✔️ اگر کسی اوضاع قبل از انقلاب را دیده شبانهروز شکر میکند
✔️ عدهای به وسیله همین انقلاب ارزشمند شدند
?حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته:
?استقرار نظام اسلامی به برکت خونهای پاک شهدا و ایثارگران و مدافعان بود، اینها هیچ عاملی نداشتند مگر برای دین.
?اگر کسی جزء اولیای الهی شد آن وقت ظاهر و باطنش یکی میشود. اگر کسی جهان و قرآن را آینه الهی دید، ظاهر و باطنش یکی است؛ خودش را فریب نمیدهد، دیگری را فریب نمیدهد، نه بیراهه میرود نه راه کسی را میبندد؛ انقلاب برای ما این معارف را آورده است.
?زمان رضاخان، تمام این حسینیهها را یکجا ویران و موقوفات را مِلکی کردند. یک نسل از حوزهها تقریباً قطع شده بود، حالا در حوزههای رسمی مثل مشهد و قم ممکن بود چندتا طلبه مخفیانه پرورش پیدا کنند ،ولی شهرستانها این نسل وسط قطع شده بود.
?انقلاب برای ما هزارها برکت آورد، درهای بهشت باز است؛ اگر کسی نخواست برود به سوء اختیار خودش است، درهای جهنم بسته است اگر کسی بخواهد گناه بکند باید مخفیانه به جهنم برود، اینها برکت انقلاب است و تمام خدماتی که در ایران شده و میشود اوّلین ثواب را در نامه عمل امام و شهدا و جانبازان نوشته میشود، بعد در نامه مسئولین نوشته میشود، اینطور نیست که حالا اگر شما یک فداکاری ببینید اینها اساس کار باشند و آنها سهمی نداشته باشند.
?این یکی از بیانات نورانی حضرت در نهجالبلاغه است که فرمود خدا را حمد میکنیم که برای خود مثل آینه جلوه کرد تا مردم در آینهٴ خلقت، اسما و صفات خالق را ببینند. در نظام خلقت آینهای به اندازه قرآن کریم شفاف و روشن نیست لذا وجود مبارک آن حضرت در کلمات جداگانه، قرآن را یک آینه ویژه الهی معرفی کرد. در جملههای دیگر فرمود درست است که کلّ نظام آفرینش آینه الهی است و اسمای خدا و صفات الهی را نشان میدهد ولی قرآن یک آینه ویژهای است که خداوند در این آینه، اسما و صفات خود را نشان داد ولی متأسفانه بعضیها نمیبینند.
?در قرآن فرمود یک عده فقط ظاهر دنیا را میبینند اینها سرمایهشان یک پول خُرد مختصری است، اینها فقط آسمان و زمین را میبینند. به وجود مبارک پیغمبر(ص) فرمود: ﴿فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّی عَنْ ذِکْرِنا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیاهَ الدُّنْیا ٭ ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ﴾ اینها بچههای مهدکودکاند همین اسباببازی را میبینند معلوم میشود دنیا یک ظاهری دارد و یک باطنی دارد، آنکه ظاهر دنیا را میبیند و پی به هدف خلقت نمیبرد فرمود: ﴿ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ﴾. همین دنیا را خوب بنگرند، باطنش را هم میبینند.
?درست است دنیا مذمّت شده ولی در بحثهای دیگر حضرت امیر میفرماید این جای مذمّت نیست، این اگر لذایذ را به شما نشان داده، گورستان و بیمارستان را هم به شما نشان داده است. حضرت امیر وقتی به حکومت رسیدند فرمودند؛ اگر کسی فقه را نداند احکام حلال و حرام را نداند در چاه ربا میافتد آن وقت چه کسی میتواند این را در بیاورد؟! این عدهای که به چاه افتادند این را دنیا به ما نشان داد یا نداد؟! اگر دنیا رسوایی اختلاسیها را به ما نشان نداده بود جای مذمّت بود، لذا حضرت فرمود: چه چیزی را داری مذمّت میکنی؟!
?همین دنیا که این همه مذمّت درباره اوست فرمودند، باطنی دارد. باطن دنیا این است که اگر کسی خلاف کرده، بالا میآورد، یعنی به صورت شفاف معرفی کرده، به ما گفته اگر کسی یک غذای ماندهای مصرف کند بالا میآورد، وقتی بالا آورد آبرویش ریخته میشود، اختلاس همینطور است، ترک حقوق مردم همینطور است. در دنیا رسوایی است، در آخرت هم رسوایی است. ظاهر دنیا این مال حرام شیرین است، اما باطنش این است که یک روز بالا میآوری و آبرویت میرود این میشود باطن دنیا.
بازدیدها: 50