گزارش تصویری روز اول اعتکاف خواهران هیات رزمندگان در مسجد حضرت زینب(س)

خانه / اختصاصی هیأت / گزارش تصویری روز اول اعتکاف خواهران هیات رزمندگان در مسجد حضرت زینب(س)

گزارش تصویری روز اول اعتکاف خواهران هیات رزمندگان در مسجد حضرت زینب(س). پنجشنبه 5 بهمن ماه 1402

گزارش حال و هوای مراسم معنوی معتکفین در مسجد حضرت زینب(س) تهران

حال و هوای اعتکاف در مسجد حضرت زینب(س) با حضور معتکفینی که بیشتر آنها را نوجوانان و جوانان به خود اختصاص داده بودند شور و نشاط خاصی داشت.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام؛ از سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب به ایام البیض مشهور است روزهایی که در سیره اهل بیت(ع) و بزرگان دین به روزه و عبادت و اعتکاف در مسجد سفارش شده است.

بر همین اساس هر ساله شاهد اعتکاف جمع قابل توجهی از عاشقان و سالکان الی الله در مساجد کل کشورمان هستیم، در تهران نیز مساجد زیادی جهت اعتکاف خواهران و برادران اختصاص یافته است که یکی از آنها مسجد حضرت زینب(س) است که در آن حدود 270 معتکف حضور پیدا کردند تا با خدای خود خلوت کرده و از نور معرفت الهی سرشار شوند.

بنابراین گزارش با معتکفینی که در این فضای معنوی حضور داشتند، همراه شدیم تا از احساس ناب آن ها؛ در این گوشه نشینی و خلوت گزینی با معبود بیشتر بدانیم:

یکی از ورودی‌های اعتکاف امسال در مسجد حضرت زینب(س) که از ما خواست نامی از او برده نشود دختر خانم نوجوانی بودند که طی یک سال گذشته در اتفاق معجزه آسایی که در اربعین برای او رخ داده بود به تازگی محجبه شده بودند.

دختر خانمی که حتی در اغتشاشات 1401 هم شرکت داشتند اما یک سالی بود که توبه کرده و پشیمان شده و حجاب و پوشش اسلامی را اختیار کرده بودند. او می گفت ابتدا حجاب چادر را انتخاب کردم اما به علت اذیت و آزار برخی دوستان مجبور شدم آن را کنار گذاشته و فقط حجاب و پوشش اسلامی را برای خود حفظ کنم.

شاید برای برخی از افراد که همواره با فضای معنوی نظیر اعتکاف آشنا هستند عجیب باشد که در مراسم اعتکاف دخترخانمی برای اولین بار به دعوت دوستان خود حضور پیدا کرده بود که حتی تلفظ درستی از اعتکاف نداشت و آن را به اشتباه استنکاف تلفط می کرد. او از حال و هوای معنوی اعتکاف رضایت زیادی داشت و از اینکه دوستانش او را به این فضا آورده بودند بسیار سپاسگزار و خوشحال بود.

باید مسجد برای نوجوانان همچون تفریحگاه و پارک جذاب باشد

ناهید دائی یکی دیگر از معتکفین اعتقاد داشت که خداوند به حرمت حضرت زینب(س) نام او را در اعتکاف این مسجد ثبت نام کرده است. او از مهربانی خادم های حاضر در اعتکاف سخن گفت و اینکه باید مسجد برای نوجوانان همچون تفریحگاه و پارک جذاب باشد که حضور بیشتری در این مکان مقدس داشته باشند.

فاطمه ترکاشوند کارشناس اسلام و مسیحیت و فلسفه و حکمت از شرق تهران آمده و در این مسجد معتکف شده بودند او برای معتکفین از شرط رسیدن به قله سعادت در تحمل سختی ها صحبت می کرد و می گفت: همانگونه که پیامبران ما در مسیر الهی انواع رنج و سختی ها را تحمل کردند تا به اهداف خود رسیدند، وی برای حاضران در اعتکاف تشریح کرد که نعمت عظیم امروز ما انقلاب اسلامی لازم است که باید این نعمت را حفظ کنیم بر همین اساس سختی‌های زیادی از سوی دشمنان داخلی و خارجی به ما وارد می شود که باید تحمیل کنیم. 

آمدم که خدا به من هم پاداش دهد و طعم گرسنگی نیازمندان را بچشم

راحله سادات میرباقری مادر ساجده علاءالدینی دختری که ۸ شعبان تازه به سن تکلیف می‌رسد می گفت: دخترم امسال به سن تکلیف می‌رسد و اولین اعتکاف خود را تجربه می‌کند، ساجده علاءالدینی ۸ شعبان جشن تکلیف دارد. ساجده می گفت: آمدم که خدا به من هم پاداش بدهد، روزه گرفتن برایم سخت نیست دعا برای ظهور و نماز جماعت را دوست دارم و اینکه دوست دارم سال بعد دوستانم را هم بیاورم. ساجده اعتقاد داشت که با روزه گرفتن می تواند طعم گرسنگی نیازمندان را درک کند. اوشب قدر از خداوند یک خواهر کوچولو خواسته بود حالا که به حاجت دلش رسیده بود خواهرش را هم با خود به اعتکاف آورده بود.

سرعت و قدرت اعتکاف جهت جبران گناهان بسیار زیاد است.

پوران افضلی از ستارخان شادمان که برای اولین بار در این مسجد معتکف شده است معتقد است که سرعت و قدرت اعتکاف جهت جبران گناهان بسیار زیاد است.

ریحانه سادات و ساینا دختران ۱۵ ساله دانش آموز پایه دهم، که با هم دوست بودند و در اعتکاف حضور داشتند از حس و حال معنوی خود می گفتند که هیچ زمانی از سال نمی توانند بیرون از این مراسم آن را به دست بیاورند آنها خوشحال بودند که در این فضا گناهانشان پاک می شود و طعم عبودیت را می چشند و اینکه فرصت طرح مباحث و سوالات فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی و پاسخگویی به آنها را در این فضا به دست می آوردند.

حضور دوستانه چند دهه نودی از یک مدرسه

در جای جای مسجد حضور دختران دهه نودی مشاهده می شد. در گوشه ای از مسجد 6 نفر از دختران نوجوان که همه با هم متولد سال 90 بودند حضور داشتند که همه از یک مدرسه آمده بودند نزد آنها رفتم همه با هم صحبت می کردند در نهایت یکی از آنها می گفت من سال گذشته در اعتکاف حضور پیدا کردم حس بسیار خوبی داشتم برای همین امسال 5 نفر دیگر از دوستانم را با خود همراه کردم. هر کدام از آنها از اینکه خلوتی در دعا کردن با خدا داشتند یا از باهم بودنشان و حتی خوابیدن در مسجد حس خوبی داشتند صحبت می کردند و همه به اتفاق می گفتند که سال بعد نیز شرکت خواهند کرد. 

 دختر 9 ساله ای که مادر را با خود به اعتکاف آورده بود

زینب پیشکار صدری متولد 93 تازه  9 ساله شده و نخستین سالی بود که در اعتکاف شرکت می کرد او به اصرار خود معتکف شده بود و مادر را هم با خود همراه کرده بود. او آمده بود که خود را برای ماه رمضان آماده کند. از او پرسیدم گرسنگی تو را اذیت نمی کند گفت: نه هر زمان گرسنه می شوم می خوابم که آن را حس نکنم. زینب می گفت: حس خیلی خوبی هست که همه با هم سحری و افطار، نماز جماعت و قرائت قرآن داریم. به همه هم سن و سال های خود توصیه می کرد که سال بعد شرکت کنند تا لذت اعتکاف را بچشند. او تصمیم داشت بعد از اعتکاف از لذت های خود در اعتکاف برای دوستانش سخن بگوید.

نازنین زهرا فروتن پور از دیگر معتکفین می گفت: از اینکه امسال در این مسجد معتکف شدم بسیار خوشحال هستم چراکه حضور نوجوانان و جوانان فضا را شاد و با نشاط کرده است. این امر برای من بسیار لذت بخش است که در کنار سخنرانی ها، آموزش ها، عبادات و اعمالی که برای اعتکاف داریم نشاط هم وجود داشته باشد. 

خانم مبلغی به نام صنعتگر در بخش دیگری از مراسم در خصوص اثر بخشی اعتکاف در شناخت و ایجاد هویت انسانی نسل جوان در عصر مدرنیته صحبت می کردند.

باید از ظرفیت عظیم اعتکاف بهره برداری لازم صورت گیرد

 

فاطمه پروا سیده یکی از خادمان هیات رزمندگان هم که در این مراسم حضور داشت طی سخنانی گفت: امسال با توجه به استقبال زیادی که در حوزه نوجوانان و بانوان داشتیم در عرض سه روز ظرفیت ثبت نام‌های ما کاملاً پر شد، در مسجد حضرت زینب(س) حدود ۲۴۰ نفر در دو طبقه مسجد معتکف هستند، حدود 20 نفر خادم در حال خدمات رسانی هستند. خدمات پشتیبانی و تغذیه با یک گروه، طرح مسائل فرهنگی و فضای مجازی هم با گروه دیگری از خادمان است. اینجا ما یک خادم کوچک به نام مهتا خانم داریم که از اربعین با ما آشنا شده و در تمام مراسم‌های کودک ما حضور پیدا کرده و خادمی می‌کند.

وی افزود: هنگام ثبت نام ما شاهد حضور اقشار مختلف مردم از طیف هایی بودیم که شاید از نظر ظاهری مذهبی نبودند اما بسیار دوست داشتند در اعتکاف شرکت کنند. این ظرفیت عظیم اعتکاف را نشان می دهد که اگر برای اعتکاف برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت بگیرد فرصت فوق العاده ای است که می‌شود بهره‌برداری‌های فراوانی از آن کرد. مسئولان در بخش اوقاف، آموزش و پرورش، امور مساجد و سازمان تبلیغات به این مساله توجه خاص داشته باشند. اعتکاف این ظرفیت را دارد که در ماه‌های دیگر هم برگزار شود تا کسانی که نتوانستند در اعتکاف رجبیه شرکت کنند در ماه‌های دیگر همچون شعبان و رمضان تجربه اعتکاف را داشته باشند.

مردم ما حتی نوجوانان و جوانان هنوز اعتقادات خود را حفظ کردند.

سیده مریم پرپوچی مسئول ثبت نام اعتکاف در مسجد و از اعضای هیئت رزمندگان( نماینده این هیئت در اعتکاف مسجد حضرت زینب) نیز در گفتگو با ما گفت: در مسجد حضرت زینب(س) هر سال اعتکاف برگزار می‌شود که پیش از کرونا حدود ۱۲۰ یا ۱۶۰ نفر پذیرش داشتند اما با توجه به استقبال پرشور از اعتکاف با اینکه بیش از 50 درصد از درخواست کنندگان را رد کردیم حدود 240 نفر جهت اعتکاف در این مسجد ثبت نام شدند. 

وی افزود: یکی از تفاوت های اعتکاف سال جاری در مسجد حضرت زینب(س) این بود که از همه سنین اعم از کودک، نوجوان، جوان و میانسال در این اعتکاف حضور داشتند که ۵۴ نفر آنها زیر ۱۷ سال و حدود ۱۷۰ نفر بالای ۲۰ سال سن داشتند. این نشان می‌دهد که مردم ما حتی نوجوانان و جوانان اعتقادات خود را دارند و با وجود تلاش دشمنان داخلی و خارجی نتواستند آنها را کامل استحاله فرهنگی کنند. بنابراین اگر فضا و امکانات برای رشد معنوی آنها فراهم شود قطعا استقبال بسیار بیش از آن چیزی خواهد بود که ما تصور کنیم.

 

eheyat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *