به یک همسر اکتفا کنید.) و از سوئى دیگر در آیه ۱۲۹ همین سوره مى گوید: (وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا اَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ) یعنى : (هرگز نمى توانید، میان زنان به عدالت رفتار کنید؛ هر چند در این راه بکوشید). با ضمیمه کردن آیه دوم ، به آیه اول در میابیم که تعدد زوجات در اسلام ممنوع است ؛ زیرا تعدد زوجات مشروط به عدالت است و عدالت هم ممکن نیست . پس تعدد زوجات در اسلام حرام است .))
هشام از پاسخ باز ماند و از ابن ابى العوجاء فرصت خواسته و براى گرفتن پاسخ به مدینه شتافت . هشام سخن ابن ابى العوجاء را براى حضرت امام صادق علیه السّلام باز گفت . امام فرمود: ((منظور از عدالت در آیه سومِ سوره نساء، عدالت در نفقه و رعایت حقوق همسرى و طرز رفتار و کردار است ؛ و مراد از آیه ۱۲۹ همین سوره ، عدالت در تمایلات قلبى است . بنابراین تعدد زوجات در اسلام حرام نیست و با شرایطى جایز است .))
هشام از سفر برگشت و پاسخ را در اختیار ابن ابى العوجاء قرار داد. او سوگند یاد کرد که این پاسخ از تو (هشام ) نیست .

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *