سوال:
چرا به حضرت امام علی(علیه السلام)، «امیر المؤمنین» میگویند؟
پاسخ:
یکی از القاب حضرت امام علی(علیه السلام)، «امیرالمؤمنین» است. در روایات آمده است که این لقب اختصاص به آنحضرت دارد و هیچکس حتی امامان دیگر هم نمیتوانند این لقب را برای خود استفاده کنند. امام صادق(علیه السلام) به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد، فرمود: «این اسم فقط برای حضرت علی بن ابیطالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است».[1]
در روایات در علت نامگذاری امام علی(علیه السلام) به «امیرالمؤمنین» چند وجه بیان شده است:
1- امامت و ولایت: در روایتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) امام علی(علیه السلام) را اینگونه توصیف میکند: «…أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی…»؛[2] و تو پس از من، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی!
2- اعطای علم: در برخی از روایات، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی(علیه السلام) به این دلیل است که به مؤمنان علم و دانش عطا میکند.
امام کاظم(علیه السلام) و نیز امام باقر(علیه السلام) میفرمایند: «به این دلیل که حضرت علی(علیه السلام) عهدهدار عطا کردن علم به مؤمنین است، امیرالمؤمنین نام گرفته است. مگر نشنیدی که در قرآن آمده “نَمِیرُ أَهْلَنا”؛ یعنی برای خانواده خود آذوقه تهیه کنیم».[3] این بخش روایت میخواهد بگوید که واژه «أمیر» همخانواده با کلمه «نمیر» است.
در روایت امام صادق(علیه السلام) به طور مستقیم به این مطلب اشاره شده است، ایشان فرمودند: «اِنَّمَا هُوَ مِنْ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْعُلَمَاءَ مِنْ عِلْمِهِ امْتَارُوا وَ مِنْ مِیرَتِهِ اسْتَعْمَلُوا»؛ آن از «مِیرَةِ الْعِلْمِ»؛ یعنی اعطای علم گرفته شده بدین معنا که علما از علم او برداشت میکنند و از توشه او بهره میگیرند. سپس به سؤال سلمان از پیامبر(صلی الله علیه و آله) اشاره کرده و میفرماید: «سَلْمَانُ سَأَلَ النَّبِیَّ فَقَالَ إِنَّهُ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یَمْتَارُ مِنْ أَحَد»؛ سلمان در اینباره از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سؤال کرد. ایشان در جواب فرمود: «علی به آنان علم عطا میکند. از او علم گرفته میشود ولی آنحضرت از کسی علم نمیگیرد».[4]
[1]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 276، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق.
[2]. شیخ طوسی، الأمالی، ص 351، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق.
[3]. «لِأَنَّهُ یَمِیرُهُمْ الْعِلْمَ أَمَا سَمِعْتَ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ نَمِیرُ أَهْلَنا؟»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 412، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 63، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق.
[4]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبیطالب(علیهم السلام)، ج 3، ص 55، علامه، قم، چاپ اول، 1379ق.
منبع: مجمع جهانی شیعه شناسی
بازدیدها: 0