۴ویژگی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم که هر سیاستمداری باید داشته باشد
هیات:حجتالاسلام قاسم خانجانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتوگویی با اشاره به اینکه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و تمام ائمه معصومین علیهم السلام از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بودند و این به علت نبوت، معصومیت و یا امامت نبود، اظهار داشت: این هوش و ذکاوت در ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی متجلی بود که یکی از بهترین نمونههایش در خصوص امیرالمومنین علیه السلام است. زمانی که به ایشان میگفتند معاویه برای پیشرفت کار خود از چه حربهها و سیاستهایی استفاده میکند، ایشان فرمودند: اگر تقوا دست مرا نبسته بود، من زیرکترین مردم عرب بودم.
ابعاد مختلف هوش و ذکاوت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
وی با اشاره به اینکه هوش و ذکاوت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم بر ۴ پایه زمانشناسی، مکانشناسی، مردم شناسی و دشمنشناسی استوار است، تصریح کرد: این ۴ ویژگی را اگر هرسیاستمداری داشته باشد، فردی برجسته در حوزه خود خواهد بود.
انتخاب مدینه برای مرکز حکومت نشان از هوشمندی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است
خانجانی با اشاره به بُعد مکانشناسی هوش پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم افزود: نزدیکترین و خوش آب و هواترین شهر و از جنبههای مختلف دارای بهترین موقعیت نسبت به مکه، شهر طائف است که اگر ما بودیم برای مهاجرت از مکه، راهی این شهر میشدیم، اما پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم برای مهاجرت از مکه، مدینه را انتخاب کردند. مدینه در شبه جزیره، نوعی مرکزیت داشت و از همه مهمتر راه مواصلاتی قریش به یمن و شامات بود. کاروانهای تجاری آنها از این منطقه عبور میکردند. انتخاب این شهر با وحی خدا و یا آیات قرآن نبود، بلکه ناشی از هوش و ذکاوت پیامبر بود.
چرا پیامبر در ابتدای ورود به مدینه با یهودیان نجنگید؟
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به بُعد زمانشناسی هوش و ذکاوت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم گفت: زمانی که مهاجران به مدینه رفتند، یهودیان آنجا حضور داشتند، اما پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در ابتدا نه میخواست و نه میتوانست با آنها مبارزه کند. بنابراین به جای درگیر شدن با آنان پیمان عدم تعرض بست تا در ابتدا گزندی از آنان به مسلمانان نرسد. بعد از جنگهای احد، خندق و ماجرای بنیقریظه و بنینضیر که یهودیان پیمانشکنی کردند و تعهد خود را زیر پا گذاشتند، پیامبر آنان را از مدینه اخراج کرد. آنها در خیبر جمع شدند که مجدداً پیامبر برای سرکوب آنها رفت.
وی ادامه داد: این هوشمندی پیامبر از بُعد زمانشناسی بود که ابتدای امر درگیر نشد و اینها برگرفته از وحی و آیات الهی نبود بلکه هوش و ذکاوت فردی ایشان بود.
راهکار پیامبر برای جلوگیری از نزاع مهاجران و انصار
خانجانی با اشاره به بُعد مردمشناسی در سیره و حکومتداری پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم گفت: در ابتدای تشکیل حکومت اسلامی، مهاجران از قبایل مختلف راهی مدینه شدند که دارای فرهنگهای متفاوتی بودند. پیامبر برای آنکه مانع اختلاف و درگیری احتمالی مهاجران و انصار شود، میان آنان رابطه برادری ایجاد کرد. این مهم نیز برگرفته از هوش ایشان بود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: با این پیمان برادری رسیدگی انصار به مهاجران با منت نبود و از سوی دیگر مهاجرین نیز احساس حقارت نمیکردند و با عزت به زندگی خود ادامه میدادند.
آمادگی پیامبر برای حربههای دشمن
وی با اشاره به مردمشناسی پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم گفت: شناخت ایشان از دشمن کامل بود. بنابراین میدانستند که اگر جلوی کاروان تجاری قریش را بگیرند، با اینکه تعرضی هم صورت نگرفت و کاروان تجاری قریش خود را نجات داد، اما آنان این اقدام را بیجواب نمیگذارند. بنابراین حضرت برای هرگونه اقدام متقابلی آمادگی داشتند. در پس این اقدام جنگ بدر شکل گرفت که در نهایت با امدادهای الهی و هوش و ذکاوت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت.
منبع:فارس
بازدیدها: 0