چه کسانی به خواسته هایشان نمی رسند

خانه / مطالب و رویدادها / چه کسانی به خواسته هایشان نمی رسند

دوری از گناه و پرهیز از ارتکاب آن توصیه موکد قرآن و روایات اهل بیت (ع) است چراکه این دوری ضامن سعادت و کمال انسان و دور شدن او از مسیر شقاوت و انحراف است. از این رو در لسان ائمه معصوم علیهم السلام به طرق مختلف درباره راه ها و کیفیت دوری از گناه توصیه می شود.

دوری از گناه و پرهیز از ارتکاب آن توصیه موکد قرآن و روایات اهل بیت (علیه السلام ) است چراکه این دوری ضامن سعادت و کمال انسان و دور شدن او از مسیر شقاوت و انحراف است. از این رو در لسان ائمه معصوم علیهم السلام به طرق مختلف درباره راه ها و کیفیت دوری از گناه توصیه می شود.

پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «از مستى گناه بپرهيز؛ زيرا مستى گناه همچون مستى شراب و بلكه شديدتر از آن است . خداوند متعال مى فرمايد : «كر و لال و كورند ، پس آنان [از كفر به ايمان] باز نمى گردند».

امیرمومنان امام علی (علیه السلام ) نیز فرموده اند: «بدانيد كه گناهان، اسبان چموشى هستند كه گناهكاران بر آنها نشسته و لگام هايشان رها شده است، پس سوارانشان را در آتش مى افكنند.»

و از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «هر كه گناهى را مرتكب شود عقلى از او جدا شود، كه ديگر هرگز به او باز نگردد.»

از این رو، روایات به کرات پرهیز از گناه را توصیه کرده اند، چنان که امام زین العابدین (علیه السلام ) فرموده اند: «در شگفتم از كسى كه از خوردن غذايى كه برايش ضرر دارد پرهيز مى كند، اما از گناه، كه مايه ننگ و رسوايى است پرهيز نمى كند!»

از معصومان عليهم السلام نقل شده است: «تلاش و كوشش كنيد و اگر عمل نمى كنيد گناه هم نكنيد؛ زيرا كسى كه بنايى مى سازد و ويرانش نمى كند، ساختمانش بالا مى رود هر چند اندك. اما كسى كه مى سازد و[سپس] ويران مى كند بنايش بالا نمى رود.»

پیامبر در نهی از گناه برای رسیدن به خواسته ها می فرمایند: « كسى كه با معصيت خدا به دنبال كارى باشد، از مطلوب خود دورتر و به آنچه از آن مى ترسيده است نزديكتر گردد.»

و از امام صادق (علیه السلام ) است که فرمودند: «مردى به حسين صلوات اللّه عليه نوشت: مرا دو كلمه موعظه كن. ايشان در پاسخ او نوشتند: «هر كه با نافرمانى خدا كارى را بجويد، مطلوب خود را بيشتر از دست دهد و به آمدنِ آنچه از آن دورى مى كرده است، بيشتر شتاب بخشد.»

جالب آنکه روایات انواع گناهان را نیز بیان کرده اند همچون بزرگ ترین گناهان.

امیرمومنان امام علی (علیه السلام ) در این باره فرموده اند: «بدترين گناه در نظر خداى سبحان گناهى است كه گنهكار، آن را ناچيز انگارد.»

و نیز از ایشان است که فرمودند: «بزرگترين گناه نزد خداوند، گناهى است كه مرتكبش بر آن اصرار ورزد.»

علاوه بر این، امام زین العابدین (علیه السلام ) می فرمایند: «از شادمانى به گناه بپرهيز؛ زيرا شادمانى به آن، بدتر از ارتكاب آن است.»

و از امام صادق (علیه السلام ) است که فرمودند: «كثيف ترين گناهان سه گناه است: كشتن حيوان بى زبان، ندادن مهريه زن، و نپرداختن مزد كارگر.»

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز فرموده اند: «خداوند هر گنهكارى را مى آمرزد، مگر كسى را كه [از پيش خود] دينى نو پديد آورد، يا مزد كارگرى را ندهد، يا شخص آزادى را بفروشد.»

ایشان همچنین می فرمایند: «از گناهانى كه آمرزيده نمى شود بپرهيزيد؛ [يكى] خيانت [در غنايم است] ؛ زيرا هر كه در چيزى [از غنايم]، دست خيانت بَرَد، روز قيامت آن را با خود بياورد و [ديگرى] ربا خوارى، زيرا رباخوار در روز قيامت از قبر برنمى خيزد مگر همچون كسى كه بر اثر تماس با شيطان ديوانه شده است.»

و نیز از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «هر گناهى توبه دارد مگر بد اخلاقى ؛ زيرا آدم بد اخلاق از هر گناهى كه درآيد (توبه كند) به گناهى ديگر مى افتد.»

علاوه بر این، معصومان (علیه السلام ) بر عدم سبک و خُرد شمردن روایات تاکید دارند و این بی توجهی و کوچک شمردن گناه را دارای عواقب سوء می دانند.

چنان که امام كاظم (علیه السلام ) فرموده اند: «گناهان اندك را كم مشماريد ؛ زيرا همين گناهان اندك روى هم جمع مى گردند و زياد مى شوند.»

و نیز امام رضا (علیه السلام ) می فرمایند: «گناهان كوچك راه هايى به سوى گناهان بزرگند و كسى كه از خداوند در اندك ترس نداشته باشد، در زياد نيز از او نمى ترسد.»

و از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «به خُردى گناه منگريد بلكه بنگريد كه بر چه كسى گستاخى كرده ايد.»

علاوه بر این، امام صادق (علیه السلام ) فرموده اند: «خداوند بنده اى را كه در گناه بزرگ به او توجّه كند دوست دارد و بنده اى را كه گناه اندك را ناچيز شمارد دشمن دارد.»

منبع : قدس

Views: 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *