مقدمه
ايام فاطميه، ايام شهادت صديقه طاهره، زهراي مرضيه، امّ ابيها عليها السلام است. درباره شخصيت زهراي مرضيه عليها السلام سخن گفتن مشکل است؛ مگر اينکه از قول معصومين عليهم السلام و آياتي که مصداق و تاويل آن حضرت زهرا عليها السلام است سخن گفته شود. کسي که، رسول خدا او را مدح کرده: «فَاطِمةُ أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيّ»؛[2] «فَاطِمةُ أَعَزُّ النَّاسِ عَلَيَّ»،[3] محبوب ترين و عزيزترين آدم پيش من زهراي مرضيه عليها السلام است.
کسي که در آيه مباهله و تطهير با فرزندان معصومش مشترک است، کسي که باطن آيه نور و سوره قدر است، چگونه راجع به اين شخصيت مي توان سخن گفت؟
کسي که ائمه معصومين عليهم السلام به وجودش افتخار مي کنند، سخن گفتن درباره حضرتش مشکل است.
بهترين الگو
حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف زهراي مرضيه را الگوي خود مي داند مي گويد: مادرم زهرا، دختر رسول الله الگوي من است.[4] امام حسن عسگري عليه السلام مي فرمايد: ما حجت خدا بر شما هستيم، ولي مادرم حجت خدا بر ماست؛ يعني خود ما اهل بيت چنين جايگاهي براي حضرت زهرا قائل هستيم.
در روايت است که هرگاه پيغمبر اکرم مي خواست حکم شرعي چيزي را بيان کند، خطاب به دخترش فاطمه مي فرمايد: «يَا حَبِيبَةَ أَبِيهَا کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَام»[5] حبيبه من! دخترم! حکم شرعي براي مردم اين است. اين رفتار نشان مي دهد که پيمبر گرامي اسلام حتي در تبيين احکام و مسايل اسلامي حضرت زهرا را ملاحظه مي فرمود.
گر چه دشمنان خيلي تلاش کردند که نام ايشان مطرح نشود، اما غير شيعيان نيز درباره ايشان قلم زده و کتاب نوشته اند.
انتخاب هاي فاطمه عليها السلام
برادران و خواهران عزيز! در اين حرم مطهر مي خواهم راجع به اينکه انسان بايد در زندگي اش چه انتخاب هايي را داشته باشد و نيز انتخاب هاي حضرت زهرا عليها السلام بحث کنم. انسان گاهي مي خواهد درس بخواند و گاهي مي خواهد ازدواج کند و گاهي مي خواهد خانه و زمين و يا ماشين بخرد. بنابراين ما در زندگي مان دائماً در حال انتخاب هستيم. من امروز مي خواهم راجع به انتخاب هاي حضرت زهرا صحبت کنم.
قرآن کريم مي فرمايد: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحياةَ الدُّنْيا * وَ الآْخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقي»،[6] بعضي ها دائماً دنبال ملاک هاي دنيايي اند، ولي بعضي ديگر در پي ملاک هاي اخروي هستند، «وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ»[7] کساني که نگاه اخروي دارند، ملاک انتخاب آنها رضايت خداوند است.
به بيان ساده تر انسان بعضي وقت ها ملاک انتخابش اشتباه است، سرابي را آب فکر مي کند. صنم را صمد مي خواند، خيلي ها اين گونه اند. بودايي و هندويي چقدر متواضعانه خم مي شوند، اما به اشتباه جلوي بت و يا حيوان و يا شخصي، کمر مي سايند؛ به دنبال آب است منتها اشتباهي به دنبال سراب مي رود. قرآن مي فرمايد: «هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا»[8] کسي که انتخابش دنياست، ترقي و صعود ندارد سقوط و عقب گرد دارد.
شش چيز در شش جا
حديث قدسي را خدمتتان عرض کنم، البته اين حديث نياز به منبر مفصل دارد، ولي من به اشاره از کنارش رد مي شوم. خداوند متعال مي فرمايد: من شش چيز را در شش جا گذاشته ام؛ اما مردم اشتباهي به جاي ديگر مي روند.[9] ببينيد! اگر به شما گفتند يک گنج در اين زمين است شما اشتباهي يک متر و يا نيم متر آن طرف تر را بکني و گنج را پيدا نمي کني.
اگر به شما گفتند اينجا آب دارد شما يک متر آن طرف تر را بکنيد، آب پيدا نمي کنيد.
اگر گفتند اين سؤال ها، جوابش اين است اگر گزينه درست را بزني جواب را مي يابي ولي اگر اشتباه بزني خراب مي شود يکي از آن شش چيز آرامش است.
آرامش در بهشت
«اِنّي وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِي الْجَنَّةِ وَ النَّاسُ يَطْلُبُونَهَا فِي الدُّنْيَا» موسي! مردم دنبال راحتي اند و من راحتي را در بهشت قرار داده ام، ولي مردم در دنيا دنبالش مي گردند. دنيا خانه راحتي نيست، همين که به فکر جوانيت مي افتي موهايت سفيد مي شود، تا مي خواهي از سلامتي بهره ببري، مريض مي شوي، يک آدم بي درد در اين دنيا پيدا نمي شود. اگر پولدار است مي گويد: نمي توانم غذا بخورم و مرض قند دارد. اگر کسي سالم است چيزي ندارد که بخورد!
درم داران عالم را کرم نيست کرم داران عالم را درم نيست
اگر همه چيز دارد اولاد ندارد، اگر اولاد دارد مشکل دار است. علي عليه السلام مي فرمايد: «دَارٌ بِالْبَلاءِ مَحْفُوفَة»؛[10] دنيا خانه راحتي نيست، تا مي خواهيد زندگي را سر و سامان دهيد مي بينيد که پدر خانه از دنيا رفت، بچه تصادف کرد. دين نمي گويد در دنيا راحت نباش؛ اما مقصود دين است که نگاهت به دنيا، نگاه راحت طلبانه نباشد.
پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام
بازدیدها: 103