آسیب‌های تک‌فرزندی و کاهش جمعیت | حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری

خانه / پیشنهاد ویژه / آسیب‌های تک‌فرزندی و کاهش جمعیت | حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری

وجود فرزندان برای پدر و مادر قوت قلب است. با وجود برادر، خواهر احساس امنیت می‌کند حال باید پرسید چرا خود را از باران رحمت و برکت محروم می‌کنیم ضمن اینکه از برکات اجتماعی قوت و قدرت و امنیت و اقتدار نیز خود را محروم ساخته‌ایم.

آسیب‌های تک‌فرزندی و کاهش جمعیت | حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری

هیاتحجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، با اشاره به مسئله تحدید نسل و پیری جمعیت، اظهار داشت: برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به تاریخ اسلام و زندگی اهل‌بیت علیهم السلام به‌ویژه امیرالمؤمنین علیه السلام داشته باشیم. امامان برحق ما قدرت بسیاری هم داشتند اما چون به لحاظ کمی و کیفی، یار و یاوری نداشتند که با دشمنان مقابله کنند، به اهداف‌شان نرسیدند؛ امام حسن و حسین علیه السلام و امامان دیگر هم همین‌طور بودند.

وی ادامه داد: هرچند خداوند با نزول این آیه شریفه به ما دلداری دادند که «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً» در طول تاریخ به همین‌گونه بوده، یعنی جبهه حق تعدادش نسبت به جبهه باطل کمتر بوده ولی چون دست خدا بر سر جبهه حق بوده و همچنین وصل به قدرت لایزال الهی، توفیقات خوبی پیداکرده‌ایم.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا به خاطر جمعیتشان عضو کشورهای مطرح هستند، گفت: امروز در تاریخ اسلام، جهان، ایران و منطقه به ما می‌گویند جمعیت یعنی قدرت، جمعیت یعنی نیروی کار، جمعیت یعنی نیروی دفاعی پس یعنی جمعیت هم قوت، هم قدرت اقتصادی و نیروی دفاعی است؛ امنیت و اقتدار از آمار بالا در آراء نشأت می‌گیرد.

وی با بررسی بعد تجربی و ظاهری جمعیت در کشورها، عنوان کرد: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم  پیوسته می‌فرمودند «من به زیادی امتم مباهات می‌کنم»؛ ایشان قطعا به امتی افتخار می‌کردند که هم به لحاظ کمی زیاد باشند و هم از لحاظ  قدرتی،  قوت کار، قوت محافظت و انتخاب در حد بالایی قرار داشته باشند یعنی امتی بسازیم که باقوت، قدرت و شوکت و عزت، اهداف دینی و اسلامی خویش را به سرانجام برساند و در این ‌بین کدام جامعه‌ای هست که چنین شرایطی را نخواهد.

آسیب‌های تک‌فرزندی و کاهش جمعیت | حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری

ماندگاری، پیرامون آیات و روایاتی که در خصوص جمعیت داریم، گفت: درآیات قرآنی جمعیت را مایه رحمت و برکت و طراوت در خانواده معرفی می‌کند که از لحاظ مادی و ظاهری وقتی خداوند به خانواده‌ای دختری عنایت می‌کند باران رحمت در آن خانه نازل می‌شود زمان ولادت فرزند پسر برکت و خانه با وجود اهل آن از طراوت وصف‌ناشدنی سرشار می‌شود.

وی، وجود فرزند را از عنایات بی‌منتهای الهی دانست و یادآور شد: امروز بر کسی پوشیده نیست که وجود اولاد، صفای خانه و بلکه عنایتی بزرگ از جانب خداست. یکی از تفریحات بهشتیان این است که بچه‌ها به دورشان می‌چرخند؛ وجود فرزندان برای پدر و مادر قوت قلب است. با وجود برادر، خواهر احساس امنیت می‌کند حال باید پرسید چرا خود را از باران رحمت و برکت محروم می‌کنیم ضمن اینکه از برکات اجتماعی قوت و قدرت و امنیت و اقتدار نیز خود را محروم ساخته‌ایم.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت به تبیین آسیب‌های تک‌فرزندی پرداخت و ابراز داشت: علاوه بر آسیب در ابعاد گوناگون اجتماعی، خانوادگی، تک‌فرزندی در بعد فردی هم منجر به احساس پیری زودرس برای والدین می‌شود؛ و عملا بسیاری از خیرات از بین می‌رود. حدود ۲۰ آسیب در این رابطه  شناسایی‌شده است در واقع چند فرزندی احساس تعاون، همکاری و همدلی و سازگاری را برای فرزندان همچون اعضای یک پیکر به همراه دارد.

ماندگاری یکی از راه‌های جلوگیری از این آسیب‌ها را افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم مکتب اهل‌بیت علیهم السلام را در عاشورا با عنوان مبلغ تبلیغ کنیم که ثمره اجتماعی و فردی و خانوادگی داشته باشد و از آسیب‌ها به دور باشیم باید به افزایش جمعیت بیندیشیم و بعد وارد بعد دینی می‌شویم چراکه ظهور حضرت پذیرنده می‌خواهد و هر چه در عالم پذیرنده بیشتر باشد ظهور زودتر محقق می‌شود و جنگی هم که بعد از ظهور اتفاق بیفتد قطعا رزمنده می‌خواهد.

وی با اشاره به تداوم سیاست غلط بحث کنترل جمعیت پس از دفاع مقدس، افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم امام با نیروهای غیبی نمی‌خواهد کار کند، بنابراین برای پیوند عاشورا به ظهور منجی عالم بشریت به جمعیت نیاز داریم، چراکه نیروی انسانی، هم در پذیرش ظهور، هم در جنگ کاربرد دارد. همچنین که در اداره حکومت حضرت نیز به فرمانده نیاز داریم.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *