یکی از ویژگیهای رشکبرانگیز افراد مخلص(به فتح لام) این است که چون در دنیا به حساب و کتاب اعمال خود رسیدهاند در روز قیامت، از احضار و حساب و کتاب و ترازوی اعمال، رهیده و به اصطلاح اهل عرفان، حشر آفاقی نخواهند داشت. بر این حقیقت دلالت دارد کریمه: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ: به یقین همگی (در دادگاه عدل الهی) احضار میشوند! مگر بندگان مخلص خدا! (صافات/۱۲۸).
به نظر می رسد مخلصین همان کسانی هستند که در جریان نفخ صور اول که همگان را مرگ در میرباید، صعقه و هول این صیحه آسمانی در امانند.
توضیح اینکه بنا بر آیات قرآن، در جریان نفخ صور اول، همه میمیرند جز گروهی اندک. چنانکه فرمود: وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی السَّمَـٰوَ’تِ وَ مَن فِی الارْضِ إِلَّا مَن شَآءَ اللَهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَی’ فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ.(۶۸/زمر).
این گروه اندک، تنها یک مرگ دنیوی دارند و بنا بر آیه یادشده، از رخداد صعقه یا فزعی که در پی نفخه اول، منجر به مرگ همگان میشود، در امانند. از سویی، ذیل آیه میفهماند که حکم قیام و حضور در نزد پروردگار، شامل این گروه اندک نمیشود بلکه مختص کسانی است که در نفخ صور اوّل مردهاند، و اینانند که بواسطۀ نفخ صور دوّم که نفخ احیاء و زندگی است، زنده میشوند و در برابر پروردگار حضور پیدا میکنند. تا اینجا از این آیه میتوان این نتیجه را گرفت که یک عده هستند که در قیامت حاضر نمیشوند. حال باید ببینیم اینها چه کسانیاند؟
اگر این آیه را کنار آیهای دیگر از قرآن بگذاریم که میگوید: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَهِ الْمُخْلَصِینَ. (۱۲۷/صافات):[همه آنها در قیامت حاضر میشوند مگر بندگان مُخلَص]،آنگاه فهمیده میشود که مراد از «مَن شَآءَ اللَهُ»که نمیمیرند، کسانی هستند که در قیامت حضور ندارند؛ یعنی مُخلَصین
نتیجه اینکه مخلَصین، مصداق افرادی هستند که از مرگ حاصل از نفخه اول در امانند. و چون میدانیم که نفخه اول و دوم در عالم برزخ رخ میدهد، نتیجه میگیریم که آنها، گذشته از حیات برزخی، از حضور در عرصه قیامت نیز فارغاند. اما اینکه کجا هستند پاسخ این است که مخلصین به واسطه اینکه و پس از مرگ دنیوی، بیآنکه این دو مرحله را طی کنند و آماده شوند برای حساب و کتاب روز میزان، به بهشت عدن الهی داخل میشوند.
مشرکین
سند مربوط به عدم حسابکشی از اهل شرک، دو روایت است که موید آیاتی است که اهل شرک و گناه را مشمول سوال و جواب نمیداند:
روایت نخست. انَّ اللّهَ عَزَّ وَجلَّ یُحاسِبُ کُلَّ خَلْق إِلاّمَنْ أَشْرَکَ بِاللّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَإِنَّهُ لا یُحاسَبُ وَیُومَرُ بِهِ إِلَى النّارِ
این روایت را شیخ صدوق در عیونالاخبار از امام هشتم علیه السلام آورده است و ترجمان آن چنین است:
خداوند همه (گنهکاران) را مورد حساب قرار مى دهد مگر مشرکان که بدون رسیدگى به حسابشان روانه دوزخ مى گردند.
منبع : فرهنگ نیوز
بازدیدها: 257