وقتی «داعش» اختلافات اربیل‌-‌بغداد را از بین ‌برده و آنها را نزدیک می‌کند

خانه / مطالب و رویدادها / وقتی «داعش» اختلافات اربیل‌-‌بغداد را از بین ‌برده و آنها را نزدیک می‌کند

جدیدترین خبرهای رسیده از تحولات عرصه سیاسی عراق تاکید می‌کند که پس از همکاری نظامی بغداد و اربیل جهت مقابله با خطر گروه تکفیری «داعش» هم اکنون دو طرف به صورت جدی در تلاش برای راه حل اختلافات سیاسی خود هستند.

اطلاعات جدیدی که از عرصه سیاسی عراق به دست می‌رسد، بر این امر تاکید دارد که اختلافات سیاسی میان بغداد و اربیل پس از همکاری نظامی بین دو طرف برای مقابله با گروه تکفیری «داعش» به سمت حل اختلافات سیاسی سوق می‌یابد، گروهی که هیچ جز در این امر که موجب حل اختلافات میان مرکز و منطقه کردستان شد، هیچ خیر و برکتی برای عراق به همراه نداشته است.

الفیاض: کُردها دریافته‌اند که بحران کنونی تفاوت بسیاری با بحران‌های پیشین دارد

در این ارتباط «علی الفیاض»، نماینده پارلمان عراق از فراکسیون ائتلاف دولت قانون تصریح کرد که بغداد و اربیل از سال 200شرکی را برای حل اختلافات خود تشکیل داده‌اند و این کمیته مسئول اصلی بررسی اختلافات موجود بین دو طرف است که به نظر می‌رسد، هم اکنون با جدیت درپی بررسی و حل اختلافات با تکیه بر اصل گفت‌وگو و مذاکره و تفاهم باشد.

الفیاض ادامه داد: به نظر می‌رسد، پس از اینکه برادران ما در کردستان تلاش بسیاری کردند که بدون در نظر گرفتن منافع ملی عراق از دولت مرکزی جدا شوند و استقلال خود را اعلام کنند، هم اکنون دریافته‌اند، بحرانی که پیش رو دارند، تفاوت بسیاری با بحران‌هایی دارد که تاکنون با آن مواجه بوده‌اند.

این نماینده پارلمان عراق افزود: در این میان به نظر می‌رسد که باید هر دو طرف در قبال یکدیگر سعه صدر داشته باشند و از خطاهای یکدیگر چشم پوشی کنند، چراکه بحران‌های زیادی بر کشور حاکم است و مشاهده می‌کنیم که همه با یک دشمن مشترک که «داعش» نام دارد، مواجه هستند و در این شرایط همه باید با یکدیگر متحد و منسجم شوند و با این بحران براساس منافع ملی عراق برخورد کنند.

کوجر: همکاری امنیتی بغداد- اربیل سرآغاز حل بسیاری از مشکلات فیمابین است

در همین راستا «جمال کوجر»، نماینده پارلمان عراق از فراکسیون ائتلاف کردستان نیز طی تصریحاتی تاکید کرد که همکاری امنیتی میان بغداد و اربیل سرآغاز حل بسیاری از مشکلات میان دو طرف است و برای غلبه بر داعش لازم است که همه جریان‌ها و گروه‌ها در یک صف واحد قرار گیرند.

کوجر افزود: وجود اختلافات و مشکلات میان گروه‌ها و جریان‌های عراقی تنها به سود دشمن است و بهای این اختلافات و مشکلات را شهروندان عراقی چه در کردستان و چه در بغداد یا هر نقطه از عراق پرداخت می‌کنند.

به همین منظور این نماینده کُرد پارلمان عراق از بغداد و اربیل خواست تا گام‌هایی جدی‌تر برای حل مشکلات خود و تعامل با بحران حاکم بر کشور جهت غلبه بر داعش بردارند.

السراج: داعش موجب حل اختلافات اربیل – بغداد شد

از سوی دیگر «خالد السراج»، تحلیلگر امور سیاسی عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بغداد خاطر نشان کرد: کُردها تنها هنگامی‌که بحران عراق به این حد و اندازه رسید و کردها خطر داعش را در چند قدمی خود احساس کردند، به فکر فراموشی همه اختلافات خود با بغداد افتادند، این درحالی است که بغداد نیز به خوبی از وخامت اوضاع حاکم بر عراق آگاه است و می‌داند که کُردها می‌توانند نقشی اساسی را در راه حل این بحران بردارند.

السراج افزود: به این ترتیب می‌توان گفت که داعش موجب شد تا بغداد و اربیل اختلافات دیرینه خود را که در شرایط عادی امکان دستیابی به توافق درباره آنها وجود نداشت، حل کنند.

براین اساس السراج پیش بینی می‌کند که همکاری میان بغداد و اربیل نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و موجب از بین رفتن بحران حاکم بر این کشور شود.

Views: 185

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *