این مرجع تقلید و استاد حوزه در یاداشت خود آورده است: برخی می گویند آئین نوروز بدعت و خلاف شرع است و باید به کلی با آن مخالفت کرد؛ حال آن که مخالفت با آئین نوروز غیر قابل قبول است، مخصوصاً که نوروز دارای آثار مثبت قابل ملاحظه ای است.
متن کامل یادداشت روز حضرت آیت الله مکارم شیرازی را در ادامه بخوانید:
احترام به آداب و رسوم نیک پیشین حاکی از این مسألۀ مهم و کلیدی است که می توان در آداب و رسوم معقول یکدیگر، شرکت کرد و از این طریق به جلب محبت دیگران کمک نمود، و از آنجا که ما در برابر آداب و رسوم نیاکان باید اهل تفکر و تشخیص و منطق باشیم لذا بهره گیری از آداب و رسوم سازنده، عاملى است براى حرکت تکاملى جوامع در جنبه های متعدد معنوی و مادی که از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.
تأملی در ماهیت عید نوروز
بی تردید نباید در مقابل سنت هایی که از پدران یا اجداد ما به ما می رسد تسلیم محض باشیم بلکه باید سنت های خوب را بپذیریم و سنت های غلط را رها کنیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خود سنت ها را سه قسم کرد؛ سنت های خوب که مطابق عقل و مصالح بود را پذیرفت. سنت های بد از قبیل زنده به گور کردن دختران، ارث ندادن به دختران و موارد دیگر را به کلی حذف کرد. سنت های معیوب را نیز اصلاح کرد. مثلا در مورد شوم بودن زن فرمود: زن شوم کسی است که مهرش زیاد و پرخرج باشد و الا همه سعادتمند از مادر متولد می شوند.
حال با این تفاسیر باید گفت در مراسم عید نوروز سنت های خوب و بد وجود دارد؛ مراسمی وجود دارد که ممدوح و مواردی هم مذموم و گاه مراسمی در آن است که نه ممدوح است و نه مذموم
آیا نوروز در دین مبین اسلام وارد شده است ؟
در مورد عید نوروز سه نظریۀ مختلف وجود دارد:
۱٫ بعضی ها خواسته اند به نوروز آب و رنگ روایی بدهند لذا گفتند نوروز عیدی است مذهبی، اسلامی که روایاتی در مورد آن وارد شده است و به تمام معنا باید آن را پذیرفت.
اما حقیقت این است که در احادیث اسلامی، اگرچه روایاتی در مورد نوروز وارد شده است ولی به گونه ای نیست که نوروز را به عنوان یک عید اسلامی معرفی کند ، به تعبیر دیگر روایاتی که نوروز را عیدی مذهبی بداند در دست نیست؛ ما مدارک معتبری نداریم و اسناد آنها محلّ بحث است؛ حال چه اصراری داریم که همه چیز را به پای دین ببندیم، احترام به اموات، تکریم، محبت، صله رحم و دیگر مسائل عمومات دین مبین اسلام را شامل می شود و حتما نباید روایت خاصی در آن وارد شده باشد.
آئین نوروز ؛ مشتمل بر آثار و برکات فراوان
۲٫ بعضی می گویندآئین نوروز بدعت و خلاف شرع است و باید به کلی با آن مخالفت کرد حال آنکه مخالفت با آئین نوروز غیر قابل قبول است ؛ مخصوصاً که نوروز دارای آثار مثبت قابل ملاحظه ای است
عید نوروز؛ آئین ملی؛ رسم عرفی
۳٫ نظریه ی سوم این است که عید نوروز، رسمی است ملی و نه اسلامی ، دارای خوبی ها و آسیب هایی که باید خوبی های آن را گرفت و بدی ها را کنار گذاشت. خداوند نیز در قرآن می فرماید:«الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه ُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب؛ کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند، آنها کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند».
این آیه فقط در خصوص اقوال نیست بلکه در اعمال هم باید همین گونه عمل کرد. طبیعت دنیا این است که در کنار گل ها خارهایی وجود دارد. انسان عاقل باید گل ها را بچیند و خارها را کنار بگذارد. کسانی که برای چیدن گل هجوم می آورند و دست خود را به خار زده زخمی می کنند انسان عاقلی نیستند.
لذا بهتر آن است که بگوییم ما مجبور نیستیم نوروز را یک روز مذهبى قلمداد کنیم بلکه یک روز ملّى و یک عید طبیعی است؛ عید نوروز حاکی از خوش ذوقی ایرانیان است که آغاز بهار را جشن می گیرندواسلام با مناسبت هاى ملّى اگر به صورت معقول انجام شود مشکلى ندارد،زیرا هر ملتی برای خود اعیادی دارد؛ به عنوان نمونه روز پیروزی انقلاب را جشن می گیریم و روز عید می دانیم. روزهایی که موفقیت فوق العاده ای نصیب ملتی می شود به عنوان عیدمعرفی می شود،عید نوروز هم از این باب است.
در این میان عدّه اى از وهابیهاى بى سواد اینها را بدعت مى دانند حتى جشن میلاد پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را هم بدعت مى دانند و به این اندازه هم عقلشان نمى رسد که بدعت شرعى با بدعت عرفى فرق مى کند؛ بدعت شرعى آن است که چیزى که از دین نیست جزء دین قرار گیرد. حال آنکه هر عادت و رسم عرفى را نمى توان بدعت دانست؛[۲۲] بله اگر به معنای مذهب باشد بدعت است ولی کسی این کار نمی کند زیرا کسی نمی گوید که در شرع آمده است که مثلاً در اول سال باید سفره هفت سین گذاشت و یا مناره های بلند برای مساجد درست کرد. بلکه همه ی این موارد از باب مسائل عرفی است و کسی آن را به عهده ی شرع نمی گذارد.
لذا صاحبان اندیشۀ تکفیر نمی دانند که بدعت اگر نوآوری عرفی باشد حرام نیست زیرا مساجد ؛خانه ها، نوع لباس ها و چیز های دیگر از این قبیل در زمان پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم نبوده است حال کسی می تواند قائل شود که همه ی اینها بدعت است؟از این رو نوروز یک رسم عرفى است و فواید بسیارى دارد و به خاطر فواید آن به آن احترام مى گذاریم.]
زوم طرد آسیب ها و خرافات از آئین نوروز
بی شک در ایام نوروز نباید به دنبال خرافات برویم؛ مواردی چون شب چهارشنبه سوری و امثال آن.بلکه این سری رسوم خرافی باید حذف شود که ثمره ی آن جزء زیان دیدن یک عده چیز دیگری نیست.
نباید فراموش نمود اگر عید جنبه ی خرافی پیدا کند مورد تایید اسلام نیست ولی اگر بر جنبه های اسلامی آن تاکید شود مانند خانه تکانی، دید و بازدیدها، کمک به ارحام و نیازمندان، آشتی کردن ها و شادی و سرور مثبت همه مورد تایید اسلام است ، نه تنها اسلام با آنها مخالف نیست بلکه از آنها طرفداری هم می کند.
عید نوروز و خانه تکانی دل و روح
از نکات و آثار خوب عید نوروز، خانه تکانی ظاهر و باطن است. هم باید ظاهر خانه را تمیز کنند. هم باید خانه ی دل را تمییز کنند، رذائل اخلاقی را از خود بیرون کنند و سینه ها را از کینه ها بشویند. در این ایام باید دل ها را از کینه ها و مسائل بی ارزش خانه تکانی کرد و از مسائلی که مشکل زا ست دوری جست.
لذا انتظار می رود همچنان که مردم نظافت و خانه تکانی می کنند و آلودگی ها را از خانه بیرون می ریزند. خوب است دل ها نیز از کینه ها، بغض ها، خودبینی ها و موارد منفی دیگر خانه تکانی شود.
آئین نوروز؛جوشش محبت در سایۀ صلۀ رحم
اثر دیگر عید نوروز صله ی رحم است ، چه بسا افرادی که در طول سال همدیگر را نمی دیدند و یا با هم قهر بودند، همدیگر را می بینند و آشتی می کنند. مهربانی ها، دوستی ها و سایر آثار مثبت در افراد افزایش می یابد.
بی شک صله رحم جوشش محبتی است که در دل ها ایجاد می شود. مردم صله ی رحم به جا می آورند و قهرها تبدیل به آشتی می شود. این نکته که همان تألیف قلوب و صله ی رحم و گذشت است مورد توصیه ی اکید اسلام است که در این ایّام بیشتر است و دوستان و همسایگان و اقوام همدیگر را زیارت مى کنند.
