زیارت با معرفت اضلاعی دارد که با زائر لازم است آنها را برای خود
تجمیع نماید.
قال الصادق ع : يُقْتَلُ حَفَدَنِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِي مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا طُوسُ مَنْ زَارَهُ إِلَيْهَا عَارِفاً بِهِ أَخَذَتْهُ يَدِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَأَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَإِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَمَا عِرْفَانُ حَقًّهِ قَالَ يَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ غَرِيبٌ شَهِيدُ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَجْرَ سَبْعِينَ شَهِيداً مِمَّنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى حقيقة.
نوه مرا در سرزمین خراسان در شهری به نام طوس می کشند. کسی که او را عارفاً بحقه” زیارت کند. من روز قیامت از او دستگیری میکنم. و وارد بهشتش میسازم. هر چند که مرتکب گناهان کبیره شده باشد.
راوی گفت: فدایت شوم معرفت به حق ایشان چیست؟ فرمود: این که بدانی او امامی است که پیروی از او واجب است. او غریب است و او شهید است. کسی که با شناخت ،حقش او را زیارت کند. خدای صاحب عزت و جلال پاداش هفتاد شهید از شهدای راستین در رکاب رسول خدا (ص) را به او عطا میفرماید.
البته واضح است که در این بین میان اباعبدالله ع و امام رضا ع و سایر
معصومان (صلوات الله عليهم اجمعین) تفاوتی وجود ندارد.
قَالَ أَبُو الحَسَنِ مُوسَى عَ أَدْنَى مَا يُشَابُ بِهِ رَائِرُ أَبي عَبْدِ اللوع بسط الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَحُرْمَتَهُ وَوَلَايَتَهُ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ؛ امام موسى بن جعفر علیه السلام فرمودند: آنگاه که زائر، حق و حرمت و ولایت ابا عبدالله ع را بشناسد. کمترین ثوابی که به او داده می شود بخشایش گناهان گذشته و آینده ی اوست.
حقیقت زیارت
آنچه که در زیارت باید بدنبالش بود. احیای حق خدا حق رسول خدا و حق امام است.
دل مشتاق زائر بداند که نسبت به این ،زیارت از سوی خدای متعال و همچنین پیامبر خدا ص و امام ع نیز کشش و مطالبه ای وجود دارد. و در واقع ایشان این زیارت را حق خود می دانند.
یعنی حق خدا و رسول و امام چنین اقتضا دارد. که بنده مؤمن به زیارت امام حسین ع برود. پس اگر در این زمینه مؤمنی که بدون دلیل، اهمال نماید. همانا در ادای چنین حقی کوتاهی نموده. و از چشم خدا خواهد افتاد.
قال صادق: لَوْ أَنَّ أَحَدَكُم حَجَّ دَهْرَهُ ثُمَّ لَوْ يَزُرِ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيَّ لَكَانَ تَارِكُاً حَقَّا مِنْ حُقُوقِ اللَّهِ وَحُقُوقِ رَسُولِ اللَّهِ لِأَنَّ حَقَّ الْحُسَيْنِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم .
هر کدام از شما اگر تمام عمرش را به حج برود. اما به زیارت حسین بن علی اعلام نرود. مطمئناً . حقی از خدا و نیز حقوق رسول خدا را ترک کرده است. زیرا حقوق حق حسین ع تکلیفی است که از جانب خداوند بر هر مسلمانی واجب شده است.
آری این حق خداست و مطالبه اوست. که به زیارت سیدالشهدا ع مشرف شوی. و نیز حق پیامبرص و مطالبه امام حسین ع است. و چه افتخاری بالاتر از این؟
برگرفته از کتاب ” کربلا طریق الاقصی”
بازدیدها: 0