آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

اسم قبلی من ملانی فرانکلین بود. از آمریکا هستم و در خانواده مسیحی پروتستان متولد شدم و در ۲۲ سالگی مسلمان شیعه شدم. جرقه اصلی برای من از این سمت دنیا بود، دانشجوی خبرنگاری بودم و…

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

هیات: مرضیه هاشمی مستندساز و خبرنگار  آمریکایی-ایرانی در برنامه «چراغ»، گفت: اسم قبلی من ملانی  فرانکلین بود. از آمریکا هستم و در خانواده مسیحی پروتستان متولد شدم و در ۲۲ سالگی مسلمان شیعه شدم. جرقه اصلی برای من از این سمت دنیا بود، دانشجوی خبرنگاری بودم و همزمان با یک شبکه تلویزیون کار می‌کردم و مسائل بین‌المللی برایم خیلی مهم بود.

 وی ادامه داد: فعالیت فرهنگی و سیاسی انجام می‌دادم و بیشتر دنبال عدالت و جریان‌های مربوطه به عدالت از سوی مردم سراسر دنیا بودم و با گروه‌ های مختلف ارتباط داشتم که بیشتر چپ و مارکسیسم بودند و دیدم راجع به عدالت قشنگ صحبت می‌کردند.

او که هم اکنون مجری شبکه پرس تی وی است، خاطرنشان کرد: عدالتی که مارکسیسم‌ها می‌گفتند بدون خدا بود، خودم در یک خانواده مذهبی مسیحی بزرگ شدم و هر یکشنبه به کلیسا می‌رفتیم و اعتقاد داشتم خدا وجود دارد. وقتی مارکسیسم‌ها راجع به عدم وجود خدا صحبت می‌کردند، می‌لرزیدم! تا اینکه یک اتفاق در سال ۱۹۷۹ انقلاب در ایران شکل‌گرفت و به پیروزی رسید.

هاشمی ادامه داد:‌ شخصیت امام خمینی خیلی برایم جذابیت داشت می‌خواستم ببینم چه چیزی هست که این همه جمعیت، جوانان چطور جذب یک آن مرد شدند و از اینجا -تحولات در زندگی‌ام- شروع شد.

مجری شبکه پرس تی وی، یادآور شد: در شهر زندگی‌ام و در دانشگاه ما ایرانی زیاد داشتیم و کسانی طرفدار انقلاب و کسانی مخالف انقلاب و من امکان گفت‌وگو با آنها را داشتم و آرام آرام جلو رفتم و یک نفر به من گفت اگر می‌خواهی انقلاب ما را متوجه شوی باید کتاب ما را بخوانی. کتاب ما قرآن است.

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند
آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

آمار تجاوز در دانشگاه‌های آمریکا بالاست

هاشمی در مورد این دیدگاه که آزادی‌های موجود در غرب و آمریکا را مانع آزار زنان در جامعه می‌داند و آنجا نیازی به حجاب نیست، عنوان کرد: اصلا اینطور نیست و تعداد تجاوز در دانشگاه‌ها بیشتر است و وقتی دختر در محیط دانشگاه و خوابگاه دانشگاه امنیت ندارد شما فقط تصور کنید وقتی برای افراد تحصیل‌کرده اینطور است در بقیه جامعه چه می‌گذرد؟

زنان دنیا در مشاغل و مناصب مختلف مورد اذیت واقع شدند

این مستندساز آمریکایی-ایرانی همچنین به جنبش «Me Too» اشاره کرد و گفت: همین چند سال قبل دیدیم که چگونه اقشار مختلف در مشاغل عادی تا کسی در وال‌استریت، هالیوود و واشنگتن سیاستمدار و همه جا که یک دفعه همه شروع به صحبت کردند و از آزارهای جنسی گفتند که در محیط کار دیدند و این یک نشانه است، البته بیشتر خانم‌ها در دنیا راجع به این مسائل -آزار و تجاوز جنسی- به دلایل مختلف صحبت نمی‌کنند و وقتی این جنبش ایجاد شد بعضی‌ها جرأت پیدا کردند و دیدیم چه فاجعه‌ای است.

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند
آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

هاشمی افزود: دیدیم که افراد نامدار وارد این کمپین شدند و رسوایی به بار آمد مثل مت لائر مجری معروف و محبوب today show بعدها متوجه شدیم اینها درب اتومات داشتند و درب را قفل می‌کردند و نه فقط ایشان را اذیت کردند بلکه همه در آن شبکه می‌دانستند چه پشت آن در می‌گذرد و هیچ کس هیچ چیزی نگفت.

هاشمی در ادامه به سکوت تعداد زیادی از زنان در جهان نسبت به آزارهای جنسی پرداخت و بیان کرد: وقتی امرار معاش خانم‌ها و بچه‌هایشان به کار آنها بستگی دارد و مجبور می‌شوند به هر کاری تن دهند در حالیکه این یک توهین است و یک خانم نباید در این شرایط باشد.

وی با اشاره به اینکه در غرب ارزش برای زن را طور دیگری تعریف می‌کنند گفت: معنی پیشرفت چیست؟ وقتی من باید هر کاری انجام دهم و فقط وجود من آنجا باشد چه ارزشی دارد؟ جالب است که کار در جامعه را ارزش معرفی می‌کنند و مادر بودن را بی‌ارزش و چه چیزی بالاتر از این که یک انسان را تربیت کند؟ من نمی‌گویم کسی که کار می‌کند نمی‌تواند مادر باشد.

هاشمی با بیان اینکه ما در جامعه به حضور خانم‌ها احتیاج داریم، تصریح کرد: در جایگاه‌های مختلف به حضور خانم‌ها نیاز داریم از جمله در رشته‌های پزشکی و در کلاس درس مدارس و مشاغل مختلف ولی وقتی زنان مجبور شوند شغل‌های مختلف و کارهای مختلفی داشته باشند این به معنی پیشرفت نیست.

او که زاده و ساکن آمریکا بوده از تفاوت نگاه غرب به زن و نگاه اسلام به زن، گفت: من حس می‌کنم در جامعه کاپیتالیسم مرد و زن فرق نمی‌کند مهم پولی است که از آنها توسط مالیات به دست می‌آید و ارزش خانم‌ها در غرب به نظرم دیدگاهی خیلی پایین است در حالیکه حجاب یک واقعیت است و شاید وقتی در مورد حجاب به عنوان یک حریم صحبت می‌کنیم، جوانان ما شاید نتوانند تفاوت را درک کنند تا وقتی در جوامع دیگر زندکی نکردند ولی ما اینقدر دیدیم و حس کردیم که وقتی حریم داشتیم رفتار و ارتباط با ما خیلی فرق می‌کرد.

پوشش‌های اسلامی مناسب نوجوانان سخت پیدا می‌شود

هاشمی داشتن پوشش و حریم را برای زنان مهم دانست و افزود: حجاب فقط پوشش نیست، اینکه ما از نظر رفتار و اخلاق چه کار می‌کنیم نه آنکه فقط چادر سر کنیم و هر رفتاری داشته باشیم و در آمریکا افرادی را با چادر آوردند که محجبه هستند و گریم و آرایش بسیاری دارند و رفتار آنها از نظر اخلاق اسلامی درست نیست و این کم‌رنگ‌ کردن حجاب و کم‌رنگ کردن اسلام است. راجع به ایران خودم حس می‌کنم لباس‌های مناسب برای نوجوانان سخت پیدا می‌شود.

با تبلیغات خانواده ایرانی را هدف قرار دادند

وی نسبت به تمرکز غرب بر خانواده ایرانی هشدار داد و عنوان کرد: بدانید اینها روی خانواده ایرانی تمرکز می‌کنند و از هر لحاظ وارد این قضیه شدند و تبلیغ می‌کنند مثل هر چه تعداد فرزند کمتر باشد بهتر است، همینطور در ارتباط بین زن و مرد و مادر و پدر و فرزندان و نفوذ کردند در حالیکه ما مسلمان هستیم و پیرو اهل بیت هستیم و از این شیوه نتیجه مطلوب می‌گیریم، من و همسرم که فوت شده روش اسلامی را انتخاب کردیم با آنکه من در یک فرهنگ دیگر زندگی کرده بودم و او هم در یک فرهنگ دیگر و از ابتدا فرهنگ اسلامی را در خانواده پیاده کردیم و واقعا جواب می‌دهد.

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند
آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

غرب فشار سیاسی بر حجاب زنان ایران دارد

این خبرنگار آمریکایی-ایرانی سختگیری‌های اروپا نسبت به حجاب را مغایر آزادی دانست و افزود: البته در آمریکا به صراحت مانع حجاب نمی‌شوند ولی در اروپا اینطور است و مشخص است پشت سر این جریان یک تصمیم سیاسی است، مخصوصاً راجع به ایران که خیلی منفی صحبت می‌کنند و می‌بینیم راجع به عربستان اینطور صحبت نمی‌کنند و می‌بینیم خانم‌ها در ایران خیلی از نظر حجاب راحت‌تر هستند نسبت به خانم‌ها در عربستان، یعنی کاملاً قضیه سیاسی است تا فشار روی خانم‌های ایرانی و جامعه باشد.

مقابله با حجاب زنان در اروپا مغایر آزادی است

هاشمی در ادامه گفت: اگر می‌گویند لیبرال ما فکر می‌کنیم چقدر درک بالاست! در حالیکه یک خانم محجبه وقتی نمی‌تواند استخدام شود و یا نمی‌تواند دانشگاه رود. یعنی آزادی وجود ندارد و البته آمریکا اینطور نیست و مثل اروپا به طور علنی نمی‌گویند به خاطر حجاب استخدام نمی‌کنیم اما در همان آمریکا سیاه پوستان مشکل دارند. تبلیغات علیه حجاب همه اش پروپاگاندا است.

برای من چادر نمادی علیه کاپیتالیسم بود

هاشمی که اسلام و حجاب را حدود ۴۰ سال پیش انتخاب کرده گفت: چادر برای من نماد علیه کاپیتالیسم و ظلم بوده در سراسر دنیا و نماد انقلاب اسلامی است و من احساس می‌کنم چادر یک آزادی خاصی به انسان نی دهد. امروز باید نوع دیگری راجع به حجاب تبلیغ کرد و با صمیمیت ارتباط بگیریم همه ما یکی هستیم و نه من بهتر از شما هستم که چادر سر کردم و نه شما بهتر از من که چادر سر نکردید البته وقتی دختران به زیبایی علاقه دارند چه اشکال دارد که طراحی لباس‌های پوشیده و زیبا انجام دهیم. همینطور در ورزش که کمپانی نایک برای ورزشکاران زن مثلا برای لباس شنا یک لباس مخصوص اسلامی تولید کرد، چرا ما تولید نکردیم؟

آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند
آزادی در غرب از زنان حفاظت نمی‌کند

شهدای لبنان تردید من در مسلمان شدن را از بین بردند

او در رابطه با زنان غربی که تازه مسلمان شدند و تغییر در زندگی با داشتن حجاب را متوجه شدند اظهار کرد: آنها قطعا تفاوت را متوجه می‌شوند و خودشان می‌توانند مقایسه کنند با حجاب بودن و بی‌حجاب بودن را و از آنجا که با مطالعه به اسلام روی آوردند خیلی هم با داشتن حجاب خوشحال می‌شوند ولی این تفییر  در زندگی با هزینه‌های واقعا بالایی همراه است یعنی در ارتباط با دوستان و فامیل تاثیر نی گذارد و کاملا ارتباط تغییر می‌کند در حقیقت یک انسان از ابتدا زندگی را شروع می‌کند.

هاشمی اظهار کرد: فکر می‌کنم مسلمان شدن به این صورت راحت تر است چرا که بر این تغییر فکر کرده و آگاه بودند که باید هزینه‌ای پرداخت کنند. من از ۲۰ سالگی قرآن خواندم ولی در دو سال اول هنوز رسما برای مسلمان شدن شهادت نداده بودم تا اینکه  حادثه‌ای در جنوب لبنان رخ داد و مرد و زن و بچه‌ها را کشتار کردند و خون شهدا اتفاقی را در من به وجود آورد که من می‌دانستم اسلام درست است و با خودم گفتم چرا مکث کنم و فکر کردم اینها اینقدر هزینه‌های بالا می دهند و شهید می‌دهند. من که هنوز مسلمان نشده بودم بعد از حادثه لبنان به اسلام شهادت دادم و مسلمان شدم، بعضی جاها از من می‌پرسند که پشیمان نشدی؟ می‌گویم هر روز بیشتر شکر خدا می‌کنم.

خانم دباغ از ایران الگوی من در گرایش به اسلام بود

هاشمی یادآور شد: برای گرایش به اسلام دو الگو دارم ابتدا مادرم الگوی من بود او زنی محکم بود از نظر اعتقاد و اعتماد به نفس و البته مسیحی بود و دوم خانم دباغ در ایران الگوی من بود و وقتی برای اولین بار در ایران زندگی کردم در همسایگی یک خانم بودم که در زندان با خانم دباغ بوده در سن ۱۸ سالگی و تعریف می‌کرد که خانم دباغ چقدر زیر شکنجه بود و برای همه جوانان در زندان مادری کرد. او همواره محکم بود و او برای من خیلی جذاب بود.

لازم بذکر است فصل دوم برنامه «چراغ» با موضوع عفاف و حجاب و با شعار همراهی برای درست تر دیدن، این روزها روی آنتن شبکه پنج است. این برنامه به تهیه کنندگی «مصطفی هیودی»، سردبیری «محمد حسن زمان وزیری» با اجرای «المیرا سماواتی» است و برنامه به قلم نعیمه اسلاملو و گروه نویسندگان است که مهمانان این برنامه در فصل جدید کارشناسان حوزه حجاب و عفاف، فعالان فرهنگی، طراحان مد و لباس اسلامی، گروه های مردمی فعال عفاف و حجاب هستند و مجری طرح موسسه فرهنگی هنری کاربردی «خیبر» است.

منبع: مشرق

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *