وصف‌ درهاي‌ بهشت در معراج‌ رسول‌ الله صلّی الله علیه وآله وسلّم

خانه / مطالب و رویدادها / وصف‌ درهاي‌ بهشت در معراج‌ رسول‌ الله صلّی الله علیه وآله وسلّم

بهشت

وصف‌ درهاي‌ بهشت در معراج‌ رسول‌ الله صلّی الله علیه وآله وسلّم

     مرحوم مجلسي‌ رضوان‌ الله‌ تعالی عليه‌ از كتاب‌ «فضائل‌» شاذان‌، و از كتاب‌ «روضه‌» با إسناد خود مرفوعاً از عبدالله‌ بن‌ مسعود روايت‌ مي كند از حضرت‌ رسول‌ الله‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ كه‌ فرمود: چون‌ در معراج‌ مرا به‌ آسمان‌ بردند، جبرئيل‌ به‌ من‌ گفت‌: بهشت و جهنّم‌ مأمور شده‌اند كه‌ خود را بر تو عرضه‌ كنند.

     من‌ بهشت را ديدم‌ و آن‌ نعمت‌هائي‌ را كه‌ در آن‌ بود، و جهنّم‌ را ديدم‌ و آن‌ عذاب‌هائي‌ را كه‌ در آن‌ بود.

     بهشت داراي‌ هشت‌ در بود، و بر فراز هر دري‌ چهار كلمه‌ نوشته‌ بود كه‌ هر كلمۀ آن‌ از تمام‌ دنيا و آنچه‌ در دنياست‌، براي‌ كسي‌ كه‌ بداند و عمل‌ كند بهتر است‌. و جهنّم‌ داراي‌ هفت‌ در بود، و بر فراز هر دري‌ سه‌ كلمه‌ نوشته‌ بود كه‌ هر كلمه‌اي‌ از آن‌ براي‌ كسي‌ كه‌ بداند و عمل‌ كند از دنيا و آنچه‌ در آنست‌ بهتر است‌.

كلمات‌ نوشته‌ شده‌ بر فراز درهاي‌ بهشت

     در اين‌ حال‌ جبرئيل‌ به‌ من‌ گفت‌: بخوان‌ اي‌ محمّد كه‌ بر بالاي‌ درها چه‌ نوشته‌ شده‌ است‌! و من‌ خواندم‌. امّا بر درهاي‌ بهشت :

بر بالاي‌ در اوّل‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «براي‌ هر چيز راهي‌ و چاره‌اي‌ است‌، و راه‌ وصول‌ به‌ راحتي‌ و عيش‌ چهار صفت‌ است‌: قناعت‌، و بذل‌ كردن‌ حقّ، و ترك‌ كينه‌، و مجالست‌ با اهل‌ خير.»

و بر بالاي‌ در دوّم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ.«براي‌ هر چيز راهي‌ و چاره‌اي‌ است‌، و راه‌ وصول‌ به‌ سرور و خوشحالي‌ در آخرت‌ چهار صفت‌ است‌: دست‌ كشيدن‌ بر سر يتيمان‌، و عطوفت‌ بر بيوه‌زنان‌، و كوشش‌ در برآوردن‌ نيازهاي‌ مؤمنان‌، و تفقّد از فقيران‌ و مسكينان‌.»

و بر بالاي‌ در سوّم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «براي‌ هر چيز راهي‌ و چاره‌اي‌ است‌، و راه‌ وصول‌ به‌ سلامتي‌ در دنيا چهار صفت‌ است‌: كم‌ گفتن‌، و كم‌ خوابيدن‌، و كم‌ راه‌ رفتن‌، و كم‌ خوردن‌.»

و بر بالاي‌ در چهارم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «كسي‌ كه‌ ايمان‌ به‌ خدا و روز قيامت‌ دارد، بايد ميهمان‌ خود را گرامي‌ بدارد. و كسي‌ كه‌ ايمان‌ به‌ خدا و روز قيامت‌ دارد، بايد همسايۀ خود را گرامي‌ بدارد. و كسي‌ كه‌ ايمان‌ به‌ خدا و روز قيامت‌ دارد، بايد پدر و مادر خود را گرامي‌ بدارد. و كسي‌ كه‌ ايمان‌ به‌ خدا و روز قيامت‌ دارد، بايد يا كلام‌ خوب‌ و گفتار خير بگويد و يا ساكت‌ باشد.»

و بر بالاي‌ در پنجم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «كسي‌ كه‌ بخواهد به‌ او ظلم‌ نشود، بايد خود او ظلم‌ نكند. و كسي‌ كه‌ بخواهد به‌ او فحش‌ ندهند و شتم‌ ننمايند، بايد خود او فحش‌ ندهد و شتم‌ ننمايد. و كسي‌ كه‌ بخواهد ذليل‌ و پست‌ نشود، بايد كسي‌ را ذليل‌ و پست‌ نكند. و كسي‌ كه‌ بخواهد به‌ دست‌ آويز متين‌ و استواري‌ در دنيا و آخرت‌ چنگ‌ زند، بايد بگويد: لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ.»

و بر بالاي‌ در ششم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «كسي‌ كه‌ دوست‌ دارد قبرش‌ وسيع‌ و گشاده‌ باشد، مساجد را بنا كند. و كسي‌ كه‌ دوست‌ دارد او را كرم‌ها در زير زمين‌ نخورند، در مساجد سكونت‌ كند. و كسي‌ كه‌ دوست‌ دارد پيوسته‌ پاك‌ و تازه‌ باشد و نپوسد و كهنه‌ نشود، مساجد را جاروب‌ كند. و كسي‌ كه‌ دوست‌ دارد جايگاه‌ خود را در بهشت‌ ببيند، مساجد را با فرش‌ و بِساط‌، فرش‌ كند.»

بر بالاي‌ در هفتم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «سفيدي‌ و روشنائي‌ دل‌ در چهار صفت‌ است‌: عيادت‌ كردن‌ از مريضان‌، و تشييع‌ از جنازه‌ها، و خريدن‌ كفن‌ها، و رد كردن‌ قرض‌ها.»

و بر بالاي‌ در هشتم‌ نوشته‌ بود:

     لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَهِ. «كسي‌ كه‌ دوست‌ دارد از اين‌ درها وارد بهشت شود، بايد به‌ چهار صفت‌ متمسّك‌ گردد: سَخاوت‌، و حُسن‌ اخلاق‌، و صدقه‌ دادن‌، و نگاهداشتن‌ خود را از اذيّت‌ و آزار بندگان‌ خداوند متعال‌.»

برگرفته از پایگاه علوم و معارف اسلام-آثار مرحوم علّامه ی طهرانی، معادشناسی، جلد دهم.

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

Views: 197

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *