خرّم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد…
کربلا می تواند نماد تبلور وحدت و بیعت با امام باشد که نمودی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست(1) حج حسینیان در کربلا و سعی بین صفا و مروه ی آنها، در بین الحرمین و لباس احرام آنها، لباس عزای سیدالشهدا(ع) است.
بنا به فرموده امام عسگری(علیه السلام)؛ یکی از نشانه های مؤمن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در روز اربعین می باشد.(2) زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(علیه السلام) به یکی از دوستان خود میفرماید: قبر حسین(علیه السلام) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) برود خداوند به هر قدمى که برمىدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مىفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا مىبرد.(3) ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(علیه السلام) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله(علیه السلام) بر میدارد، یک حسنه مینویسد و یک سیئه از او محو میکند. وقتی که به حرم میرسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده مینویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین مینویسد. وقتی میخواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار میگیرد و میگوید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به شما سلام میرساند، و پیغام میدهد (مژده میدهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشتهات بخشیده شده است.(4)
از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»(5) رسم بوده است، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود. ایشان آخرین بار در سال 1319هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(علیه السلام) رفت.
با اینکه زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین(علیه السلام) در روز اربعین نائل میشدند.
در مسیر«طریق الحسین(علیه السلام)» که از شهرهای مختلف به کربلا منتهی می شود، شیعیان همدیگر را فقط با این دو عنوان می شناسند، «زائر الحسین(علیه السلام)» یا «خادم الحسین(علیه السلام)» که این خود شیوه ومظهری از سبک زندگی اسلامی است.
حالات زیبای زائران در ارتباط معنوی با وجود مقدس سیدالشهدا(علیه السلام)، برخورد کریمانه خادمان هیئات که کاملاً مردمی برپا شده اند، به منظور پذیرایی، ایثار واحترام به همدیگر، رعایت حال بزرگان و پیرغلامان حسینی، تکریم سادات و در نهایت فیض قرائت زیارت اربعین در کنار مضجع نورانی امام حسین(علیه السلام) از جمله آثار وبرکاتی است که می توان برای مسافران این سفر نورانی بر شمرد.
نفس زیارت سیّد و سالار شهیدان از مصادیق تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی(6) و از جلوه های محبّت و دوستی با اهل بیت و از موارد عمل به آیه مودّت(7) است. زائرین سیدالشهدا(علیه السلام) قبل از همه وارد بهشت می شوند(8) و با زیارت سیّد الشهدا(علیه السلام) گناهانشان محو وعمرشان طولانی و روزیشان زیاد وغم واندوهشان برطرف می شود.(9)
———————————————————–
پی نوشت:
1- امام خامنه ای(مدظله العالی)، اول فرودین سال 1385
2- بحار الانوار،علامه مجلسی،ج98،ص348
3- کامل الزیارات،ابن قولویه،ص134 عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً
4- همان ، ص132-«مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»
5- متوفی سال 1281 قمری
6- قرآن کریم،سوره حج،آیه32«ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»
7- همان،سوره شوری،آیه23
ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ
8- کامل الزیارات،ابن قولویه،ص448
9- همان،باب61
انتهای مطلب/
بازدیدها: 125