امیدوارم همه به هم محبّت کنند و محرومان و بستگان خود را فراموش نکنند و کدورتها را فراموش کنند ؛ اگر به یکدیگر رحم کنیم، خدا هم به ما رحم مى کند.
رسیدگی به نیازمندان؛ شاخصۀ مهم عید نوروز
از جمله برنامه هاى پسندیده در ایّام نوروز کمک هایى است که به نام عیدى به نیازمندان مى شود که تمام این امور از مسلّمات اسلام است.
کمک کردن به نیازمندان از بزرگترین عبادات است، زیرا از بزرگترین اعمال ادخال سرور در قلوب مؤمنان است، لذا افرادی هستند که در ایام عید به ضعفای فامیل بدون چشمداشتی کمک می کنند و دل های آنان را شاد می کنند.
هم چنین در اماکن مختلف و متعدد در آستانۀ عید نوروز، جشن عاطفه ها برگذار می شود و اموالی را از مردم جمع آوری می کنند و در میان محرومان و کسانی که احتیاج دارند تقسیم می کنند. این کار آثار مثبت فراوانی دارد و اسلام با آن موافق است.
عید نوروز؛ فرصتی برای رفع خستگی وتجدید قوا
از جمله آثار ارزشمند عید نوروز می توان به تجدید قوای جسمی و روحی اشاره کرد.زیرا انسان خستگی هایی که در طول سال داشته است را کنار می گذارد و برای شروع فعالیت مجدد تجدید قوا می کند. لذا در عید نوروز افراد استراحت می کنند و برای فعالت فکری و جسمی مثبت آماده می شوند.
در اسلام نیز توصیه شده است که مقداری از زمان خود را برای تفریح قرار دهید؛در حدیث نبوی می خوانیم:«سَاعَهٌ یَخْلُو فِیهَا بِحَظِّ نَفْسِهِ مِنَ الْحَلَالِ فَإِنَّ هَذِهِ السَّاعَهَ عَوْنٌ لِتِلْکَ السَّاعَاتِ؛ در ساعتى نفسش را از حلال بهره مند گرداند که که این تفریح به عنوان یار و کمک برای ساعت کار و عبادت به حساب می آید».
عید نوروز؛ بهانه ای برای شادزیستن و ادخال سرور
از جمله کارهای ثواب ادخال سرور در قلب مؤمن است لذا در احادیث اسلامى در مورد ادخال سرور در قلب مؤمنان به طور خاص، یا انسان ها به طور عام، روایات زیادى وارد شده است؛از این رو ادخال سرور در قلب انسان نه تنها در سراى دیگر به یارى انسان مى شتابد، بلکه در همین دنیا نیز مأموریت دارد که در مشکلات، او را یارى کند و مصائب و حوادث تلخ را به شدت از او دور سازد.
حال یکی از آثار مهم عید نوروز این است که مردم مسرور می شوند. در این صورت اگر به گونه ای شود که در قلب همه ی مؤمنان سروری داخل شود یقینا شارع نیز نسبت به آن رضایت دارد.
آیین نوروزی در پرتو خداگرایی
از جمله برنامه هاى نیک در ایّام نوروزاین است که همه در هر جا که هستند موقع تحویل سال به خدا توجّه دارند و دعا مى خوانند. لذا بسیاری از مردم در لحظه ی تحویل سال به مراکز مذهبی می روند و برای سرنوشت خود دعا می کنند. این مسأله چیزی است که انسان هم طرفدار آن است. در دعا از خداوند می خواهیم: حول حالنا الی احسن الحال؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال.
سخن آخر
در خاتمه باید گفت به هر حال مراسم نوروز از قدیم بوده و آثار مثبت فراوان دارد و باید حفظ شود. لذا تمام موارد فوق الذکر پسندیده و مورد توصیه ی اسلام است به همین جهت ما اصرار داریم که این رسوم و عادات محفوظ بماند.
امید است که در آستانه ی سال نو با ادبیات دوستانه و محبت آمیز به هم نزدیک شویم وسال جدید سال خوبى براى تمام مسلمین جهان باشد.
بازدیدها: 377