ایا مقام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از امام حسین(علیه السلام) بالا تر است؟

خانه / مطالب و رویدادها / ایا مقام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از امام حسین(علیه السلام) بالا تر است؟

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) و امامان(علیه السلام) از جمله امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مورد آگاهی از احوال و اعمال مردم با هم تفاوتی ندارند.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) و امامان(علیه السلام) از جمله امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مورد آگاهی از احوال و اعمال مردم با هم تفاوتی ندارند. خداوند در قرآن می‌فرماید: بگو: «عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده می‌شوید و شما را به آنچه عمل می‌کردید، خبر می‌دهد».[۱]
بر این اساس آگاه به همه احوال امّت بودن از ویژگی‌های تمام حجت‌ها و اولیای برگزیده خداوند است و اختصاص به یک حجت خاص و امام زمان ندارد.
با توجه به این‌که این عصر، زمان امامت امام مهدی(علیه السلام) است؛ از این‌رو؛ نامه اعمال ما به آن‌حضرت می‌رسد و او آگاه به محتوای آن خواهد شد، همچنان که سایر امامان(علیه السلام) نیز در زمان امامتشان نامه اعمال امتشان به دست آنان می‌رسید.
عبد اللَّه بن ابان روغن فروش که در نزد امام رضا(علیه السلام) صاحب مقام و منزلتى بود می‌گوید: از امام رضا(علیه السلام) خواستم تا براى من و خانواده‌ام دعا کند.
آن‌حضرت فرمود: «آیا این کار را نمی‌کنم؟! همانا اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه می‌شود».
عبد اللَّه می‌گوید: این سخن امام بر من سخت آمد و پیش من امرى بزرگ جلوه کرد، پس حضرت رضا(علیه السلام) فرمود: «آیا کتاب خداى عزّ و جلّ را نخوانده‌اى که می‌فرماید: “و بگو عمل کنید که زود باشد که خداوند و رسول او و مؤمنان عمل شما را ببینند”[۲] به خدا سوگند که مراد از مؤمنان در این آیه على بن ابی‌طالب(علیه السلام) است».[۳]
د. ظاهر زندگی معصومان(علیه السلام) طبیعی و مانند زندگی سایر مردم است و در زندگی عادی از معجزه، کرامت و علم غیب استفاده نمی‌کنند، مگر در موارد خاصی که مصلحت اقتضاء کند و این قانون نیز شامل تمام معصومان می‌شود. با توجه به اختلاف مقتضیات و شرایط زمان و مکان هر معصومی طبعاً استفاده از علم غیب از طرف وی نیز متفاوت خواهد بود. دور از انتظار نیست که امام زمان نیز در برخی موارد مانند امام حسین و دیگر امامان از طریق نامه نگاری از احوال امت با خبر شوند.
در تشبیه معقول به محسوس می‌توان گفت:
هارد دیسکی داریم که به صورت مرتب، با اجازه فردی که از او فرمان می‌بریم و دوستش هم داریم و می‌دانیم که آگاه‌تر از ما است انواع اطلاعات به آن وارد می‌شود اما او از ما درخواست کند که بنابر مصالحی فقط بخش معین شده‌ای از اطلاعات وارده را ملاک تصمیم گیری‌های خود قرار دهیم، آیا این کار را انجام نخواهیم داد؟!
پیامبران و امامان(علیه السلام) نیز با آن‌که با اجازه خدا به تمام اطلاعات دسترسی دارند، اما تصمیم گیری‌های آنان تنها در محدوده‌ای است که خدا برایشان معین کرده است.

[۱]. «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون»؛ توبه، ۱۰۵٫
[۲]. توبه، ۱۰۵٫
[۳]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏۱، ص ۲۱۹ – ۲۲۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق‏.

بازدیدها: 121

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *