کنترل اهل بیت علیهم السلام
«وَ تَمْشُونَ لِاِهْلِهِ وَ وُلْدِهِ فِى الخَمْرَهِ وَ الضَّرَاءِ». بعد هم می آمدید و نشان میدادید که به رسول (ص) محبت دارید و همراه او هستید، ولی بستگان او را در نهفته های راه کنترل میکردید و از دور مواظب آنها بودید.
تعبیرهای حضرت خیلی دقیق است.میگوید: دنبال فرزندان و اهل بیت پیامبر (ص) راه می افتادید و آنها را کنترل میکردید. حتی علی (ع) را در نماز تحت نظر داشتید. امکانات مالی او را گرفتید. دشمنانش را بر سر کار آوردید.
دوستانش را یا کنار زدید و یا کشتید و بدعتها را در جامعه گذاشتید. اینها از اساسی ترین کارهایی بود که انجام دادید.
چون جامعه ای که بدیها و پستیها و بدعت ها در آن شکل گرفت،حاکم عادل را تحمل نمیکند. همانطور که جامعه ی عادل و سالم ،حاکم ظالم را تحمل نمیکند.
و اینجاست که وقتی با بدعت و ظلم و ستم زمینه سازی نمودید،دیگر راهی و جایی برای حکومت علی (ع) باقی نماند.
میبینیم فردا کسانی در برابر علی (ع) قرار میگیرند که تا دیروز همراه او بودند.
کسانی که حتی با پدر زن خودشان هم بیعت نکردند و در کنار علی(ع) بودند فردا در برابر او ایستادند و جنگ جمل را به راه انداختند.
این مجموعه ی طرح و برنامهی شما بود و ما هم در این مجموعه صبر میکردیم؛ که:
«وَ نَصْبِرُ مِنْکُمْ عَلَى مِثْلِ حَزِّ المَدَى وَ وَخْزِ السِنَانِ فِی الحَشَا».
ما، بر تیغهای تیز شما و بر حرکت نیزه ها در درون و دلهایمان، صبر میکردیم و بر ضربه های سنگین شما که گویا در درون کسی آنها را به حرکت در آورده باشد، صبوری و استقامت مینمودیم.
فقه حضرت فاطمه سلام الله علیها
«وَأَنْتُمْ أَلْآنَ تَزْعُمُونَ أَنْ لَا اِرْتَ لَنا»؛ و شما بعد از این همه کنترل و مواظبت
و گرفتن مجموعه امکانات ما حال میگویید ارثی هم ندارید!
«أَفَحُکْمَ الجَاهِلِیَهِ تَبْغُونَ …؟». این فقه حضرت فاطمه (س) است؛ که به ابوبکر میگوید چطور میگویی که ما ارثی نداریم و از حضرت رسول(ص) ارث نمی بریم،
ولی شما از پدرانتان ارث میبرید؟ و چطور تو میگویی که رسول الله (ص) فرموده انبیاء ارثی نمیگذارن، در حالی که این قرآن است که میگوید:
«إِذْ یَقُول وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُدَ وَ قَال فِیمَا أَقَتصَّ مِنْ خَبِر یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا إِذْ قَالَ : فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنِی و یرثُ مِنْ آلِ یَعْقُوب …» سلیمان از پدرش داود ارث برده و زکریای نبی برای یحیی ارث گذاشته.
«أَوَلَسْتُ أَنَا وَ أَبِی مِنْ أَهْلِ مِلَّهٍ وَاحِدَهٍ؟»؛ آیا ما مسلمان نیستیم و کفر مانع
ارث ماست؟!
«أَمْ أَنْتُم أَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْآنِ وَ عُمُومِهِ مِنْ أَبِی وَ أبْنِ عَمِّى؟»؛ و یا این آیات مربوط به حضرت رسول (ص) نیست و تخصیص خورده و یا شما چیز دیگری را می خواهید؟
«فَدُوْنَکَهَا مَخْطُومَهً مَرْحُولَهً تَلْقَاکَ یَوْمَ حَشْرِکَ، فَنِعْمَ الْحَکَمُ اللَّهُ وَ الْزَعِیمُ مُحَمَّدُ وَ المَوْعِدُ القِیَامَهُ وَ عِنْدَ السَّاعَهِ یَخْسَرُ المُبْطِلُونَ وَ لَا یَنْفُعَکُمْ إِذْ تَنْدَمُونَ وَ لِکُلِّ نَبَاءٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتِیهِ عَذَابٌ یُخزِیهِ وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذَابٌ مقیم.»
بیا این شتری را که زمامش را بستی و رحل و کجاوه اش را محکم نگهداشتی، بردار.
و در حالی که دهانه و رحلش بر اوست،در دست تو باشد؛که آماده ی سواری است و تو را در روز رستاخیز و حشر ملاقات خواهد کرد.
پس حاکم و قاضی خداست و زعیم ما محمد (ص) است و وعده گاه ما قیامت.
و خدا خوب قاضی و حکمی است و محمّد(ص) خوب زعیمی و قیامت خوب وعده گاهی است.
منبع:کتاب روزهای فاطمه(س) به قلم استاد علی صفایی حائری
بررسی خطبه فدکیه /بخش سوم
بازدیدها: 0