حجت الاسلام انصاریان: اعمال صالح جلوه‌هایی از قدرتِ اراده و مشیت الهی

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام انصاریان: اعمال صالح جلوه‌هایی از قدرتِ اراده و مشیت الهی

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد: اعمال صالح جلوه‌هایی از قدرتِ اراده و مشیت الهی

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت:

در قیامت ملاک جزای اعمال، بهترین و با ارزشترین عبادت است و در واقع سایر اعمال با آن عبادت سنجش می‌شود. این در حقیقت معنای قرآنی آیه 7 سوره عنکبوت”وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كانُوا يَعْمَلُونَ” ، جزا دادن به بهترین عمل است. و از آنجا که حضرت صدیقه کبری (س) عمل حَسن نداشته. و جملگی اعمال ایشان اَحسن بوده است. پاداش ایشان در عرصه قیامت از حد تصور بشر خارج است.

 

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت فاطمیه اول در تکیه حضرت زینب (س) تهران به ادامه مبحث ویژگی‌های ابرار پرداخته. و در بخشی از عرایض خود ضمن اشاره به دیدگاه ملکوتی قرآن درباره جایگاه زن‏، به روایت نابی از حضرت رسول (ص) به نقل از شیخ صدوق پرداخته و گفت:

خداوند در آیه 17 سوره َانفال خطاب به شخص پیامبر (ص) می‌فرماید ”وَما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‌”، تو به طرف دشمن سلاح پرتاب نکردی. هرآنچه به هدف خورد، کار تو نبود. این ما بودیم که آن را هدایت کردیم تا به هدف برسد. بر اساس این آیه شریفه هرآنچه از امور مثبت از انسان سر می‌زند. جلوه‌ای از قدرت، مشیت و خواست الهی است. در واقع موجودات عالم به خودی خود هیچ کاره‌اند و حرکات و سکنات مثبت آنها نمادی از اراده پروردگار است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر فهم صحیح و عمیق این اصل که ”ما هیچ نیستیم و هرچه هست از اوست”، افزود:

این را اگر ما یقین کنیم که هیچ نیستیم و از خود چیزی نداریم و هر چه هست از وجود مقدس اوست‏، حداقل اثر آن، دوری از ریا و خودنمایی و در امان ماندن از کِبر و منیت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان با اشاره به این که هر گناهی که از انسان سرمی‌زند با خود تاریکی و ظلمات به همراه دارد بیان کرد:

انسان به اِزای پایمال کردن هر حق و انجام گناه در تاریکی فرو می‌رود. و انسانی که در تاریکی باشد. واقعیات و حقایق عالم را نمی‌بیند. در واقع نور لازم است تا آدمی به حقیقت عالم آنگونه که هست اشراف یابد. اگر چنین شد انسان در ظاهر و باطن می‌شود ”صدیق”، یعنی درون و برونش می‌شود. درستی و راستی. چنین انسانی برای هیچ کاری نیاز به پناه بردن به گناهانی همچون دروغ و ریا و تملق ندارد. انسانِ صدیق اگر در دنیا به مصائبی هم دچار شود. می‌گوید ”الحمدلله علی کل حال” و راست هم می‌گوید. چرا که از درون و باطنش نیز از آنچه رخ داده شکوه و گلایه‌ای ندارد.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از عرایض خود، ضمن اشاره به علل معصیت کردن انسان به دلیل بهره‌مند نبودن از انوار الهی و توحیدیِ مورد اشاره قرآن و روایات عنوان کرد:

حضرت علی (ع) با علم سرشار خود و نیز داشتن عبادات کیفی و نه لزوما کمی و اعمال صالح که در همه آنها فنای در حق بود. فرمود من به عوالم آسمان بسیار آگاهتر از زمینم و در این راستا برای اولین و آخرین بار در کل تاریخ تنها ایشان بود که بیان کرد ”سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی” ، ”از من بپرسید. پیش از آنکه مرا از دست بدهید”.

همین حضرت در دعای کمیل با آگاهی کامل از این امر که کل موجودات عالم ناچیز هستند. و تمامی حرکات و اعمال صالح آنها به اراده، مشیت و خواست حضرت حق است. می‌فرماید. ”و انا عبدک الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین”. کسی که این مهم را که همه چیز در عالم به خواست حضرت حق ساری و جاری است فهمید، امکان ندارد. روی کارهای خیری که انجام می‌دهد مانور دهد.  چرا که به یقین معتقد است ”قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ” ، ”بگو غیر خدا همه را رها کن (آنها را که نه کلید بهشت دارند و نه جهنم”).

وی در ادامه ضمن اشاره به این امر که در کل عالم به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) تنها حضرت علی (ع) برای ازدواج با صدیقه طاهره (س) هم کفو بودند تشریح و تصریح کرد:

پروردگار عالم دیدگاهش نسبت به زن در معنویات و انجام عبادات و پایبندی به اخلاقیات و سیر تکامل الی الله با مرد یکسان است. و به همین دلیل در آیه 97 سوره نحل می‌فرماید ”مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ”. مبتنی بر این آیه شریفه تفاوتی بین زن و مرد در انجام عمل صالح نیست. و در واقع ”حیات طیبه” محصول ایمان و عمل صالح است. و این پاداش اَحسن برای مرد و زن یکسان است.

استاد حوزه علمیه در ادامه به تبیین ”احس‌الجزاء” پرداخته و بیان کرد:

در قیامت خداوند متعال از روی رحمت و فضل خود ملاک جزا دادن به اعمال را، بهترین و با ارزشترین عمل فرد قرار می‌دهد. بر این اساس جزا دادن به بهترین عمل صدیقه کبری (س) که از کودکی تا روز شهادت جملگی اعمالش اعم از نماز و روزه و … اَحسن بوده است. بی‌نهایت بوده و از حد تصور بشری فراتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان عرایض خود ضمن اشاره به این امر که حضرت زهرا (س) از حضرت آدم تاکنون تنها کسی است که بدن مطهرش را سه امام غسل داده‌اند، خاطرنشان کرد:

حضرت صدیقه طاهره (س)  تنها در پرونده عمل خود یک عمل را نداشت آن هم برای این که هنوز وقت آن فرا نرسیده بود. در تفاسیر آمده است که وقتی حضرت زهرا (س) وارد صحرای محشر می‌شوند پروردگار عالم خطاب  می‌کند. ”از من بخواه که هر چه بخواهی عطا می‌کنم”، حضرت در پاسخ عرض می‌فرماید. خدایا من در حادثه کربلا زنده نبودم و در دنیا نیز بر صائب حسینم گریه نکردم. لذا پرونده عمل من از این عبادت (گریه بر مصائب حضرت اباعبدالله ع ) تهی است‏، اجازه بده که با گریه بر حسینم پرونده عملم را کامل کنم.

 

اخبار مرتبط:

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان: ترسیم چهره ابرار در دنیا و عقبی

باید به شبهات مقاومت پاسخ الهیاتی داد

فاطمیه امسال بسیار حساس است چراکه ما در غزه و لبنان جنگ داریم

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *