به نقل از گزارشی از سایت آیت وحید خراسانی؛ وظیفه ى هر انسان مؤمن و خدا شناس آن است که هنگام اداى نماز بدن ولباس خود را پاک نماید ولى این نکته را نباید فراموش کرد که خداى مهربان احکام دین را بر شما ساده و آسان گرفته تا این امر به سهولت انجام گیرد .
حال توجّه شما را به چند مسأله ى مهمّ دربارهى پاکى ها و نجاست ها جلب مى نماییم .
مسأله ۱ – اصل اوّلى در همه ى اشیاء طهارت آنهاست و در این میان خداى تعالى براى بعضى چیزها حکم نجاست را قرار داده است ، آنچه عین نجاست مىباشد ده چیز است :
( اوّل ) بول ، ( دوم ) غائط ، ( سوم ) منى ، ( چهارم ) مردار ، ( پنجم ) خون ، ( ششم ) سگ ، ( هفتم ) خوک ، ( هشتم ) کافر ، ( نهم ) شراب و نبیذ ، ( دهم ) فقّاع
مسأله ۲ – اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکى از آنها به طورى تر باشد که ترى یکى به دیگرى برسد ، چیز پاک نیز نجس مىشود ، و اگر ترى به قدرى کم باشد که به دیگرى نرسد، چیزى که پاک بوده نجس نمىشود.
مسأله ۳ – اگر چیز پاکى به چیز نجس برسد و انسان شکّ کند که هر دو یا یکى از آنها تر بوده یا نه ، آن چیز پاک نجس نمىشود .
مسأله ۴ – متنجس اول در برخورد با اشیاء دیگر موجب نجاست آنها مىشود به شرط اینکه رطوبت سرایت کننده داشته باشد ، اما متنجس دوم و متنجس سوم در صورتى که با آب قلیل و مایعات دیگر برخورد کند آنها را نجس مىکند و در بر خورد با چیزهاى دیگر بنابر احتیاط واجب آنها را نجس مىنماید و ملاقى نجس در واسطه چهارم به بعد پاک است .
مسأله ۵ – نجاست هر چیز از سه راه ثابت مىشود :
( اوّل ) آن که خود انسان یقین یا اطمینان پیدا کند که آن چیز نجس است ، و اگر گمان داشته باشد چیزى نجس است لازم نیست از آن اجتناب نماید .
( دوم ) آن که کسى که چیزى در اختیار اوست بگوید آن چیز نجس است در صورتى که متّهم به دروغ گفتن نباشد ، مثلا همسر یا خدمتکار انسان در صورتى که متّهم به دروغ گفتن نباشند ، نسبت به ظرف یا چیز دیگرى که در اختیار اوست بگویند نجس است .
( سوم ) آن که دو مرد عادل بگویند چیزى نجس است ، بلکه اگر یک نفر عادل یا شخصى که ثقه باشد اگر چه عادل نباشد و ظنّ ( گمان ) برخلاف آن نباشد بگوید چیزى نجس است باید از آن چیز اجتناب کرد .
مسأله ۶ – چیز نجسى که انسان شک دارد پاک شده یا نه ، نجس است.
مسأله ۷ – تمام اشیائى که مىدانیم پاک بودهاند اگر شک در نجاست آنها نمائیم، پاک مىباشند.
مسأله ۸ – اگر انسان بتواند نجس بودن یا پاک بودن شیئى را بفهمد لازم نیست وارسى نماید.
اگر چیزى داخل بدن شود و به نجاست برسد، در صورتى که بعد از بیرون آمدن آلوده به نجاست نباشد پاک است. بنابر این اگر سوزن یا چاقو و مانند اینها در بدن فرو رود و بعد از بیرون آمدن به نجاست آلوده نباشد، نجس نیست.
و همچنین آب دهان و بینى اگر در داخل، به خون برسد و بعد از بیرون آمدن به خون آلوده نباشد، نجس نیست.
مسأله ۹ – لباسى را که آلوده به نجاست بوده و شستهایم ولى رنگ نجاست در آن باقیمانده ، با زوال عین نجاست محکوم به طهارت است هر چند رنگ و بو باقى مانده باشد .
مسأله ۱۰ – اگر یکبار چیز نجس را در آب کرّ یا جارى فرو برده یا زیر آب لوله کشى شهرى بگیرند به گونهاى که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مىشود، و در فرش و لباس و مانند اینها فشار دادن یا مالیدن یا با پا لگد کردن، لازم است و فرقى ندارد که آن چیز متنجس به بول باشد یا به غیر آن.
مسأله ۱۱ – چیزهایى که به بول نجس شده اگر یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود، در صورتى که بول در آن چیز نمانده باشد، باید یک مرتبه دیگر آب روى آن بریزند تا پاک شود ولى در لباس و فرش و مانند اینها باید بعد از هر دفعه به فشار و مانند آن ، غساله آن بیرون آید.
(غساله آبى است که معمولاً در وقت شستن و بعد از آن ، از چیزى که شسته مىشود خود به خود یا به وسیله فشار و مانند آن مىریزد)
و اگر آن چیز به بول پسر شیرخوارى که غذاخور نشده نجس شود، چنانچه یک مرتبه آب روى آن بریزند که به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مىشود و در لباس و فرش و مانند اینها فشار لازم نیست.
مسأله ۱۲ – راه تطهیر آنها با آب قلیل این است که با ازاله عین نجاست یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود ، و احتیاط واجب* آن است که آب ریختن بعد از ازاله عین نجاست باشد ، و در مثل لباس غساله آن را با فشار دادن و مانند آن بیرون آورد.
سؤال ۱ . شخصى دچارخونریزى شدید بوده و در بیمارستان بسترى است و آب کشیدن بدن یا عوض کردن لباس براى او مشقت شدید دارد ، حکم نماز او چیست ؟
جواب ) اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طورى است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس براى نوع مردم مشقّت داشته باشد ، تا وقتى که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است، مىتواند با آن خون نماز بخواند ، و همچنین است اگر چرکى که با خون بیرونآمده یا دوایى که روى زخم گذاشتهاند و نجس شده در بدن یا لباس او باشد .
سؤال ۲ . اگر بدن انسان زخم باشد و لکه بسیار کوچکى از خون روى لباس یا بدن باشد نماز با آن صحیح است ؟
جواب ) در صورتى که خون جراحت روى بدن یا لباس به مقدار کمتر از درهم باشد نماز با آن اشکالى ندارد ولى نجس است ، و اندازه درهم در حکم مذکور ، تقریباً به اندازه بند سر انگشت سبّابه ( انگشت شهادت ) است .
اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد که اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است، اگر چه خون و رطوبتى که به آن رسیده به اندازه درهم نباشد، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نکند، نماز خواندن با آن اشکال ندارد.
همچنین اگر بدن یا لباس خونى نشود ولى به واسطه رسیدن با رطوبت به خون نجس شود، اگرچه مقدارى که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمىشود با آن نماز خواند.
سؤال ۳ . بعد از قطع خونریزى معمولا زردابهاى اطراف زخم پیدا مىشود آیا این زردابه نجس است ؟
جواب ) زردابهاى که در حال بهبودى زخم در اطراف آن پیدا مىشود اگر معلوم نباشد که با خون مخلوط است پاک مىباشد .
سؤال ۴ . اگر نداند خون زیر پوست مرده است یا گوشت آن کوبیده شده است ، چنانچه سوراخ شود پاک است یا نجس؟ و خونى که به واسطه کوبیده شدن زیر ناخن مىمیرد و بیرون آمدن آن ممکن نیست هنگام وضو چه حکمى دارد ؟
جواب )
۱ – اگر انسان نداند که خون زیر پوست مرده یا گوشت به واسطه کوبیده شدن به آن حالت درآمده ، پاک است .
۲ – اگر طورى باشد که دیگر به آن خون نگویند ، پاک است و براى وضوء اشکالى درست نمىکند . واگر به آن خون بگویند، نجس است و چنانچه پوست پاره شود و چیزى با آن ملاقات کند آن چیز نجس مىشود و در این صورت اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محلّ ، جهت وضوء یا غسل حرجى باشد باید تیمّم نماید .
سؤال ۵ . آیا خونى که به آب دهان برسد ، موجب نجاست دهان وآنچه در آن است، مىشود؟
جواب ) اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود اجتناب از آب دهان لازم نیست، و اگر با مخلوط شدن از بین نرود اگر آب از دهان بیرون بیاید اجتناب از آن لازم است، و همانطور بلعیدن در صورت دوم حرام است و در صورتى که چیز خارجى به آن خون برسد بنابر احتیاط واجب* نجس مىشود هر چند دندان مصنوعى باشد
سؤال ۶ . الکل صنعتى یا الکل طبّى یا ادکلنهایى که الکل دارند چه حکمى دارد ؟
جواب ) الکل صنعتى پاک است و همچنین الکل طبّى در صورتى که از چوب یا چیز دیگرى [ غیر از شراب و نبیذ و فقّاع ] ساخته شده باشد پاک است ، لذا در این صورت عطر و ادکلن اگر داراى الکل طبى هم باشد ، پاک است
سؤال ۷ . کسى نمىدانسته که قسمتى از لباس یا بدنش نجس بوده و بعد از چند روز فهمیده آیا باید نمازهاى گذشته را دوباره بخواند؟
جواب ) خیر لازم نیست .
نجس شدن لباسهاى کوچک
اگر لباسهاى کوچک نمازگزار، مثل عرقچین و جوراب که نمىشود با آنها عورت را پوشانید نجس باشد، چنانچه سایر موانع لباس نمازگزار در آن نباشد – مثل این که از مردار یا نجس العین یا حیوان حرام گوشت نباشد – نماز با آن صحیح است، و نیز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشکال ندارد.
همراه داشتن چیز نجس
چیز نجس مانند دستمال و کلید و چاقوى نجس جایز است همراه نمازگزار باشد.
بازدیدها: 371