زنان شایسته از دیدگاه اسلام
پایگاه اطلاع رسانی هیات: پس از قرآن مجید، پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین ارزشها و مکرمتهائی که به زن مقام و منزلت میدهد و او را تا جوار قرب حضرت حق میبرد بیان کردند که البته هر زنی با بینش و درایت و با انتخاب و اختیار خود آراسته به آن ارزشهای والا شود مورد توجه خدا و پیامبر و اهل بیت قرار میگیرد، در این زمینه به پارهای از روایات که به صورتی کلی از زنان دارای ارزشهای معنوی تعریف شده اشاره میکنیم.
این گونه روایات به طور اغلب در کتابهائی چون وسائل الشیعه، جامع احادیث الشیعه، بحار الانوار، محجة البیضاء آمده است.
«قال رسول الله خیر نسائکم الولود الودود العفیفة العزیزة فی اهلها، الذلیلة مع بعلها المتبرجة لزوجها الحصان علی غیره آلتی تسمع قوله و تطیع امره و اذا خلأ بها بذلت له ما یرید منها ….»
پیامبرخدا فرمود: خوبترین زنان شما زنی است که بسیار فرزند آورد، بسیار دوستدار شوهر و فرزند باشد، از صفت با ارزش پاکدامنی برخوردار باشد، در نزد قوم و قبیلهاش سرفراز و با عزت و نسبت به شوهرش رام و مطیع باشد، فقط برای شوهر خود آرایش نماید، و نسبت به غیر شوهرش در قلعه عفت و حفظ دامن به سر برد، چون شوهر با او خلوت نمود به هر صورت که شوهر در لذتبری از او میخواهد در اختیار شوهر باشد.
و نیز آن حضرت فرمود:
«ما استفاد امرء مسلم فایدة بعد الاسلام افضل من زوجة مسلمة تسره اذا نظر الیها، و یطیعه اذا امرها، و تحفظه اذا غاب عنها فی نفسها و مالها:»
مرد مسلمان پس از اسلام فایده و منفعتی بهتر از همسر مسلمان نصیب او نشده، همسری که چون به او نظر کند خوشحال و مسرور شود، و چون شوهرش به او فرمان دهد اطاعت نماید، و هر گاه شوهر از او غایب شود وجود خودش را در حصن حصین عفت حفظ نماید، و از مال شوهر مراقبت کند که بیجا مصرف نگردد.
و آن حضرت فرمود:
«من سعادة المرء الزوجة الصالحة:»
از خوشبختی مرد همسر شایسته است.
زنان متکی به فرهنگ غیر حق
به این نکته باید توجه داشت که دختران و زنانی که در هر دوره به خاطر شهوات حیوانی، احساسات غریزی از صراط مستقیم الهی جدا، و به فرهنگ ضد حق میپیوندند، یا از ابتدا به خاطر انحراف خانوادگی روی به دین خدا نمیآورند، و در گناه فساد دست و پا میزنند و به مظالمی که فرهنگها در طول قرون برای بهرهبرداری جنسی و التذاذ از وجود زن تن میدهند، انسانیت انسانی را از خود سلب نموده و از نظر پیامبر و اهلبیت جزء امت اسلامی و از افراد مسلمان به حساب نمیآیند و پیامبر و اهلبیت در روایات زیادی که از وضع آنان به ویژه در قرنهای بعد از خودشان خبر دادهاند از آنان و مردانی که آنان را به اسارت شهوات حیوانی خود در آورده، و از فرهنگهائی که آنان را از حجاب و پوشش و عفت وعصمت و طهارت و پاکی درآورده و در لجنزار غرائز آزاد و بیبند و باری انداختهاند بیزاری جسته و همه آن زنان و مردان را مخرب تربیت، و عامل شیوع فحشا و منکرات دانسته و محکوم به عذاب قیامت و کیفرهای سنگین عرصه محشر به حساب آوردهاند.
اینان باید بدانند که پیامبر بزرگ اسلام با کمک قرآن، و نقشههای سعادتبخش سنت، زمینه بینظیری را برای نجاتشان از فرهنگهای شیطانی فراهم آورد، و راه خیر دنیا و آخرت را به رویشان باز کرد، و عرصه اسلام را برای رشد و کمال آنان و به ثمر نشستن درخت وجودشان ارائه فرمود، و در این جهت حق عظیمی بر آنان پیدا کرد، ولی اینان با نپذیرفتن قوانین و ارزشهای رهائیبخش اسلام حقوق قرآن و پیامبر را پایمال کرده و به شیطان و شیطان پرستان خدمت قابل توجه و بیجیره و مواجب نمودهاند!
در زمینه عمل اینگونه زنان که فریب مکتبهای شیطانی و به ویژه فرهنگ اروپا و آمریکا را خورده و خویش را در خانه و کوچه و بازار و پارک و وسائل نقل و انتقال از قبیل ماشین، قطار، هواپیما با صد قلم آرایش و با لباسهای محرک غرائز در معرض دید همگان قرار میدهند، و جز خسارت برای جوانان عزب و مردان زندار و آلوده کردن محیط ببار نمیآورند به چند روایت مهم که نشاندهنده غیبگوئی اهلبیت و خبر دادن به قول معروف از اوضاع آخر الزمان است اشاره میکنم باشد که برای بیبند و باران و فراریان از فرهنگ خالقشان حضرت حق مایهٔ پند گرفتن و عبرت، و زمینه بازگشت به اصالت و نجابت و عفت و طهارت و پاکی و درستی باشد.
اروپا از اواخر قرن نوزده با بیرون آوردن دختران و زنان از خانه، و رفع حجاب از آنان، و مشغول کردنشان به هر گونه شغل و به ویژه مشاغلی که مناسب شخصیت آنان نبود، و آزاد گذاردن آنان برای افتادن در هر فسق و فجوری، و زمینهسازی برای آنان در جهت ارضاء شهوت رانان هر مجلس و محفلی، و اداره کردن کابارهها و جلسات عیش و عشرت به وسیله این جنس لطیف، و کشانیدن دختران و زنان به بازی در فیلمها با عریانی و نیمه عریانی و لباسهای مبتذل و شهوتانگیز، جنایات هولناکی بر آنان روا داشت و ستمی بینظیر بر آنان تحمیل نمود.
اگر زنان با رعایت حجاب و عفت و عصمت و پاکدامنی با مشاغلی چون آموزگاری، خیاطی، طبابت، جراحی، گلدوزی، آرایشگری، پرستاری آن هم نسبت به همجنسان خودشان و در حدی که به حقوق شوهران و فرزندانشان لطمهای وارد نمیشد مشغول بودند این همه فساد و بیبند و باری و آلودگی رواج پیدا نمیکرد، متأسفانه فرهنگ منحط غرب نسبت به زنان به مشرق هم سرایت کرد، و گروهی از دختران و زنان به تقلید از آن فرهنگ شیطانی روی آوردند و چه بلاها به سر خود و مردانشان و مردان جامعه نیاوردند!
دانشمندان غرب و شرق که از انصاف برخوردارند از وضع آشفته زنان به نگرانی سخت دچار شدند تا جائی که برخی از دانشمندان غرب آرزوی بازگشت زنان را به خانه برای خانهداری صحیح و حفظ حقوق شوهران و تربیت فرزندان را کردند و این آرزو را علمای پس از آنان هم به ارث بردند و هنوز این آرزو در دلهای صاف وجود دارد.
آگوست کنت در کتاب النظام السیاسی میگوید: دورهٔ انقلابها و امواج اجتماعیه در این عصر ایجاد ضلالت و گمراهی و مشتی خیالات بر حالت اجتماعی زنان نمود، ولی قانون طبیعی که این عنصر لطیف را به زندگی دائمی منزلی تخصیص میدهد تغییر نکرده، و این قانون در اعلی مرتبه درستی و کمال است، و حکمرانی خود را نسبت به جامعهای که میخواهد سالم بماند دارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شیخ حسین انصاریان
بازدیدها: 0