حجتالاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعهالقرآن الکریم و اهلالبیت(ع) در گفتوگویی ضمن بیان این مطلب گفت: حفظ قرآن کریم احتیاج به مقدماتی دارد و لذا نیازمند است که ما بهعنوان مقدمه ورود به این عرصه آشنایی با روخوانی، روانخوانی، فصیحخوانی، ترجمه و مفاهیم قرآن داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه گذراندن دوره آموزش حفظ شرط ورود به حفظ قرآن است، ادامه داد: همچنین آشنایی با ترتیلخوانی، صوت و لحن و دورههای تجویدی از دیگر مواردیست که نیازمند رسیدن به حفظ قرآن است. طباطبایی با اشاره به اینکه طی کردن این مقدمات در کشورهای دیگر نیز حدود دو سال به طول میانجامد، عنوان کرد: گذراندن این مقدمات نیز در کشور ما، بیش از دو سال زمان میبرد تا اینکه فرد برای حفظ چند جزء قرآن آماده شود.
حفظ سه جزء قرآن کریم در دوره آزمایشی
رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعهالقرآن الکریم و اهلالبیت(ع) افزود: حفظ جزءهای ۳۰، ۲۹ و جزء اول بهعنوان دوره آزمایشی مدنظر است تا از این طریق تواناییهای فرد سنجیده شود. وی با اشاره به حفظ سه جزء توسط قرآنآموز طی برنامهریزی منظم در طرح آزمایشی، اضافه کرد: سپس فرد وارد دورههای تخصصیتر میشود. لذا لازم است هنگامیکه کودک به مقطع سنی نوجوانی و ۱۲ سالگی میرسد، این مقدمات را گذرانده باشد. طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا نظر اساتید در اعلام توانایی قرآنآموز برای حفظ قرآن مؤثر است؟ ادامه داد: در این هنگام اساتیدی که مشغول به هدایت تحصیلی قرآنآموز میشوند و با فردی که متقاضی حفظ قرآن است، دورههایی را گذراندهاند، نظرشان را راجع به استعداد آن فرد برای توانایی حفظ کل قرآن بیان میکنند.
لزوم گذراندن دوره سه ماهه برای ورود به مرحله تخصصی حفظ
وی با اشاره به اینکه ممکن است این نظر راجع به توانایی فرد برای حضور در حفظ دو ساله و یا سه ساله باشد، عنوان کرد: اگر فردی این مراحل و مقدمات حفظ را طی نکرده باشد و در دورههای آزمایشی حضور پیدا نکرده باشد و یا نظر اساتید را نگرفته باشند برای اینکه این قرآنآموز چه توانایی را دارد، در این هنگام به فرد فشار وارد میشود.
طباطبایی در پاسخ به آسیبشناسی آغاز دورههای حفظ تخصصی یک ساله توسط حافظ بدون گذراندن دورههای مورد نیاز، ادامه داد: برخی از افراد بدون اینکه دورهها را گذرانده باشند و بر اساس آنچه خودشان از توانایاییهایشان فکر میکنند، به دورههای حفظ تخصصی یک ساله ورود پیدا میکنند که در این هنگام متحمل فشارها و حالت کسلی از حفظ قرآن میشود و حال آنکه خداوند متعال استعدادها را مختلف آفریده و هر فردی حافظه مخصوصی دارد چنانکه در روایات داریم «من حفظ القرآن بسهوله و من حفظ القرآن بمشقه» برخی قرآن را به آسانی و برخی قرآن را به سختی و با مشقت حفظ میکنند.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از این دو فرد میتوانند قرآن را بر اساس توانایی و حافظشان حفظ کنند، اظهار کرد: بنابراین هر کدام از این افراد باید با برنامه و طرح خاصی به حفظ قرآن بپردازند. رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعهالقرآن الکریم و اهلالبیت(ع) با تأکید بر اینکه اگر هر فردی شخصاً به این کار اقدام کند، روند اشتباهیست که شاید ادامه پیدا نکند، تصریح کرد: بنابراین اگر این روند به این صورت طی شود شاهد این مشکلات و آسیبها در حفظ نخواهیم بود.
منبع:ایکنا
بازدیدها: 1