حجت الاسلام محسن قرائتی در رابطه با مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به آموزه های آیات هشتادویکم و هشتادو دوم سوره بقره اشاره کردند و افزودند:
«بَلى مَنْ کَسَبَ سَیِّئَهً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»
«وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّهِ هُمْ فیها خالِدُونَ» (بقره، ۸۲-۸۱)
ترجمه: (چنین نیست که آنها گمان مى کنند) بلکه آنان که به دنبال گناه روند و گناهانشان، آنها را احاطه کند، قطعاً اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود.
و آنان که ایمان آورده و کارهاى نیک انجام دهند، قطعاً اهل بهشت اند و همیشه در آن خواهند بود.
بر خلاف پندارهاى باطل، این دو آیه میزان و معیارِ کیفر و پاداش الهى در قیامت را چنین بیان مى دارد:
کسی که از روى عمد و اراده به دنبال گناه رود تا آنجا که گناه او را در خود غرق کند، همواره در آتش است و راه گریزى ندارد و در این کیفر تفاوتى میان یهود با دیگران نیست.
چنان که شرط ورود به بهشت، ایمان و عمل در کنار یکدیگر است و ایمان به تنهایى و یا عمل به تنهایى کافى نیست؛ تا چه رسد به آنکه کسى بخواهد بر اساس خیال و آرزو به بهشت در آید!.
از این آیه مى آموزیم که:
* گاهى گناه چنان در وجود انسان رسوخ مى کند که قلب و روح را پوشانده و جز زشتى و پلیدى در گفتار و رفتار از انسان صادر نمى شود.
* امید بدون عمل، ارزشى ندارد. میزان در پاداش الهى، ایمان و عمل است، نه گمان و آرزو.
بازدیدها: 119