مفهوم شناسی تحریف جریان شناسی تحریف گران و راهکارهای مقابله با جریان تحریف | دکتر علیرضا معاف
جریان تحریف حقایق به موازات تحریم
به موازات تحریم -این را درست توجّه کنید- یک جریان تحریف هم هست؛ در کنارش یک جریان تحریف هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما؛ این هم یکی از کارهایی است که آنها انجام میدهند. هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را میخواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیهی مردم است که حالا من عرض میکنم که چه جوری میخواهند به روحیهی مردم ضربه بزنند؛ یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است. این تحریف در این زمینهها است و با این دو هدف دارد انجام میگیرد. پول زیادی هم دارند خرج میکنند برای اینکه این حقایق را تحریف کنند. الان هم ملاحظه میکنید که همین رؤسایشان، وزیرشان، رئیسشان، دیگران، خودشان را دارند خفه میکنند از بس به اینجا و آنجا سفر کنند، علیه ایران حرف بزنند، مصاحبه کنند، در هر قضیّهای اسم ایران را یک جوری بیاورند؛ واقعاً دارند خودشان را خفه میکنند، و این جریان تحریف است که وجود دارد.
تضعیف روحیه و نشاط و تحرّک و امید مردم توسّط دشمن، از اوّل انقلاب
امّا آن مسئلهی اوّل که تضعیف روحیهی مردم و ضعیف کردن نشاط و تحرّک و امید مردم است، از اوّل انقلاب بوده. از اوّل انقلاب، خطّ ثابت دشمن همین بود که خطاب به مردم ایران، به وسیلهی تلویزیونها، رادیوها -البتّه آن وقت محدودتر بود، حالا که دیگر وسیع هم شده و انواع و اقسام راههای ارتباطی وجود دارد- به مردم ایران تفهیم کنند که بیچاره شدید، دیگر مثلاً کارتان تمام است و هیچ کاری از عهدهی کسی برای شما برنمیآید، اوضاعتان خراب است و غیره؛ از اوّل انقلاب -یعنی از اوایل انقلاب، که حالا یک مقداری اوّل انقلاب گیج بودند، [بعد] به خود آمدند و جریان تبلیغی را علیه کشور پیش گرفتند- یکی از هدفها همین بوده که به مردم ایران بگویند با قطع ارتباط با آمریکا، با گسستن پیوندی که بین ایرانِ استعماریِ دوران پهلوی با آمریکا بود، پدر ملّت ایران درآمده. این را از اوّل [دنبال میکردند]؛ الان هم همین است؛ الان هم دارند همین را دنبال میکنند، اوضاع را بد جلوه میدهند، با صدها زبان، با صدها وسیله. اگر نقطهی قوّتی در کشور باشد که مطلقاً انکار میکنند؛ یا به سکوت برگزار میکنند یا انکار میکنند. خب، کارهای خوبی در کشور دارد انجام میگیرد؛ مطلقاً [حتّی] یکی از اینها در تبلیغات خارجی دشمنان ما منعکس نیست. نقطهی ضعفی اگر وجود داشته باشد، آن را دهبرابر میکنند، گاهی صدبرابر میکنند که این نقطهی ضعف را بزرگ کنند؛ برای چیست؟ برای این است که روحیهی مردم تضعیف بشود؛ امید مردم، بخصوص امید جوانها؛ چون وقتی امیدوار باشند، تحرّک جوانها، تحرّک فوقالعاده است، جوانها پیشتازند، پیشرانند؛ اگر چنانچه امید از آنها گرفته شد، متوقّف میشوند، مثل ماشینی که بنزینش تمام میشود، این جور [متوقّف] میشوند.
اینها هست، هدفشان این است، میخواهند جوانهای ما را ناامید کنند، نشاط را از آنها بگیرند، تحرّک را از آنها بگیرند و جوری بشود که جوانها تحرّک و پیشتازی و پیشگامی خودشان را نداشته باشند. این هدف اینها است و البتّه در بعضیها اثر هم میکند. در داخل هم کسانی همین حرفهای آنها را تکرار میکنند؛ یک خبری را فرض بفرمایید در نوشته یا اظهارات فلان کسی که جزو مجموعههای سیاسی است انسان میشنود، دو روز بعد میبیند که یا در فضای مجازی، یا در فلان روزنامه در کشور ما همان منعکس میشود. از این کارها متأسّفانه هست در داخل.
شرطِ شکست تحریم: شکست جریان تحریف در عرصهی جنگ ارادهها
در آن بخش دوّم، [یعنی] آدرس غلط دادن، آدرس دادنشان این جوری است که میگویند «اگر میخواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید»؛ خلاصهی حرف این است که باید کوتاه بیایید در مقابل آمریکا، باید ایستادگی نکنید، که حالا من بعداً دربارهی این، با تفصیل بیشتری صحبت خواهم کرد. این هم جریان تحریف. البتّه من به شما عرض بکنم که بله، بعضیها تحت تأثیر قرار میگیرند، و همان مطلبی را که آنها میگویند تکرار میکنند؛ چه در مورد ضعفهای کشور که دهبرابر میشود، چه در مورد کم نشان دادن و کوچک نشان دادن نقطهقوّتها و پیشرفتهای کشور، چه در مورد آدرس غلط دادن. خب این در بعضیها اثر میکند امّا در اکثر مردم، در غالب ملّت ایران اثر نمیکند. [غالب مردم] شناختهاند آمریکا را، شناختهاند دشمن را، میدانند که اینها دروغ میگویند، میدانند که اینها مغرضانه حرف میزنند؛ پس جریان تحریف هم به نتایج مورد نظر آنها نرسیده. و من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد؛ زیرا که عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد. این هم نکتهی دوّم.
رهبر معظم انقلاب- 10/05/99
با توجه به بیانات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم و سخنان اخیر ایشان در مبارزه با جریان تحریف می توان اینگونه نتیجه گرفت که آن روی سکه تحقق گام دوم، امیدآفرینی و مقدمه ایجاد امید، شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و مبارزه با جریان تحریف است.
1- مفهوم شناسی و انواع شناسی تحریف (مبتنی بر آیات قرآن و روایات)
«تحريف» را اين گونه معنا كردهاند: «التحريف بالشىء إمالته و العدول به عن موضعه إلى جانب».[1]
«تحريف به شىء اين است كه چيزى را به يك طرف ميل داده و آن را از موضعش تغيير دهند».
اصل مادّه «تحريف» از «حرف» است و آن به معناى «طرف» است؛ يعنى كنار. راغب مىگويد: «گفته مىشود حرف الشىء؛ يعنى كنار شىء و جمع آن احرف و حروف است. گفته مىشود حرف السيف و حرف السفينه و حرف الجبل؛ يعنى كنار شمشير، كنار كشتى و كنار كوه و حروف الفبا؛ يعنى حروفى كه دو طرف كلمه و حروف عمل كننده در نحو؛ يعنى حروفى كه در كنار كلمات قرار مىگيرند و بعضى را به بعض ديگر پيوند مىدهند».[2]
در قرآن نيز كلمه «حرف» به كار رفته است: «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ»(حج: 11)
بعضى از مردم اصلا خدا را در يك جانب عبادت مىكنند، اگر خيرى به او رسد اطمينان پيدا مىكند اما اگر مصيبتى براى امتحان به او برسد دگرگون مىشود.
«زمخشرى» آيه را چنين معنا نموده: «بر جانب و گوشهاى از دين نه باطن و قلب آن».[3]
سپس مىگويد: «اين بيان، مثلى است براى كسانى كه در دينشان سكون و اطمينان خاطر ندارند بلكه عبادت و دينشان با شك و ترديد همراه است؛ مانند كسى است كه در آخر لشكر قرار مىگيرد؛ اگر احساس ظفر و غنيمت كرد، مىماند ولى اگر احساس شكست نمود فرار مىكند و رو بر مىگرداند».[4]
بنابراين، «تحريف» از كلمه «حرف» گرفته شده، «حرف» هم به معناى «طرف و جانب» است. آن وقت «تحريف» كه مصدر باب تفعيل است؛ يعنى گرداندن و ميل دادن چيزى به يك طرف و يك جانب؛ اين تعريف به «تحريف كلمه» مربوط است.
اما در «تحريف كلام» گفته مىشود: تحريف الكلام، تحريف الكتاب و تحريف القرآن.
در قرآن كريم در چهار مورد، «تحريف كلام» به كار رفته است و آنها به ترتيب عبارتند از:
الف- «… وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ. (بقره: 75)
ب- «مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا ….» (نساء: 46)
ج- «… وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ ….» (مائده: 13)
د- «… لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ يَقُولُونَ ….» ( مائده:41)
باز، راغب مىنويسد: «تحريف شىء اين است كه آن را به يك سو و جهت ميل دهند، مثل تحريف قلم (كه آن را مىتراشند و به يك سو، ميل مىدهند) و تحريف كلام اين است كه آن را بر يكى از دو احتمالى كه ممكن است داشته باشد، حمل كنيم».[5]
انواع و ابعاد تحریف
مىدانيم كه لفظ بر معنا دو گونه دلالت وضعى دارد: اولى و ثانوى؛ «دلالت وضعى اولى» اين است كه لفظ بر همان معناى موضوع له خود- كه واضع در هر لغتى آن را وضع كرده- دلالت كند؛ مثل دلالت لفظ «آب» بر معناى حقيقى خود كه همان مايع حيات بخش است. با تلفظ «آب» به طور طبيعى، معناى موضوع له آن به ذهن مىآيد.
و اما «دلالت وضعى ثانوى» اين است كه لفظ به كمك قرينههاى حالى و يا مقالى بر معناى غير موضوع له خود دلالت كند كه از آن به معناى «مجازى» تعبير مىكنند.
اين هم در واقع به يك معنا دلالت لفظ بر معناى موضوع له است، چون الفاظ نسبت به معانى مجازى يك وضع عام و نوعى دارند؛ پس اجازه داده شده است كه لفظ استعمال شود در معناى مجازى منتها با وجود علاقه بين آن دو مانند علاقه مجاورت، علاقه مشاركت، علاقه مشابهت، علاقه سبب و مسبّب، علاقه جزء و كل، علاقه حال و محل كه گفتهاند به 25 مورد بالغ مىگردد.
اگر هم بگوييم لفظ را در هر معنايى كه عرف آن را مناسب بداند مىتوان به كار برد، ولى باز هم لغت و عرف هستند كه در واقع نوعى اجازهاى در به كار بردن الفاظ در معانى مجازى دادهاند. پس براى استعمال الفاظ در معانى مجازى يك وضع نوعى وجود دارد در برابر وضع شخصى. اين هم مىشود دلالت لفظ بر معناى مجازى، منتها به دلالت وضعى ثانوى؛ يعنى اگر از لفظ، معناى حقيقى اراده نشده باشد و قرينهاى هم در كلام باشد، آن وقت لفظ بر اين معناى مجازى دلالت دارد.
حال اگر كسى لفظ را از اين مجراى طبيعىاش منحرف كرد؛ يعنى لفظ را كه بايد بر معناى حقيقى يا به كمك قرينه، بر معناى مجازى دلالت كند، بر هيچ كدام از اين دو معنا حمل نكرد بلكه آن را بر يك معنايى كه خود مىخواهد حمل كرد، اين همان «تحريف» است. تحريف كلمه و كلام؛ يعنى آنها را از مجرا و معناى طبيعى خودشان كه همان معناى حقيقى و يا مجازى است به سمت و جهتى كه خود ميل و اراده كرده، منحرف كند.
در لسان العرب آمده است: «تحريف قرآن يا تحريف كلمه اين است كه ما لفظ را از معنايش تغيير بدهيم».[6]
واژه شناسی تحريف در قرآن
گفتيم كه در قرآن كريم در موارد متعدد، واژه «تحريف» به كار رفته است كه اينك به بررسى آنها مىپردازيم:
- أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ؛ آيا انتظار داريد به (آيين) شما ايمان بياورند با اين كه عدهاى از آنان سخنان خدا را مىشنيدند و پس از فهميدن، آن را تحريف مىكردند، در حالى كه علم و اطلاع داشتند؟!» (بقره: 75)
«تحريف» در اين آيه يعنى كلام خدا را طبق دل خواه و ميل و رأى خود معنا و تفسير مىكنند. در اين جا «تحريف»، به معناى مورد بحث ما نيست؛ بلكه به همان معناى لغوىاش مىباشد؛ يعنى آنان معناى كلام خدا را درك مىكنند و آن را مىفهمند، اما با اين وصف از معناى حقيقى و دلالت طبيعى، منصرف شده و كلام خدا را طبق ميل و خواسته خود تفسير و معنا مىكنند.
سپس خداوند مىفرمايد: و اين جاست كه شما انتظار داريد اشخاصى كه كلام خدا را از معنا و مجراى طبيعى خود خارج مىكنند، به شما ايمان بياورند؟! نه، آنان هرگز ايمان نمىآورند و شما نيز چنين انتظارى از آنان نداشته باشيد.
- «مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا …؛ بعضى از يهود، سخنان را از جاى خود تحريف مىكنند و مىگويند: شنيديم و مخالفت كرديم..» (نساء: 46)
اين آيه شريفه درباره قوم يهود است. غير از مرحوم علامه طباطبائى، اكثر مفسران آن را چنين معنا كردهاند كه «يعنى قوم يهود، تورات و انجيل را طورى تفسير و معنا كردند كه نه از نظر لفظى بر آن دلالت مىكرد و نه از نظر معناى مجازى، بلكه به ميل و پسند خود معنا و تفسير كردند».
صاحب تفسير المنار تحريف را از استادش چنين تعريف مىكند:
«تحريف به دو معناست: يكى تأويل كلام، به اين كه حمل شود بر غير معنايى كه براى آن وضع شده است و آن چه به ذهن مىآيد و تبادر مىكند از اين كلمه همين معناست، زيرا همين تأويل بود كه يهود را وادار به انكار نبوت پيامبر اکرم (صلّى اللّه عليه و آله) كرد … دوم: جا به جا نمودن كلام».[7]
زمخشرى نيز در ذيل آيه فوق مىگويد: «كلام را از موضع خود ميل داده و زايل مىكنند».[8]
اما علامه طباطبائى درباره آيه فوق، نظر ديگرى دارد. ايشان در تفسير ارزشمند خود، واژه «تحريف» را اعم گرفته است و مىفرمايد:
«خداوند متعال اين طايفه يهود را چنين توصيف نمود كه كلمات پروردگار را تحريف مىكنند؛ به اين طريق كه يا جاى آنها را تغيير مىدهند (مثلا پس و پيش مىكنند) و يا اين كه اصلا برخى از كلمات را به كلى ساقط مىكنند يا از پيش خود به كتاب خدا اضافه مىنمايند، همان طور كه تورات موجود، به همين سرنوشت دچار گرديد؛ يا به اين طريق است كه آن چه از جانب موسى و ساير انبيا در تورات آمده است به غير آن چه مقصود و منظور بوده است، تفسير نمودند و معناى حقيقى آن را رها كرده و از پيش خود، تأويل و تفسير كردند؛ هم چنان كه بشارتهايى كه در كتاب تورات درباره آمدن رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله آمده بود و قبل از بعثت پيامبر، آن چه درباره عيسى عليه السّلام به عنوان بشارت وجود داشت تمام آنها را تأويل كردند و گفتند: موعود تا كنون نيامده است و آنان تا به امروز منتظر آمدنش هستند».[9]
- «… وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ …؛ (در اثر كفر و ناسپاسى قوم بنى اسرائيل) قلوب آنان را قسى و سخت قرار داديم (و همين قساوت قلب موجب شد تا) كلام خدا را از جاىگاه اصلىاش، منحرف ساختند.»(مائده: 13)
در اين آيه شريفه نيز «تحريف» به معناى تفسير به رأى كردن و كلام را بر معناى غير مقصود و منظور تأويل نمودن است كه بنى اسرائيل در كتاب تورات و انجيل، در موارد فراوان دست به تحريف و تغيير حقايق زدند و بشارتهاى حضرت موسى و عيسى عليهما السّلام را ناديده گرفتند و مردم را گمراه و سرگردان ساختند.
- يا أَيُّهَا الرَّسُولُ لا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قالُوا آمَنَّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ هادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا …؛ اى رسول و فرستاده (خدا)! كسانى كه در راه كفر، شتاب مىنمايند و با زبان مىگويند ايمان آورديم ولى قلبشان ايمان نياورده، تو را غمگين و اندوهناك نسازند. هم چنين برخى از يهوديان سخنان دروغ را خوب گوش مىدهند و شنواى سخنان ديگرانند كه خودشان نزد تو نيامدهاند. آنان سخنان را از معنا و مفهوم اصلى خود، تحريف مىنمايند و به يكديگر مىگويند: اگر اين (كه ما تحريف كرديم) به شما داده شد (و محمد طبق خواسته شما داورى و حكم كرد) پس آن را پذيرفته و قبول نماييد و گر نه (از داورى و حكم او) حذر و دورى كنيد.» (مائده: 41)
شأن نزول اين آيات شريفه چنين است كه دو نفر از بزرگان و اشراف يهود، با اين كه داراى همسر بودند، مرتكب زناى محصنه شدند! خاخامهاى يهود، براى حفظ موقعيّت آنان تصميم گرفتند حكم تورات را تحريف كند و به جاى رجم و سنگسار نمودن زناكاران، آن دو زانى را شلاق بزنند، اما در عملى كردن تصميم خود خوف داشتند، و لذا كسانى را نزد پيامبر اكرم فرستادند تا حكم مسئله را از پيامبر بپرسند، چون پيامبر تورات را از خود يهوديان بهتر مىدانست گفتند: اگر پيامبر طبق نظر ما حكم كرد و گفت شلاق بزنيد، پس حكم او را قبول كنيد ولى اگر به رجم كردن فرمان داد، رأى او را نپذيريد.
وقتى حكم زناى محصنه را از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) پرسيدند، حضرت فرمود: «بايد سنگسار شوند». فرستادگان يهود؛ حكم حضرت را نپذيرفتند.
رسول خدا از ابن صوريا از حكم تورات درباره زناى محصنه پرسيد و فرمود تو را به خداى متعال و آيات او سوگند مىدهم كه راست بگويى و حكم تورات را بيان كنى. ابن صوريا حكم پيامبر را تصديق كرد و گفت: «حكم رجم هم اكنون در تورات موجود است …».[10]
سپس خداوند متعال مىفرمايد: «اى رسول ما! از اين كه اين يهوديان، نظر و حكم تو را نپذيرفتند ناراحت نباش، پس اگر نزد تو آمدند، مخيّرى در اين كه بين آنان حكم كنى و يا اعراض نمايى، اگر اعراض نمودى، بيمى به خود راه مده كه ضررى به تو نمىرسانند و اگر مصلحت ديدى كه حكم كنى، پس به عدالت حكم كن كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد؛ ليكن اينان هرگز تو را حكم قرار نخواهند داد و چگونه تو را حكم قرار دهند با اين كه توراتى كه حكم خداوند در آن است، نزدشان بود با اين وصف از آن روى گرداندند و اينان هرگز ايمان نمىآورند».(مائده: 43-42)
در اين جا نيز واژه «تحريف» در همان تغيير دادن لفظ از معنا و مفهوم واقعى و حقيقىاش به كار رفته است، زيرا يهود، حكم رجم را تغيير داده و خواستند زناكاران را شلاق بزنند ولى به هدف خود نرسيدند و رسوا شدند.
بنابراین در لسان دینی گاهی «تحریف لفظی» و گاهی «تحریف معنوی» داریم و در برابر هر دو شکل تحریف باید مقاومت کرد.
2- تحریف؛ اصلی ترین شیوه عملیات راهبردی و رسانه ای دشمن علیه نظام اسلامی
جنگ روایتها، نبرد حکایتها و مچ اندازی قضاوتها اصلی ترین عرصه نبرد نظام اسلامی با نظام غرب است و بررسی شیوه ها و روشهای عملیات روانی دشمن و عملیات روانی رسانه ای در سالهای اخیر نشان می دهد الگوی عملیات روانی ای که دشمنان به ویژه آمریکا در حال حاضر علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است در قالب پروژه تحریف دنبال می شود که مبتنی بر «تصویرسازی غلط و منفی» از جمهوری اسلامی برای مردم ایران و برای دیگران است. از طرفی در ذیل این الگوی محوری، تصویرسازی مثبت از آمریکا و غرب(دشمن) برای مردم ایران هم رخ می دهد.
رهبر معظم انقلاب در همین رابطه می فرمایند:
«یک نقطهی دیگر از عرصههای درگیری، فهم درست واقعیّتهای ایران و جهان است. اینکه شما فهم درستی از واقعیّتهای کشورتان داشته باشید، به ضرر آنها است؛ با این مخالفند، با این مبارزه میکنند؛ با چه ابزاری؟ با ابزار بسیار خطرناک رسانه، بخصوص رسانههایی که امروز نوپدید است. با تصویرسازی غلط سعی میکنند افکار ملّت ایران را منحرف کنند؛ هم تصویر غلط دربارهی ایران، هم تصویر غلط دربارهی خودشان، هم تصویر غلط دربارهی اوضاع منطقه.» (همایش 100 هزارنفری بسیجیان در ورزشگاه آزادی- 12/07/97)
«یک مسئلهی تصویرسازی دشمن هم هست؛ الان یک جنگ تبلیغاتی و رسانهای بسیار تندی علیه ما وجود دارد، درست مثل جنگ تحمیلی…… الان امکانات تبلیغاتی و رسانهای ما در مقابل دشمن، مثل امکانات آن روز ما است در مقابل دشمن؛ البتّه آن روز ما غلبه کردیم بر دشمن، امروز هم غلبه خواهیم کرد؛ بدون تردید غلبه خواهیم کرد، امّا وضع این است. با آن امکانات وسیع، مهمترین کاری که دشمن میخواهد بکند تصویرسازی غلط از وضع کشور است؛ نهفقط برای اغوای افکار عمومی دنیا بلکه حتّی برای اغوای افکار عمومی داخل خود کشور؛ حتّی داخل خود کشور! یعنی حرف میزنند برای اینکه بنده و جنابعالی که خودمان در این فضا داریم تنفّس میکنیم، چیز دیگری فرض کنیم غیر از آن واقعیّتی که وجود دارد.» (دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی-25/07/97)
«امروز نقشهی دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، و فشار عملی؛ هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطرهی بر کشور عزیز ما ایران است، همچنانکه بر بعضی از کشورهای بدبخت روسیاه منطقه سیطره و تسلّط دارد…… فشار روانی خیلی نکتهی حائز توجّه و مهمّی است. نقاط قوّت جمهوری اسلامی را، نقاط قوّتی که برای کشور و برای ملّت مایهی اقتدار و مایهی تقویت است نشان کردهاند و آنها را در تبلیغات و در برخوردها بهعنوان نقاط چالشآفرین معرّفی میکنند؛ برای اینکه ملّت ایران را نسبت به آنها دلسرد کنند.»(بیانات در مرقد مطهر امام خمینی- 14/03/97)
بنابراین با مبنا قرار دادن سخنان رهبر انقلاب به ویژه طی یکسال اخیر، می توان:
نقشه جریان تحریف را اینگونه تشریح کرد:
الگوی اصلی: تصویرسازی غلط و منفی از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی از یک طرف و تصویرسازی مثبت از غرب و آمریکا از طرف دیگر
الف. تصویر منفی از ایران در ذهن: 1- مردم و مسئولین ایران 2- مردم دنیا و منطقه
ب. تصویر مثبت از آمریکا و غرب در ذهن مردم و مسئولین ایران
اهداف جریان تحریف:
کوتاه مدت: ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی (هم برای مردم ایران و هم برای مردم دنیا و منطقه)
میان مدت: ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی در مردم نسبت به انقلاب (در داخل)؛ مخدوش کردن الگوی حکومت اسلامی در نگاه مردم دنیا
بلند مدت: اجبار نظام جمهوری اسلامی ایران به تغییر رفتار هم در داخل هم در منطقه و جهان
محورهای محتوایی جریان تحریف:
1- نقطه ضعف نشان دادن نقاط قوت جمهوری اسلامی
الف- ثبات سیاسی و استحکام ساختاری را محافظه کاری، انجماد سیاسی و انقباض ساختاری جلوه می دهند.
