حجتالاسلام والمسلمین پناهیان گفت: یکی از بدبختیهایی که تقوا از بین میبرد حسادت است.حسادت در اثر مقایسه غلط پیش میآید. در روایت است که انسان با تقوا حسود نمیشود. وقتی شما ارزشهای لازم را داشته باشید دیگر به کسی حسادت نمیکنید.
به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: ما میخواهیم زیبایی و شکوهی که در مفهوم تقوا هست را ببینیم. و لذت ببریم این بالاترین هدف ارزشمندی است که میتوانیم برای خود تعریف کنیم.
وی با بیان اینکه تقوا جذاب است با خیلی از خوب بودنها و عبارتهایی که ما را به خوب بودن توصیه میکند متفاوت است. عنوان کرد: تقوا در روابط اجتماعی زیبایی را خلق میکند. اگر تقوا زیبا نباشد و صرفاً لازم، ضروری و مفید باشد یک نقص برای دین، قرآن و خداوند است.
مسابقه زیبایی و هیجان دارد تقوا هم هیجان دارد، بسیاری از خوب بودنها زیبایی ندارد اما تقوا زیبا است. تقوا معنای سلبی دارد و مراقب باش که صدمه نخوری معنا میدهد. در صدر اسلام که خداوند فرمود اتق الله اینگونه نبود که عرب آن زمان تقوا را نفهمد. قرآن به زبان مردم آن زمان نازل شده است. لذا باید اشعار عرب قبل از اسلام را بررسی کرد که از تقوا به چه چیزی یاد میکردند، قبل از اسلام بسیاری از کلماتی نظیر تقوا استفاده میشد. اما ترکیب و نوع استفاده از این کلمات توسط خداوند در قرآن زیبایی را ایجاد کرده. و معانی آن را عمیقتر، دقیقتر و پاکیزهتر کرد.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در عرب معنای لفظی کلمه تقوا یعنی کسی که آبرو و دارایی اجتماعی خود را حفظ میکند. به او متقی میگفتند. اظهار کرد: تقوا در قرآن مفهوم کلیدی است. که بیشتر جنبه سلبی دارد، وقتی میگویید ماشین بخر یک توصیه ایجابی است. ولی وقتی شخص ماشین داشته باشد. به او می گویید که مراقب باش با آن به خطر نیفتید. این یک توصیه سلبی است.
در تقوا که توصیه سلبی است نشان میدهد که ما نیاز به توصیه ایجابی نداریم. یعنی ما خوبی را در وجود خود داریم. پس باید او را توصیه کنیم که این خوبی را از دست ندهد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند جان آدمی را چنان زیبا آفریده که در کنار قسم خوردن به کهکشانها به جان آدمی هم قسم میخورد. اظهار کرد: ما هیچ خوبی را به انسان نمیخواهیم اضافه کنیم این لازمه معنای تقوا است، برای با تقوا شدن اولین چیزی که باید دریافت کنیم این است که ما ارزشهای بسیار بالایی داریم، کتاب قرآن کسی را هدایت میکند که خود را آدم حسابی میداند، در تربیت انسان بدون خدا نمیتوان خود را آدم حسابی محسوب کرد، برای اینکه قیمت یک انسان مشخص شود خداوند میفرماید قیمت خودت را کنار من قرار بده،
اولین لازمه تقوا ایمان به غیب است وقتی انسان به غیب ایمان نداشته باشد ارزش خود را نمی داند. باید ایمان به غیبی وجود داشته باشد که ما ارزش خود را دریابیم.
این استاد اخلاق با بیان اینکه در قرآن کریم آمده که اگر یک انسان را بکشید همه انسانهای عالم را کشتید. ابراز کرد: چهار عامل نادر وجود دارد. که انسان را عذاب مخلد میکند. یکی از آنها قتل ائمه هدی(ع) و قتل امام معصوم(ع) و قتل انسان بیگناه است. وقتی شما خود را کنار خدا قرار میدهید ارزش خود را متوجه میشوید. خداوند میفرماید من جان شهید را خودم خریدار هستم. و برای آن ارزش گذاری میکنم. وقتی ما کنار قبر حضرت اباعبدالله میرویم ارزش خود را پیدا میکنیم. آنجا بازار خرید ارزش وجود انسانی است.
۹۹ درصد آدمها نمیدانند که شیطان به آنها تلقین میکند. که چقدر بیارزش هستند. ارزش وجودی شما چنان بالا است. که هر کس به شما بگوید بیشتر مراقب باش. از او خوشتان خواهد آمد چرا که او را دلسوز خود مییابید.
وی ادامه داد: یکی از جاهایی که ما ارزش خود را از دست میدهیم. جایی است که مادرهای ما برای ما هدف تعیین میکنند. که تو باید به فلان جا دست پیدا کنی. بنا نیست شما شبیه کسی باشید ارزشهای شما تکمیل است.
اما در فرهنگ کشور ما همه از سر ترس زندگی میکنند. به فرزند خود میگوید درس بخوان که بدبخت نشوی. اگر به فرزند خود بگوییم که تو خوشبخت هستی دیگر درس نمیخواند. چرا که همه عوامل حرکت ترس از بدبختی است. وقتی بدبختی را برداری میگوید انگیزههای من از دست رفت. دنبال موفقیت رفتن رهزن است باید دنبال خودشکوفایی برویم.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه یکی از بدبختیهایی که تقوا از بین میبرد حسادت است. عنوان کرد: حسادت در اثر مقایسه غلط پیش میآید. در روایت است که انسان با تقوا حسود نمیشود. وقتی شما ارزشهای لازم را داشته باشید. دیگر به کسی حسادت نمیکنید.
هر کس کار خود را درست انجام بدهد نمره او ۲۰ است فرقی نمیکند که رهبر انقلاب باشد. یا مسئول چای ریختن برای رهبر انقلاب باشد. کرامت نفس برای انسان بسیار کار میکند. کسی خود را گرامی بدارد شهوات برای او بیارزش میشود.
وی با بیان اینکه گاهی زمزمه ابلیس به صورت معنوی است. و به در گوش او میگوید تو آدم و اهل تلاش نیستی. گفت: او بدیهای آدم را مثل استاد عرفان به رخ میکشد.
انسان از هر چیزی بدش بیاید به آن فکر نمی کند، ما هیچ وقت به مرگ فکر نمیکنیم چرا که از آن بدمان میآید. در حالی که موضوع مهمی است. و باید همواره به آن فکر کنیم اما چون از آن بدمان میآید به آن فکر نمیکنیم. به همین دلیل هم به استغفار فکر نمیکنیم.
چرا که ابلیس آمده شما را دچار خود تحقیری کرده است. ابلیس شما را با احساس گناه خراب میکند. تقوا بسیار ظریف است به این سادگی نمیشود آن را درک کرد برای همین تقوا را باید آموزش داد. گناه بیش از آنکه برای ما عواقب به وجود بیاورد ایجاد یاس می کند. ابلیس گاهی ما را با زمزمههای معنوی دچار یأس میکند در بسیاری از مواقع عبادت نکردن ما در اثر یاس است.
اینکه میفرماید گرامیترین شما نزد من با تقواترین شما است. یعنی تو هرچه با تقواتر باشی خودت را گرامی داشتهای. که خداوند هم تو را گرامی می دارد. در روایت است از کسی که احساس حقارت میکند. بترس چرا که هر غلطی ممکن است از او سر بزند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حیا برای احساس کرامت به خصوص در روابط اجتماعی بسیار مفید است چرا که شما با حیا با دیگران برخورد و پرده دری نمیکنید. اظهار کرد:
شاید از شما سو استفاده هم کنند اما این سو استفادهای که میکنند بهتر از این است که شما با شخص بی حیا برخورد کنید و او بیشخصیت شود. زمان جنگ در ایران یک نفر برای جبهه نرفتن دستگیر نشد اما در عراق هزاران نفر برای جبهه نرفتن کشته شدند، در کشور ما آقازادههای واقعی جبهه رفتند این جلوه کرامت انسان است.
این استاد اخلاق با بیان اینکه یکی از لوازم کرامت این است زندگی شما سریع تغییر پیدا نمی کند. خاطرنشان کرد: متأسفانه ما به امیرمومنان امام علی(ع) اعتقاد داریم اما به روش دشمن او عمل می کنیم. تقوا بر مراقبت تاکید دارد که به فرد و موقعیت و امتحان الهی وابسته است، ارزیابی نهایی تقوا بسیار پیچیده است، خداوند در قرآن می فرماید خود را انسان پاکیزه ای ندانید من می دانم چه کسی باتقوا است. یکی از کارکردهای تقوا این است که ارزش های انسان ها را پنهان می کند که در قیاس قرار نگیرند.
بازدیدها: 0