لازم به ذکر است که واژه «عروس» اگرچه در زبان فارسى فقط برای دختران به کار میرود، ولى در فرهنگ عرب هم به داماد و هم به عروس، البته تا زمانی که در مراسم عروسى حضور داشته باشند، «عروس» گفته میشود.[۳]
در توضیح علت توصیف این سوره به عنوان عروس دیدگاههای مختلفی بیان شده است:
۱ـ به این دلیل که مرد و زن در چنین مراسمى در بهترین و زیباترین حالات و کاملترین احترامها قرار دارند، به آنها عروس گفته میشود. از اینرو؛ به این سوره نیز عروس قرآن گفته شده است؛ یعنی این سوره در بین دیگر سورهها، زیباترین حالت دارد و از جایگاهی ویژه برخوردار است.[۴]
۲ـ ظاهراً این نامگذاری بدان علت است که این سوره با ذکر نعمتهاى خداوند مزیّن شده؛ همانطور که عروس با انواع زیورها زینت داده میشود.[۵]
۳٫ هر چند همه قرآن عروس است، ولی حقیقتاً، سوره الرحمن عروس قرآن است؛ زیرا این سوره در آهنگ کلامی از موسیقی زیبا و موزون در تعبیر برخوردار است و هماهنگی خیرهکنندهای دارد؛ به حدی که انگار این آیات به صورت شعر نگاشته شدهاند. این سوره چنان سرشار از رحمت و نعمت طرب است، که قاری آن دچار اشتیاقی همچون شور و شوق عروس میشود.[۶]
خلاصه اینکه، زیباییهای لفظی و معنایی این سوره، به عنوان دلیل نامگذاری این سوره به عروس قرآن، اعلام شده است.
پی نوشتها:
[۱]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۶، ص ۱۴۰، قم، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، ۱۴۰۴ق.
[۲]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۹، ص ۲۹۶، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش.
[۳]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ۱، ص ۳۲۸، قم، هجرت، چاپ دوم، ۱۴۱۰ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۱، ص ۱۳۵، بیروت، دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق.
[۴]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۹۳، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
[۵]. قرشی، سید علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، ج۱۰، ص ۴۶، تهران، بنیاد بعثت، چاپ سوم، ۱۳۷۷ش.
[۶]. صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج ۲۸، ص ۱۰، قم، فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۶۵ش.
منبع: جام نیوز
بازدیدها: 235