ب- مردم سالاری: زیر سوال بردن انتخاباتها، ادعای تقلب و مهندسی شدن، برجسته سازی عدم مشارکت ها
ج- امنیت: با دوگانه امنیت و معیشت، امنیت را زیر سوال می برند.
د- وحدت ملی و مذهبی: برجسته سازی اختلافات قومیتی و مذهبی، دوقطبی سازی،
ه- پیشرفتهای علمی و صنعتی: هسته ای (برجام و ایجاد دوگانه هسته ای- معیشت)، مانور روی فرار مغزها و برجسته سازی نخبگان خارج نشین،
و- توان دفاعی و نظامی: توان موشکی (برجام 2 و 3 و ایجاد دو گانه موشک – معیشت)
ز- عدالت خواهی بین المللی جمهوری اسلامی: حمایت ایران از تروریسم (برای دنیا)، ایجاد دوگانه منطقه – معیشت (داخل)، شعار نه غزه نه لبنان … (داخل)، پرونده سازی بین المللی علیه ایران به اتهام تروریسم (میکونوس، آرژانتین، دانمارک و ….)، قرار دادن ایران در لیست کشورهای مخاطره آمیز FATF (برای دنیا)، ارتباط دادن FATF با مشکلات اقتصادی و تحریمها (داخل)،
ح- پایبندی نظام به مبانی و آرمانهای انقلاب: هزینه زا و مانع پیشرفت معرفی کردن آرمانهایی مانند استکبارستیزی، تضعیف شعار مرگ بر آمریکا،
ط- آزادیهای اجتماعی و سیاسی: تاکید بر مساله حقوق بشر (زنان، همجنس بازی، مهاجرین، اعدامها، اقلیتهای قومی و مذهبی، زندانیان سیاسی، بهائیان و …)، برجسته سازی برخورد با بدپوششی، مظلوم نمایی درباره جاسوسها و مجرمان امنیتی
ی- نهادها و چهره های موفق حامی نظام (شورای نگهبان، سپاه، بسیج، روحانیت، آیت الله جنتی، آیت الله مصباح): خبرسازی، برجسته سازی عناصر پشیمان، اتهامات مالی، ارائه تصویر خشن، بی نظم و بی تدبیر از بسیجی، ترور شخصیت برخی چهره های انقلابی موثر،
ک- دینداری جوانان و پایبندی مردم به ارزشهای اسلامی و انقلابی: بزرگنمایی موارد فساد اخلاقی، بایکوت خبرهای خوب دینی مانند پیاده روی اربعین، کوچ شمردن نقش مراسمات آئینی و شعائر در دینداری، ارائه مداوم آمار طلاق، خشونت، درگیریهای اجتماعی، اعتیاد و ….
2- برجسته سازی نقاط ضعف و ارائه تعلیل غیرواقعی نقاط ضعف
الف- مشکلات اقتصادی و معیشتی: برجسته سازی نقاط منفی گزارشات نهادهای بین المللی درباره اقتصاد ایران و عدم پوشش نقاط مثبت
ب- فسادهای موردی اقتصادی، اداری را فساد سیستمی و ساختاری جلوه می دهند
ج- برخی تبعیض ها و بی عدالتی ها را فراگیر و یکپارچه جلوه می دهند
د- آسیبهای اجتماعی: آمار غلط درباره آسیبهای اجتماعی، ربط دادن انواع آسیبها به دین داری و حکومت دینی،
ه- مشکلات و مفاسد اخلاقی را بزرگنمایی می کنند
و- ناکارآمدیهای اداری و بروکراتیک را به نظریه ولایت فقیه نسبت می دهند.
3- نقطه قوت نشان دادن نقاط ضعف دشمن و دیگران
الف- انصراف ذهن مردم ایران از دشمنی دشمن: توهم دانستن توطئه های دشمن، غفلت از عوامل خارجی مشکلات و تاکید صرف بر ناکارآمدیهای داخلی
ب- کارآمد نشان دادن کشورهای همراستا با آمریکا: ارتباط دادن پیشرفتها به ارتباط با آمریکا و عدم استکبارستیزی (ژاپن و کره و …)
ج- بزک دوره پهلوی
با این اوصافی که از جریان تحریف ترسیم شد، راه کار چیست؟
راهکار اصلی شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن؛ نخستین و ریشه ای ترین تکلیف و جهاد امروز ما مبتنی بر بیانیه گام دوم
رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می نویسند:
«پیش از همهچیز، نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جستهام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشتهام و برحذر میدارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانهای دشمن و فعّالترین برنامههای آن، مأیوسسازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوههای امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامهی همیشگی هزاران رسانهی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنبالههای آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهدهاند که با استفاده از آزادیها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصرهی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است. نشانههای امیدبخش -که به برخی از آنها اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است و دستودلهای امین و خدمتگزار، بمراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسهدوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصهها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.»
راهکارهای رسانه ای و راهبردی مقابله با جریان تحریف
الف) باید بدانیم ابعاد محاصره تبلیغاتی دشمن و شگردهای آن چیست؟ (رسوا سازی رسانه های معاند با بیان مصادیق شگردهای شیطانی برای تصویر سازی غلط)
1) دروغ های بزرگ
مثلاً:
- ادعای تقلب در انتخابات ۸۸
- جاسوس بودن فرزند رئیس سابق قوه قضائیه وقت
- سهامداری فرزندان رهبری در موسسات بزرگ اقتصادی
- ماجرای ۶۳ حساب قوه قضائیه
- خبر دروغ عدم ثبت نام کوروش در شناسنامه ها
- آمار سازی های دروغین در مورد مسائل اجتماعی کشور
۲)تصویر سازی های غلط از شخصیت ها و ترور شخصیتهای ارزشمند و موثر
- تخریب چهره های برجسته مثل آیت الله جنتی، آیت الله مصباح؛ برجسته کردن و خارج کردن آنها از حوزه مرجعیت افکار عمومی
- شخصیت سازی از افراد بی اصالت و اراذل و اوباش و مرجع سازی از عناصر ناپاک با و ضریب دادن به اخبار آنها در رسانه های بزرگ
- فالوور سازی و بالا نشان دادن فالوورهای لاتهای اینستاگرامی شده و هنرمندان فاسد و افراد بی مقداری هیچ جایگاهی در مردم ندارند و منزوی جلوه دادن اشخاص موثر و فعال اجتماعی انقلاب
- تحریف دائمی تمامی سخنان مهم و جریان ساز شخصیت هایی که مقابل دشمن سرسختانه ایستاده اند و جنجال رسانه ای علیه مواضع تحریف شده و غیر قابل دفاع منتشر شده
۳ ) بزرگنمایی ضعف های کوچک یا حتی ساختگی ما و کوچک نمایی یا تغافل نسبت به ضعف های بزرگ خودشان و موفقیتهای ما
- مقایسه برخورد رسانه های غرب با آتش سوزی پلاسکو با برج گرنفل لندن و جنگلهای کالیفرنیا
- مقایسه برخورد رسانه های غرب با مفاسد اقتصادی رئیس بانک ملی ایران با رئیس جمهور کره جنوبی، نخست وزیر
- ژاپن
- جنجال بر سر تجمعات چند ده نفره اعتراضی و عدم پوشش تظاهرات و تجمعات دهها میلیونی سراسری در دفاع از نظام اسلامی
- سانسور بزرگترین اخبار بین المللی مانند راهپیمایی اربعین و پرداختن دامنه دار و به یک دعوای کوچک بین یک ایرانی و عراقی
- عدم انعکاس پیشرفت های خیره کننده علم و فناوری در کشور و برجسته کردن مهاجرت تعدادی از فارغ التحصیلان و اطلاق فرار نخبگان
- عدم انعکاس امواج عظیم گرایش جوانان و نسل های جدید ایرانی به دین و برنامه های معنوی محرم و رمضان و اعتکافها و راهیان نور و صف بلند داوطلبان دفاع از حرم و… کوچک شماری این واقعیتها از سویی و دامن زدن به هر اخبار بد در مورد ناهنجاری های اخلاقی بعضی جوانان و تعمیم آن به کل نسل جدید از سوی دیگر برای اثبات ادعای مخالفت نسل نو با ارزشهای انقلاب اسلامی
۴)ضریب دادن به اخبار گزینشی
- انتشار گسترده همزمان پیام های گزینشی در همه شبکه ها و رسانه ها و بایکوت گزینشی
- تکرار و تکرار و تکرار حتی بعد از اثبات دروغها
۵)صحنه سازی
- نسبت دادن قتلهای زنجیره ای عوامل نفوذی به نظام
- ماجرای قتل ندا آقا سلطان در فتنه 88
- برخوردهای ساختگی تند و بی منطق و حساب و کتاب با بی حجاب ها و انتشار فیلم آن
- پیام گذاری ها و صفحه سازی های غیر منطقی به ظاهر در دفاع از انقلاب و اسلام و پروفایل سازی های جعلی
- دام گذاری و فریب دادن شخصیت های خودی برای بازی در زمین دشمن
- کشته سازی های مکرر از افرادی که بعدا ثابت شد زنده اند در فتنه 88 و فتنه های بعدی
- انتشار عکس و فیلم مونتاژ شده از وقایع کشور
- صداگذاری غیرواقعی روی یک فیلم واقعی
- مونتاژ سخنرانی های متفرقه و تولید سند ساختگی صوتی انتشار تحت عنوان دسترسی به جلسات سری
۶)تفرقه افکنی های مذهبی و قومی و سیاسی
- ایجاد رسانه های متناقض و درگیر که هر کدام به ظاهر طرفدار افراطی یک جریان مذهبی یا قومی هستند و فحاشی و هتاکی این رسانه ها به هم به طوری که ظاهرا به نیابت از آن دو قوم یا مذهب جلوه کند برای دو بهم زنی و ایجاد جنگ فرقه ای و مذهبی فحاشی تلویزیون ماهواره ای سینه چاک شیعه و توهین کننده به مقدسات اهل سنت و فحاشی تلویزیون ماهواره ای سینه چاک اهل سنت و توهین کننده به مبانی و شخصیتها مقدس برای شیعه که هردو از یک اداره در انتلجنت سرویس بودجه می گیرند و هر دو از یک خیابان در لندن روی آنتن میروند. رسانه های نژاد پرست آریایی که جمهوری اسلامی را بخاطر پیروی از پیامبر عرب پرست معرفی می کنند و رسانه های نژاد پرست عربی که جمهوری اسلامی را نژاد پرست فارس و ضد عرب میخوانند و هر دو از یک واحد سیا در لس آنجلس پول میگیرند استفاده از یک تعبیر و عبارت کوتاه در یک فیلم یا سریال و نوشته ای در یک روزنامه که بخاطر بی دقتی و یا حتی بدون هیچ سوء نیت و امکان پذیرش آن در صورت عدم سوء برداشت وجود دارد و تبدیل آن به یک فتنه قومی یا مذهبی
- دروغ سازی از زبان مسؤولان عليه قومیتها
- دوگانه سازی افراطی معتدل ، انقلابی عقل گرا و ….
۷)شرطی سازی از طریق حرکت همزمان جنگ رسانه ای و کار میدانی عوامل نفوذی در دولت و بازار
- هسته ای یا معیشت،
- موشک یا معیشت
- حضور منطقه ای با امنیت
- پذیرش FATF یا تنگدستی و شکست اقتصادی
8 ) انگ زنی ها و نامگذاری های معکوس
- تند رو خواندن افراد قاطع
- متحجر خواندن افراد پایبند به ارزشها
- کاسب تحریم خواندن کسانیکه میگویند تهدید تحریم را به فرصت برای شکوفایی تبدیل کنیم مانند امامین انقلاب تروریست خواندن سپاه و حزب الله لبنان و حماس آزادیبخش خواندن منافقین و پیکارجو نامیدن داعش
- روزنامه نگار خواندن و یا فعال محیط زیست خواندن جواسيس
۹) شاخص سازی های غلط و قضاوت ایران براساس شاخص های نادرست ظالمانه
- آزادی فساد جنسی ، همجنسگرایی ، روابط نامشروع ، شرب خمر، استفاده از پوشش های ناهنجار و تن نمایی و برهنگی بجای آزادی بیان ، نشر و انتقاد و … در تبلیغات آنان سنجه های شاخص آزادی محسوب میشود .
- سازش با زور گویان بین المللی ، ظلم پذیری و پذیرش سلطه جهانی، عدم حمایت از مظلومان ، بی تفاوتی در مقابل جنایات طواغیت، وادادگی دیپلماتیک، سکولاریزم و عدم پایبندی به ارزشها و فرامین دینی و….. بعنوان سنجه های شاخص حقوق بشر هستند.
- حاکمیت سبک زندگی غربی، پذیرش لیبرالیسم و وادادگی فرهنگی، پیروی از فرهنگ غرب و بجای پیشرفت علمی و دستیابی و فناوری ها و شاخص پیشرفتگی محسوب میشود.
- تاکید بر ارزشهای دینی ، قاطعیت در اعمال قانون ، ایستادگی در مقابل شبکه های جاسوسی ، برخورد با جرائم ضد امنیتی و مجرمان ضد امنیت ملی و سنجه های شاخص خشونت طلبی محسوب می شود.
۱0) وارونه نمایی و تشبث به هر مشکل برای ناکارآمد جلوه دادن نظام
- سوء استفاده از حوادث طبیعی مثل سیل وزلزله و عصبانیت مردم آسیب دیده در شرایط دشوار روانی و بزرگنمایی مشکلات و نابسامانی هایی که بطور اجتناب ناپذیر در ساعات و روزهای اول این حوادث در همه جای جهان وجود دارد .
- سوء استفاده از کوچکترین انتقادی که دلسوزان نظام برای رفع نارسایی ها و بهبود وضعیت کشور می دهند و ارتباط دادن آن با اصل و مبانی نظام
- سوء استفاده از کوچکترین حادثه سوء و نسبت برقرار کردن بین هر حوادثی مثل تصادف و آتش سوزی و… با اساس نظام و مربوط کردن آن به مبانی و ارزشهای اساسی کشور
- سوء استفاده از ناهنجاریهای اخلاقی و افزایش آمار طلاق و …. که نتیجه مستقیم تاثیر پذیری جامعه از رسانه های مهاجم غربی است و نسبت دادن این نارسایی ها و ناهنجاری ها به حاکمیت دینی بین المللی کردن خبر تجاوز به یک دختر بچه در یک نقطه دوردست
- بزک کردن رژیم پهلوی و مقایسه های غیر علمی و نامربوط وضع حال با تصویر دروغ از وضعیت گذشته
11) تولید انبوه صنعتی شبهات دینی و شبهه پراکنی های گسترده در همه چیز و با استفاده از هر مناسبت و هر کلام شخصیت های دینی
ب) مبارزه با جریان تحریف به وسیله ارائه وضعیت واقعی دشمن
– فروپاشی نظری و شکست کامل جنبه های تئوریک
- صد سال تناقض گویی و حاکمیت نظریه های انتقادی و رواج مخالفان اصول مبانی اندیشه فلسفی غرب
- توقف ۶۰ساله ایده پردازی نوآورانه در اندیشه نظری غرب و ناتوانی در پاسخ به پدیده های جدید
- اعتراف به ناتوانی در تولید اندیشه جدید با طرح دموکراسی لیبرال پایان تاریخ
– فروپاشی عملی آمریکا و اروپا در ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و وضعیت رو به احتضار غرب
– وضعیت اقتصادی آمریکا
- هزار میلیارد دلار کسر بودجه
- ۲۲هزار میلیارد دلار بدهی خارجی که سالانه هزار میلیارد به آن افزوده می شود و براساس برآورد کاخ سفید در ۲۰۳۰ به ورشکستگی کامل اقتصاد آمریکا می انجامد
- تبدیل صنعتی ترین کشور جهان به خام فروش بزرگ نفت و لغو قانون منع صادرات نفت آمریکا از ۲۰۱۴
- تبدیل صنعتی ترین کشور جهان به بزرگترین خام فروش صادر کننده ذغال سنک ظرف ۴ سال اخیر
- شکست کامل طرح جهانی سازی آمریکا و اعلام رسمی این شکست توسط رئیس جمهور آمریکا نطق خود در اجلاس سپتامبر ۲۰۱۸ سران جهان در سازمان ملل
- مجبور شدن آمریکا به زیر پا گذاشتن کامل اصول اقتصاد لیبرال و وضع تعرفه به واردات از اروپا و چین و اعلام رسمی شکست کامل اقتصاد لیبرالی و ارتجاع به دوران اقتصاد مرکانتیلیسم
- مجبور شدن آمریکا به خروج از کلیه معاهدات بزرگ جهانی که رهبری اقتصادی آن کشور را تضمین می کرد لغو پیمان پاریس ،لغو بازار آزاد پاسیفیک،
- ۴۵ میلیون گرسنه در آمریکا،
- درخواست نمایندگان مجلس انگلیس از دولت برای نصب وزیر گرسنگی برای حل مشکل گرسنه بودن یک سوم دانش آموزان بحران برگزیت
- میلیونها کارتون خواب ، چادر نشین، ماشین خواب آمریکا
– وضعیت اجتماعی
- فروپاشی ساختار خانواده در غرب و رشد منفی جمعیت نژاد اروپایی در تمام کشورهای اروپایی و امریکا (نژاد اروپایی رو به انقراض است )
- آمار عدم ازدواج ، آمار طلاقها و شکل گیری وزیر تنهایی در انگلیس
- بحران اساسی مهاجران و قرار گرفتن بر سر دوراهی مهاجر پذیری و یا تعطیلی روزافزون مراکز تولیدی و آموزشی و دعوای دیوار مکزیک
- قیام سراسری عدالتخواهانه ملت فرانسه شنبه های اعتراض جلیقه زرد ها
- تبعیض نژادی شدید در آمریکا
- رسوایی برملا شدن سانسور و عدم آزادی بیان حذف رسانه های انقلابی از ماهواره ها ، ممنوعیت نقد صهیونیسم ، برخوردهای خشن با معترضین ، تبعیض مذهبی و مبارزه باحجاب
– وضعیت سیاسی
- شکست تمام طرحهای سیاسی امریکا برای غرب آسیا در ۳۰ سال اخیر
- شکستها گسترده آمریکا در امریکای لاتین حتی برابر کشورهای کوچک امریکای لاتین
- شکست کامل سیاستهای آمریکا در شرق آسیا و کوتاه آمدن حتی در مقابل کشور کوچک کره شمالی ابراز انزجار گسترده دولتهای جهان از آمریکا
- آمریکا منفورترین کشور جهان و عدم امکان حضور رئیس جمهور آمریکا در هیچ اجتماع مردمی وحتی معابر پایتخت های جهان
– وضعیت نظامی
- شکست ۲۰ ساله ارتش آمریکا در حملات اخیر به کشورها
- تعیین ضرب الاجل های مکرر برای حمله به سوریه و کره شمالی و انصراف از آن در آخرین لحظات
- ارتش آمریکا ارتش ترسو و بشدت ناتوان یک ارتش تزئینی و نمایشی و نه یک ارتش واقعی
- ارتش آمریکا ارتش فاقد سرباز فداکار خروجی ۷۰ سال تربیت اومانیستی و تفکر اصالت لذت
- شکست ۷ باره رژیم صهیونیستی از مقاومت در حال محاصره غزه و رسیدن زمان تاب آوری در مقابل موشکهای مقاومت از ۳۳ روز به ۴۸ ساعت
– راه طی شده و شکست خورده رفتن ندارد
دویست سال بلکه ۶۰۰ سال پیاده سازی لیبرالیسم و اومانیسم بدون هیچ مزاحم بلکه با غارت و هزینه کردن نتیجه اش شده این شکست تمام نظریه های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی نظامی و … این راه رفتن دارد؟
ج) مبحث پنجم؛ تبیین وضعیت درست و واقعی نظام اسلامی در مبارزه با جریان تحریف
– پیشرفت ها و دستاوردهای چهل ساله ایران
1) مقایسه با سایر انقلابها
۲) در مقایسه با قبل از انقلاب و اوایل انقلاب
3) مقایسه با امروز دنیا
– مشکلات پیش رو آسیبها و چالشهای موجود انقلاب و کشور و ریشه های آن باید دقیقا گفته شود
1) مشکلات اقتصادی نتیجه لیبرالیسم افسار گسیخته و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی/
2 )مشکلات فرهنگی محصول دانشگاههای مبتنی بر علوم انسانی غربی دستهای باز رسانه های غربی برای تاثیر گذاری بر سبک زندگی ایرانیان
۳) مشکلات سیاسی محصول وادادگی دیپلماتیک
– ظرفیتهای عظیم در اختیار انقلاب اسلامی و منطقی بودن امید به آینده
۱)ظرفیتهای انسانی
۲)ظرفیتهای معدنی
3)ظرفیتهای جغرافیایی
۴)ظرفیت های فکری و فرهنگی
– اثبات عدم وجود بن بست و بیان راه کارهای مهم
اقتصاد ساده ترین مشکل پیش روی انقلاب / قدرت فوق العاده فرهنگی جمهوری اسلامی
– بیان نمونه های بزرگ موفق فردی ، جمعی ، سازمانی
1) نمونه های موفق دامداری و شیلات
2) نمونه های موفق کارگاههای کوچک صنایع تبدیلی
3) نمونه های موفق صنایع بزرگ
4) شرکتهای دانش بنیان
5)تحول آفرینی های فرهنگی
د) راهکارهای اصولی و اساسی مبارزه با جریان تحریف
- ضرورت دمیدن روح امید در جامعه و مقابله با امواج يأس و تحریف
- مباحث نظری وعده های الهی پیروزی حق بر باطل و نصرت الهی به جبهه حق
- وعده های دروغین دشمن و خیالهای پوچ مبتنی بر دستگاه محاسباتی غلط از غافگیری در سقوط شاه تا غافلگیری بقای بشار پیش بینی های درست امامين انقلاب از سقوط شاه تا داعش در اروپا
- رونق آرمان انتظار و علائم ظهور و شرایط ظهور و مستلزمات آن
- ضرورت واقع بینی، تعدیل انتظارات و آرمانخواهی واقع بینانه در آحاد جامعه و انقلابیون
[1] . صيانة القرآن من التحريف، ص 13.
[2] . المفردات فى غريب القرآن، ص 119 (واژه حرف).
[3] . تفسير كشّاف، ج 3، ص 146.
[4] . همان
[5] . المفردات فى غريب القرآن، ص 119 (مادّه حرف).
[6] . لسان العرب، ج 3، ص 129 (مادّه حرف).
[7] . تفسير المنار، ج 5، ص 140.
[8] . تفسير كشّاف، ج 1، ص 516.
[9] . تفسير الميزان، ج 4، ص 364.
[10] . تفسير الميزان (ترجمه)، ج 5، ص 584- 588.
بازدیدها: 983