در مسیر اربعین (کربلا طریق الاقصی) / بخش سوم

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه اربعین / اربعین / در مسیر اربعین (کربلا طریق الاقصی) / بخش سوم

كل يوم عاشورا و كل أرض كربلا

کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست. قداست کعبه و کربلا بجای خود اما یا اولی الالباب کربلا نه یک قطعه زمین که یک رمز است. و عاشورا نه قطعه ای از زمان و تاریخ که یک خبر از آمادگی کامل برای بندگی خداست. هر زمان که شیعه برای لقای الله به یاری ولی خدا شتافت. و دفع باطل و دفاع از حق نمود. مکانش کربلا و زمانش عاشور است. زیرا در کربلا و عاشورا نیز اجتماع همین حقایق بود. باید در مقابل ظلم در مقابل ستم بایستند. این کلمه ی «کل يوم عاشورا وكل أرض كربلاء یک کلمه ی بزرگی است که اشتباهی می فهمند. آنها خیال میکنند که یعنی هر روز باید گریهکرد. لکن این محتوایش غیر از این است.

اینکه گفتند: «كُل يَوم عاشورا وكُلُّ أَرضِ کَربَلا» به معنای این است که زمان می گذرد. اماحوادث جاری در زندگی بشر حقایق آفرینش دست نخورده است. در هر دورهای انسانها نقشی دارند. که اگر آن نقش را بدرستی در لحظه ی مناسب در زمان خود ایفا کنند. همه چیز به سامان خواهد رسید ملّتها رشد خواهند کرد. انسانیت گسترده خواهد شد.

کربلا چه کرد؟ ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد؟ همه ی زمینها باید آن طور باشند. نقش کربلا این بود که سیدالشهدا (سلام الله علیه) با چند نفر جمعیت و عدد معدود آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار.همه جا باید این طور باشد. همه روز هم باید این طور باشد.. قضیهی کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفری و یک زمین کربلا نبوده. همه ی زمینها باید این نقشه را اجرا کنند و همه ی روزها غفلت نکنند. ملتها باید غفلت نکنند از اینکه همیشه باید مقابل ظلم باشند.

اگر همینک حسین بن على (عليهما السلام) بود چه میکرد؟ اگر حسین زمان یعنی حجت بن الحسن (عج) اذن ظهور مییافت اولین اقدامش چه بود؟ رفع فقر دفع بلایای طبیعی و بیماریها، نابود ساختن دشمنان و…. همگی نتایجی است که در صورت تحقق آن اقدام به ثمرخواهند نشست.

پاسخ؛ به خود آمدن بشر است:مَالَكُمْ لا تَنَاصَرُونَ؛ شما را چه شده که یاری هم نمی کنید؟!مگر نه این است که ارسال رسل جهت رشد دادن فهم آدمی و رفعتدادن روح او بود. پیامبران آمدند تا اصطلاحاً بجای دادن ماهی به بشر«ماهیگیری» یاد بدهند.

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *